۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
سونامی کم آبی در تابستان سوزان کرمان| مردمِ تشنه لب گلایه مندند
گزارش بازار؛

سونامی کم آبی در تابستان سوزان کرمان| مردمِ تشنه لب گلایه مندند

کرمان- بحران آب در حالی به مهم ترین مشکل در استان کرمان تبدیل شده است که این معضل با فرا رسیدن روزهای گرم و سوزان تابستان شدت بیشتری گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: بحران آب و کم آبی در استان کرمان در راس هرم مشکلات ایستاده است و هر ساله این مشکل در روزهای گرم تابستان نمود بیشتری پیدا می کند.

بحران آب به حدی در استان کرمان جدی است که در مرکز استان هم مردم محلات مختلف با مشکل قطعی آب مواجه هستند که از آن جمله می توان به الغدیر، شهرک سیدی، هوانیروز، سرآسیاب و شهر اختیارآباد اشاره کرد. این در حالیست که مسئولان می گویند طی امسال بحث جیره بندی یا قطعی برنامه ریزی شده آب در استان کرمان اجرا نشده است و از مردم می خواهند با مصرف درست، تابستانی با کمترین مشکلات آبی را رقم بزنند.

گلایه های کرمانی ها از کم آبی
مریم بهرامی از ساکنان منطقه هوانیروز به بازار گفت: با ورود به فصل تابستان مشکل آب در این منطقه تشدید می شود؛ آب منازل از ساعت ۲۳ تا صبح روز بعد قطع می شود.

وی گفت: قطعی آب مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند به ویژه که در خانه بچه های کوچک و افراد سالمند داریم. گرمای شدید هوا هم آزاردهنده است و امکان استفاده از کولر با توجه به قطعی آب وجود ندارد.

آب در برخی کوچه ها هر روز قطع است و مجبوریم از خانه های دوست و آشنا آب مورد نیازمان را تامین کنیم. فشار آب بسیار پایین است و اندک آبی که در خانه است فقط کفاف غذا درست کردن را می دهد

رضا ابراهیمی از ساکنان سرآسیاب فرسنگی هم با گلایه از مشکلات آب در این منطقه به بازار گفت: آب در برخی کوچه ها هر روز قطع است و مجبوریم از خانه های دوست و آشنا آب مورد نیازمان را تامین کنیم. فشار آب بسیار پایین است و اندک آبی که در خانه است فقط کفاف غذا درست کردن را می دهد.

شهر اختیارآباد در ۱۴ کیلومتری شهر کرمان یکی دیگر از مناطقی است که با بحران آب مواجه شده است، زهرا امیری از ساکنان این منطقه به بازار گفت: شب ها آب قطع می شود و تا صبح هم وصل نمی شود. شهرک های اطراف اختیارآباد هم با همین معضل کم آبی مواجه هستند.

ایرج عسکری هم از ساکنان شهرک سیدی به بازار چنین گفت: مسئولان چگونه می گویند که آب جیره بندی نشده است؟ آب در شهرک سیدی به صورت دائم قطع است و برای ما مشکلات زیادی را ایجاد کرده است از مسئولان می خواهیم به وضعیت مردم این منطقه رسیدگی کنند. در این گرمای شدید تابستان باید با مشکل کم آبی هم دست و پنجه نرم کنیم.

زینب ده لولویی با انتقاد از نبود آب در کوهپایه گفت: ویلاسازی ها در این منطقه برای ما دردسرساز شده و فشار آب به قدری در کوهپایه کم شده است که نمی توانیم آب مورد نیاز خودمان و حیواناتمان را تامین کنیم. درست نیست مایی که جوانی و پیریمان را در این منطقه گذرانده ایم حالا به خاطر ویلاسازی های افراد غیربومی با این مشکلات جدی مواجه شویم.

سونامی کم آبی در تابستان سوزان کرمان| مردمِ تشنه لب گلایه مندند

جهش در مصرف آب شرب
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود حدود ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در شهر کرمان اظهار کرد: در حال حاضر در فصل تابستان و در اوج پیک مصرف قرار داریم. به دلیل شرایط دمایی در زمینه مصرف آب شرب به ویژه در شهرها شاهد جهش زیادی هستیم و تقاضای مصرف افزایش یافته است.

عباس سلطانی نژاد با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب ادامه داد: از مردم استان کرمان درخواست داریم که مساله مهم صرفه جویی در مصرف آب را به صورت ویژه مدنظر قرار دهند تا در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

وی پایداری شبکه آب را در گرو همکاری مردم دانست و در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قطعی آب در فصل تابستان گفت: از سال گذشته برای عبور از پیک مصرف تابستان ۱۴۰۱ برنامه ریزی و تصمیم گیری شده است؛ همچنین کارهای عمرانی و زیرساختی خوبی در استان انجام شد.

علیرغم انجام تمامی نکات برنامه ریزی شده برای آب شرب شهر کرمان در بحث تامین آب در زمان پیک مصرف با کمبود حدود هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه مواجه هستیم

کمبود ۱۱۰۰ لیتر آب در ثانیه در شهر کرمان
سلطانی نژاد بیان کرد: علیرغم انجام تمامی نکات برنامه ریزی شده برای آب شرب شهر کرمان در بحث تامین آب در زمان پیک مصرف با کمبود حدود هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه مواجه هستیم.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان کرمان خواستار همکاری جدی مردم در زمینه مصرف بهینه آب شد و افزود: امیدواریم تابستان امسال با همکاری مردم با کمترین مشکل سپری شود.

وی در خصوص افزایش ظرفیت، گفت: تا جایی که منابع تامین آب در حواشی شهر کرمان اجازه می داد به ظرفیت شهر اضافه شده است. در جاهایی که در شبکه مشکلاتی نظیر نیاز به تعویض لوله ها داشت، اقدامات لازم انجام شد.

سلطانی نژاد بیان کرد: مشکلات تابستان ۱۴۰۱ به مراتب کمتر از سال گذشته است اما این باعث نمی شود که مردم صرفه جویی نکنند؛ همگان باید صرفه جویی و مصرف بهینه را در دستور کار قرار دهند.

هنوز آب در کرمان جیره بندی نشده است
وی در خصوص اینکه آیا قطعی آب برنامه ریزی شده و با اطلاع قبلی انجام می شود، گفت: تا امروز هیچ موردی از جیره بندی یا قطعی آب برنامه ریزی شده در استان کرمان نداشته ایم و آب به اندازه نیاز مردم استحصال شده و در اختیار قرار گرفته است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان کرمان ادامه داد: یکی از اقدامات در دست انجام، بحث مدیریت توزیع است؛ به این گونه که فشار شبکه را در شب کاهش می دهیم تا آب برای روز بعد ذخیره شود و مردم در ساعات پیک مصرف دچار مشکل نشوند.

سلطانی نژاد از مردم خواست مشکلات در حوزه آب را به واحد ۱۲۲ یا به دفاتر فنی در امورات شهرستان اعلام کنند و گفت: در اسرع وقت به این مشکلات رسیدگی می شود.

سونامی کم آبی در تابستان سوزان کرمان| مردمِ تشنه لب گلایه مندند

بی آبی در شهرک سیدی و دردسر انشعابات غیرمجاز
وی در خصوص مشکلات مردم سرآسیاب گفت: متاسفانه شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز فراوانی در اطراف سرآسیاب و شهرک سیدی هستیم که با انشعابات غیرمجاز به شبکه وصل شده اند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه کنترل مصرف انشعابات غیرمجاز برای همکاران ما سخت شده است، افزود: مکاتبات لازم را انجام داده ایم که از مراجع قانونی پی گیری کنیم تا انشعابات ساکنان اطراف شهر کرمان قانونی و مصارف آنها هم کنترل شود.

وی ادامه داد: در صورت قانونی شدن انشعابات غیرمجاز موجود در شهرک سیدی و سرآسیاب، مشکل این افراد حل می شود اما بر اساس وظیفه ای که داریم در صدد هستیم با تانکرهای سیار روزانه آبرسانی به این مناطق انجام شود. روزانه ۵۰ تانکر سیار در اطراف شهر کرمان و شهرک هایی که ساخت و سازهای غیرمجاز دارند، آب توزیع می شود.

در ساخت و سازهایی که صورت می گیرد آب شرب را برای بنایی استفاده می کنند که البته در صورت مشاهده ضمن برخورد با افراد متخطی و جریمه، انشعابات غیرمجاز متصل به شبکه جمع آوری می شود

مصرف آب شرب گران بها در ساخت و سازها!
سلطانی نژاد با تایید استفاده از آب شرب در برخی ساخت و سازها، گفت: متاسفانه این معضل وجود دارد و در ساخت و سازهایی که صورت می گیرد آب شرب را برای بنایی استفاده می کنند که البته در صورت مشاهده ضمن برخورد با افراد متخطی و جریمه، انشعابات غیرمجاز متصل به شبکه جمع آوری می شود.

وی گفت: توصیه می شود کسانی که ساخت و ساز دارند در صورت امکان این کار را در فصل تابستان که مردم نیازمند آب شرب هستند، یک ماه به تعویق بندازند و همچنین از آب غیرشرب استفاده کنند. مردم می توانند در صورت مشاهده استفاده از آب شرب برای ساخت و ساز این مساله را به شماره ۱۲۲ اطلاع دهند تا برای اخطار و کنترل مصرف این افراد اقدامات لازم انجام شود.

سلطانی نژاد در خصوص گلایه مردم از تعرفه بالای آب برای بنایی گفت: این تعرفه ها از سوی شورای اقتصاد مصوب شده و در دایره اختیارات استان نیست. برای مصرف کمتر آب شرب، تعرفه آب بنایی بالاتر تعیین شده تا افراد از آب های دیگر برای این منظور استفاده کنند. تعرفه آب بنایی از آب شرب بالاتر است.

وی در خصوص مشکلات آب در کوهپایه گفت: مردم بومی این منطقه نیازمند آب هستند اما وجود باغ ویلاها و ساخت و سازها باعث بروز مشکلاتی در زمینه آب شده است. کنترل مصرف آب در کوهپایه کار دشواری است و مردم باید مصرف بهینه و صرفه جویی کمک کنند که همه مردم به آب دسترسی داشته باشند.

در این روزهای گرم تابستان که مصرف آب هم به اوج خود رسیده است باید با مصرف بهینه و درست آب گران بها و کمیاب در استان بحران زده کرمان از بروز مشکلاتی نظیر جیره بندی و قطعی آب جلوگیری شود. ضمن اینکه استفاده از آب شرب در ساخت و سازها یا شستشوی خودروها و حیاط منازل می تواند به این بحران دامن بزند و مشکلات را دو چندان کند.

البته نباید منکر وظیفه مسئولان در این خصوص شد؛ مسئولان باید با ارائه راهکارهای اثرگذار از بروز مشکلات برای مردم جلوگیری کنند.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha