۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
گزارش نرخ بهره و تورم آمریکا بازار طلا را ملتهب کرد
تحلیل بازار جهانی طلا؛

گزارش نرخ بهره و تورم آمریکا بازار طلا را ملتهب کرد

قیمت طلا در بازار جهانی در مرز ۱۸۲۰ دلار قرار دارد و گمانه زنی در مورد میزان افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا در ماه جولای ادامه دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار طلا این روزها نوسان های زیادی را تجربه می کند که ریشه در بی ثباتی در اقتصاد دنیا و بازارهای مالی دارد. خبرهای رسیده از بازارهای مالی نشان می دهد که ما شاهد افت ارزش شاخص های اصلی سهام در امریکا و اروپا هستیم.

شاخص هایی که نمایش دهنده عملکرد اقتصادی و صنعتی این کشورها هستند و حال در مسیر سقوط قرار گرفته اند. جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های وضع شده علیه روسیه باعث شد تا دسترسی اروپا به منابع انرژی روسیه محدود شود، قیمت نفت و گاز در دنیا افزایش یابد و در نهایت عرضه محصولات کشاورزی و مواد معدنی روسیه به بازار جهانی هم کاهش پیدا کند.

همه این مسایل اقتصاد دنیا را وارد دوره ای سخت و بحرانی کرده است و بستر را برای نابسامانی های زیادی فراهم کرده است. بازار طلا هم در این روزها با نوسان زیادی همراه است.

طبق گزارش منتشر شده توسط فارکس دیلی امروز قیمت طلا در مرز ۱۸۲۰ دلار قرار گرفته است در حالیکه در روزهای گذشته در بازه ۱۸۱۷ تا ۱۸۲۱ دلار در نوسان بوده است. تحلیل گران بر این باورند بازار طلا به دلیل وضعیت تورمی در اقتصاد امریکا ملتهب شده است.

قرار بر این است ظرف دو روز آینده گزارش رسمی بانک مرکزی امریکا در مورد نرخ تورم ماه ژوئن منتشر شود و بر طبق داده های اولیه تورم امریکا در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن ۱ درصد رشد داشته است.

در ماه گذشته نرخ تورم ماهانه در امریکا به ۸.۶ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم ماهانه طی ۲۰ سال اخیر بوده است. فدرال رزرو بر این باور است با افزایش نرخ بهره بانکی مانع از افزایش تورم می شود ولی کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند اجرای این سیاست می تواند بستر را برای رکود دراقتصاد امریکا فراهم کند. مساله ای که در روزهای پساکرونا و با توجه به تمامی بحران هایی که اقتصاد جهان درگیر آن است، بسیار مشکل آفرین خواهد بود.

فارکس دیلی در این مورد نوشت: «انتشار گزارش نرخ تورم ماهانه در امریکا تاثیر زیادی روی بازار طلا دارد. البته باید در نظر داشته باشیم که به دنبال انتشار گزارش تورم در امریکا باید منتظر خبر افزایش دوباره نرخ بهره بانکی باشیم که بازار طلا و دلار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.»

فارکس دیلی در بخش دیگری از این گزارش به گمانه زنی های اخیر در مورد نرخ تورم پرداخت و نوشت: «برخی بر این باورند که افزایش نرخ بهره بانکی در دوره های قبل زمینه را برای توقف افزایش نرخ تورم فراهم کرده است و با نگاهی خوش بینانه به شرایط کنونی می نگرند. آنها معتقدند در امارهایی که به زودی ارایه می شود، نرخ تورم ماه ژوین تغییری نسبت به ماه قبل از آن نخواهد داشت و با این دیدگاه به خود اطمینان می دهند که شاید نرخ بهره بانکی هم رشد نکند.»

فارکس دیلی در انتهای گزارش خود تاکید کرد که بدون شک نرخ بهره بانکی در ماه جولای رشد می کند زیرا این سیاستی است که فدرال رزرو امریکا در پیش گرفته است. سوال اصلی این است که میزان افزایش نرخ بهره بانکی چقدر خواهد بود؟ آیا فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش می دهد یا اینکه نرخ بهره در سطح ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؟

کد خبر: ۱۵۹٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha