۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
لزوم تجدید نظر دولت در نرخ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای| مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود
گزارش خبری؛

لزوم تجدید نظر دولت در نرخ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای| مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود

همدان- دریافت ۴۵هزار تومان به ازای هر کیلو حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای توان رقابت را از فعالان بخش خصوصی می گیرد بنابراین دولت باید در مبلغ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای تجدید نظر کند.

بازار؛ گروه استان ها: دوازدهمین کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان ظهر سه شنبه با محوریت بیان اخبار، ارائه گزارش کمیته آب و بررسی وضعیت میزکشاورزی در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های اصلی برای تشویق کشاورزان به کشت گلخانه ای پیش بینی حمل و نقل هوایی است چراکه که گاهی صادرکنندگان به علت حمل و نقل نامناسب محموله صادراتی متضرر می‌شوند، گفت: دولت باید در مبلغ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای تجدید نظر کرده و ملاحظاتی را لحاظ کند.

علی محمودی با بیان اینکه دریافت ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلو حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای توان رقابت را از ما می گیرد، گفت: ترکیه ۸۲ درصد هزینه حمل و نقل را در مبدا به عنوان سوبسید پرداخت می کند.

وی با اشاره به مشکلات آب و بیان اینکه وزارت نیرو از آب برق تولید می کند و به مردم می فروشد در حالی که زاویه تابش خورشید در کشور به گونه ای است که می توان به راحتی از آن برق تولید کرد، گفت: باید نیروگاه های قدیمی را از چرخه خارج کرد و به روش‌های نوین فکر کرد.

تا قبل از اجرای آبیاری بارانی فقط در سطوح همتراز امکان کشت محصولات کشاورزی بود اما از زمان اجرای این طرح در کوهپایه ها و دامنه ها هم کشاورزی را شاهدیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه تا قبل از اجرای آبیاری بارانی فقط در سطوح همتراز امکان کشت محصولات کشاورزی بود اما از زمان اجرای این طرح در کوهپایه ها و دامنه ها هم کشاورزی را شاهدیم، عنوان کرد: همراهی مردم و مسئولان در حل بحران آب راهگشا خواهد بود.

لزوم تجدید نظر دولت در نرخ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای| مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید به جای نیروگاه هایی که از آب برای تولید برق استفاده می کند از نیروگاه های خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر و پاک استفاده کند، گفت: وزارت نیرو باید صرفه جویی و بهینه سازی مصرف را از مجموعه خود آغاز کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت نیروگاه‌های آبی و فسیلی در دنیا منسوخ شده است اما در کشور ما هنوز از این نیروگاه ها استفاده می شود، عنوان کرد: پرت آب شبکه های آبرسانی شهری و بین‌شهری به دلیل قدیمی بودن زیاد است و باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

محمودی با بیان اینکه وزارت نیرو این موارد را نادیده می گیرد هرچند قبول داریم کشاورزی بخش قابل توجهی از آب را مصرف می کند اما باید مصرف آب زیرزمینی نیز بهینه شود چرا که آن هم به طور حتم پرتی دارد، گفت: باید با تغییر روش های آبیاری بهره وری را به حداکثر ممکن برسانیم.

بخش خصوصی و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به این موضوع اعتقاد دارند که باید در کنار دستگاه ها باشند تا از منابع آبی و خاکی کشور به درستی محافظت شود

وی آب را مایه حیات خواند و با بیان اینکه بخش خصوصی و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به این موضوع اعتقاد دارند که باید در کنار دستگاه ها باشند تا از منابع آبی و خاکی کشور به درستی محافظت شود، گفت: بخش خصوصی هم نیازمند فرهنگ‌سازی است و با اطلاع رسانی باید مصرف بهینه را فرهنگسازی کرد.

محمودی با بیان اینکه نگاه غیرمنصفانه به بخش کشاورزی و متهم کردن بخش کشاورزی و خصوصی را نمی‌پذیریم چراکه در وضعیت ایجاد شده بحران آب همه دخیل هستند، گفت: عدم تزریق آب به منابع زیرزمینی به دلیل کمبود مالی، افزایش پرت آب، فعالیت نیروگاه‌های آبی و مواردی از این دست مشکلاتی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه حتی مسئله آب را امنیتی می دانیم و از اثرات کمبود آب مطلعیم ضمن اینکه مهاجرت یکی از تبعات این رویداد است، گفت: دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم کار ستادی انجام دهند و این مشکل را حل کنند.

لزوم تجدید نظر دولت در نرخ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای| مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود

مسئول انجمن صنعت گلخانه استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه راه‌اندازی ترانزیت هوایی برای صادرات تولیدات گلخانه ای این نوید را می دهد که در صادرات سبزیجات و صیفی جات و محصولات گلخانه‌ای کشور و استان همدان ظرفیت‌های جدیدی در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به اینکه کشت گوجه فرنگی استان همدان در آبان و آذر ماه قابل توجه است و قسمت عمده ای از گلخانه ها زیر کشت این محصول هستند و برگزاری جام جهانی قطر نیز ظرفیتی برای صادرات این محصول تولیدی است امیدواری وجود دارد تا از ظرفیت موجود استفاده شود تا محصولات گلخانه ای را به شکل سالم به مقصد صادر کنیم.

فرهاد سلطانی منافی با بیان اینکه انجمن صنعت گلخانه استان ماهانه دو جلسه تشکیل می‌دهد و جلسات را به شهرستانها برده تا عضوگیری انجمن تقویت شود، عنوان کرد: در موضوع کمبود آب نباید این مسئله را از یاد ببریم که در حال حاضر دو شعار از رسانه ملی مبنی بر اینکه « آب نیست» و «آب هست اما کم است» اعلام می شود که با یکدیگر همخوانی ندارند.

استانی که با مشکل کم‌آبی روبرو است نباید مشتاق ایجاد صنایع فولاد باشد

وی با بیان اینکه اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید ابتدا معلوم شود کدام یک از این شعارها معیار است، گفت: استانی که با مشکل کم‌آبی روبرو است نباید مشتاق ایجاد صنایع فولاد باشد.

وی با بیان اینکه در زمان اجرای سیستم آبیاری بارانی بارها عنوان شد این سیستم در منطقه خشک و نیمه خشک جواب نمی دهد اما روی اجرای این طرح تاکید و حتی تسهیلات قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شد تا به اجرا در آمد، گفت: ۱۵ هزار چاه کشاورزی در استان همدان مجوز فعالیت دارند که تنها نزدیک به یک سوم این تعداد به کنتور حجمی مجهز شده‌اند.

وی با بیان اینکه این موضوع مسئله ایجاد کرده چرا که حجم مصرف برای مابقی چاه ها باز است در حالی که چاه هایی که این کنتور را دارند کنترل و محدود شده اند، گفت: این رویه سبب شده عده ای مصرفی بیشتر از چاه داشته باشند.

در حالی در اجرای گلخانه تسهیلات با سود ۱۴ درصد داده می‌شود که در اجرای طرح های آبیاری بارانی تسهیلات با سود پایین پرداخت می‌شد بنابراین باید تسهیلات با سود کم برای اجرای گلخانه ها در نظر گرفته شود تا انگیزه برای اجرا بیشتر شود

منافی با بیان اینکه برای تغییر الگوی کشت باید نحوه پرداخت تسهیلات هم تغییر کند، گفت: در حالی در اجرای گلخانه تسهیلات با سود ۱۴ درصد داده می‌شود که در اجرای طرح های آبیاری بارانی تسهیلات با سود پایین پرداخت می‌شد بنابراین باید تسهیلات با سود کم برای اجرای گلخانه ها در نظر گرفته شود تا انگیزه برای اجرا بیشتر شود.

وی با بیان اینکه از طرفی وقتی کشت گلخانه توسعه پیدا می کند باید به فکر فروش محصول تولیدی هم بود نه اینکه جلوی صادرات را گرفت، عنوان کرد: باید همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد.

لزوم تجدید نظر دولت در نرخ کرایه حمل و نقل هوایی محصولات گلخانه ای| مصرف بهینه آب فرهنگسازی شود

دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی همدان نیز عنوان کرد: در کمیته آب مقرر شد آمارهای ارائه شده توسط مجموعه ها موثق و واحد باشد تا وضعیت موجود را در بخش تولید لحاظ کنیم.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه هر دستگاه در بحث مدیریت آب نقش دارد چرا که تولید، توزیع و مصرف آب مدنظر است، گفت: باید نماینده بخش خصوصی در کمیته های مرتبط با برنامه ریزی حضور داشته باشد.

صندوق توسعه به بخشهایی اعتبار داده که بیشتر کار خدماتی انجام می دهند در حالی که باید از تولید کننده حمایت کند

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح آبیاری بارانی تبلیغ قابل توجهی صورت گرفت و حالا هم بحث این است که آبیاری قطره ای و زیر سطحی را مفید می دانند، به اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه به بخشهایی اعتبار داده که بیشتر کار خدماتی انجام می دهند در حالی که باید از تولید کننده حمایت کند.

ابراهیمی به میز کشاورزی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اواخر سال گذشته سازمان توسعه تجارت برخی کارهایش را به استان ها و بخش خصوصی واگذار کرد که یکی از این کارها واگذاری میز کشاورزی به استان‌ها بود، گفت: در حال حاضر میز تخصصی سیر و سیب زمینی به استان همدان داده شده است.

وی با بیان اینکه ماهانه یک جلسه مربوط به کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی برگزار می‌شود که باید در این جلسه مسائل مرتبط با تجارت محصولات کشاورزی نیز مطرح شود، گفت: امتیاز میز کشاورزی در سطح ملی در دو محصول سیر و سیب زمینی با پایلوت قرار گرفتن همدان به این استان اختصاص یافته که باید از آن ظرفیت استفاده کرد

کد خبر: ۱۵۸٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha