۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۵
پرداخت سودهای رسوبی؛ عامل توسعه فرهنگ سهامداری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

پرداخت سودهای رسوبی؛ عامل توسعه فرهنگ سهامداری

کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت سودهای رسوبی می‌تواند به اعتماد بازار سرمایه کمک کند و جذابیت بازار را افزایش دهد و فرهنگ سهامداری را کاملا توسعه ببخشد.

به گزارش بازار، محسن اسلامی درباره پرداخت سودهای رسوبی براساس وعده رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: به صورت کلی پرداخت سودهای رسوبی موضوع بسیار مهمی است و می‌تواند برای سرمایه‌گذاری جذاب باشد. سالیان گذشته پرداخت سود به صورت سنتی شکل می‌گرفت و این چند مشکل را به وجود می‌آورد. یکی از این مشکلات این بود که سهامداران اطلاع دقیقی از زمان و کانال پرداخت سود نداشتند.

وی ادامه داد: در گذشته سهامداران برای دریافت سود باید حضوری مراجعه می‌کردند، اما گاها مبالغ سود به حدی بود که اصلا صرفه اقتصادی نداشت و فرد با مراجعه حضوری زمان و انرژی خود را صرف کند. به همین دلیل این‌ها باعث می‌شد که سودهای دریافت نشده سهامداران در شرکت‌های بورسی رسوب کند.

اسلامی اضافه کرد: با این حال با مطرح شدن بستر سجام و الزام شرکت‌ها برای واریز سود از طریق سجام، باعث شد که تا این موضوع نیز مطرح شود که به‌عنوان یک مکمل سودهای سالیان قبل هم از این طریق واریز شود که این موضوع جذابی است و می‌تواند به اعتماد بازار سرمایه کمک کند و جذابیت بازار را افزایش دهد و فرهنگ سهامداری را کاملا توسعه ببخشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این روش هزینه نقل و انتقالی وجود نخواهد داشت، به این معنا که دیگر نیازی نیست فرد سهامدار زمان و انرژی خود را برای دریافت سود هدر بدهد. بحث دیگری که می‌تواند در این زمینه برای بازار سرمایه مفید باشد این است که سجامی شدن افرادی که تاکنون سجامی نشدند هم می‌تواند از این طریق افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر براساس آخرین اطلاعات از ۶۰ میلیون کد سهامداری ۴۰ میلیون سجامی داریم که این اعداد و ارقام خوبی است، اما جای افزایش دارد که یکی از دلایل هم می‌تواند دریافت سود سال‌های قبل باشد به همین دلیل می‌تواند به بیشتر شدن افراد سجامی کمک کند.

اسلامی تاکید کرد: در سال ۹۹ حدودا ۲۵ درصد شرکت‌ها سود خود را از طریق سجام واریز کردند که این درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۶۰ درصد رسید و پیش‌بینی و برآورد این است که طی امسال و سال آتی این درصد افزایش یابد تا مردم بتوانند علاوه بر سود سال قبل سود سال‌های آتی را هم بدون دردسر و هزینه دریافت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان و درباره بحث سجام پیشنهاد کرد: بهتر است موضوع شرط سجامی شدن برای دریافت سود باقی بماند چراکه کمک می‌کند تا افرادی که سجامی نشده‌اند سریع‌تر در این سامانه ثبت نام کنند.

بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از ابتدای سال تا پایان خرداد ۱۴۰۱، سود سنواتی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار به مبلغ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان، از ۴۴ شرکت دریافت و به حساب مردم واریز شده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرزین شادمان IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      این همه از سجام میگویید هنوز سودهای رسوب شده من در شرکت ها مانده ،یک نمونه نماد غشان است ۸۳۲۰۰۰هزارتومان،فروی۳۲۳۱۲تومان و....