۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
تعمیر توربین‌های خطوط لوله و نفت شمالشرق با دانش بومی
معاون فنی منطقه شمال‌شرق خبر داد؛

تعمیر توربین‌های خطوط لوله و نفت شمالشرق با دانش بومی

شاهرود- معاون فنی خطوط لوله منطقه شمال‌شرق گفت: عملیات تعمیر اساسی توربین رستون تی.بی ۴۰۰۰ مرکز انتقال نفت و تاسیسات سبزوار با تکیه بر دانش و تلاش مهندسان داخلی این منطقه با موفقیت به پایان رسید

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت مخابرات و خطوط لوله نفت شمالشرق، محمدعلی دهقان با اشاره به اینکه در گذشته نچندان دور تعمیر اساسی این توربین‌ها و تهیه قطعات مستهلک آن توسط خارجی‌ها انجام می‌شد، بیان کرد: در حال حاضر با تکیه بر تخصص و تجربه جوانان این مرز و بوم، هم در دانش اورهال و تعمیر اساسی و هم در تهیه قطعات مستهلک توربین‌ رستون به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به خارج از کشور نداریم.

معاون فنی منطقه شمال‌شرق خاطر نشان کرد: به دلیل بالا بودن ساعت کارکرد، توربین از لحاظ استاندارد نیاز به تعمیر اساسی داشت، لذا گروه‌های فنی منطقه پس از تهیه و تامین قطعات مورد نیاز در مدت زمان ۲۰روز عملیات تعمیر اساسی آن را با موفقیت انجام داده و توربین در مدار بهره‌برداری مجدد قرار گرفت.

دهقان افزود: در این پروژه تمامی قطعات توربین باز شده و قطعات هات.سکشن (نواحی تحت حرارت) بوسیله تست‌های غیر مخرب (مایعات نافذ و جریان گردابی) تست شده و قطعات معیوب با استفاده از جوش ارگون تعمیر و ترمیم گردیده و دوباره نصب شدند.

وی گفت: اورهال این توربین بر اساس زمان کارکرد آن زمانبندی و اجرا می‌شود اما به منظور حفظ فعالیت توربین در حالت پایدار عملیاتی و جلوگیری از هرگونه آسیب جدی، همه توربین‌های این منطقه منطبق با توصیه‌های سازنده و بر اساس شرایط عملیاتی گزارش شده در بازدیدهای دوره‌ای، بازرسی و کنترل می‌شوند.

وی افزود: برای اجرای تعمیرات اساسی توربین رستون تی.بی ۴۰۰۰ مرکز انتقال نفت سبزوار رعایت کامل شیوه نامه‌های ایمنی و بهداشتی با اعتماد به دانش داخلی و تلاش و همت متخصصان منطقه شمال‌شرق، بدون هیچ گونه حادثه‌ای به پایان رسید در این عملیات یاطاقان‌ها، کمپرسور و پاور توربین تعویض شده و سایر قطعات ثابت آن مورد بازرسی و تعمیر قرار گرفت.

معاون فنی منطقه شمال‌شرق اضافه کرد: با توجه به لزوم تعویض برخی قطعات این توربین و تحریم‌های موجود در این بخش، با تدابیر و پیگیری‌های لازم توانستیم با همکاری یک شرکت داخلی، قطعات مورد نیاز را بازطراحی و تولید نماییم.

دهقان با اشاره به صرفه جویی ۱۵میلیارد ریالی تعمیر اساسی این توربین برای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، تاکید کرد: تلاش همکاران ساعی واحد مکانیک منطقه شمال‌شرق فقط در بخش اجرا و تعمیر توربین به این صرفه جویی دست یافته و در سایر بخش‌ها که تهیه قطعات مستهلک توربین مهمترین آن است، بدلیل نبود اطلاعات ارزی برای تهیه قطعات خارجی، میزان صرفه جویی قابل محاسبه نیست ولی قطعا در آن بخش نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم که کوتاه شدن زمان تهیه قطعات، مهمترین آن است.

وی در توضیح این مطلب گفت: تعمیرات اساسی توربین‌ها در گذشته با قطعات خارجی انجام می‌شد که به‌دلیل تحریم‌ها همواره مشکلاتی بر سر راه تأمین قطعات وجود داشت، اما خوشبختانه اکنون قطعات توربین‌های رستون با حمایت از تولیدکنندگان در داخل کشور ساخته می‌شود و همین امر زمان تهیه قطعات و برگشت توربین به مدار بهره‌برداری را خیلی کوتاه کرده است.

معاون فنی منطقه شمال‌شرق افزایش راندمان کار توربین و تداوم انتقال پایدار فرآورده‌های نفتی را از مزیت‌های تعمیر اساسی این توربین‌ها عنوان کرد و یادآور شد: برای تعمیر این توربین حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر ساعت کار مستمر زمان صرف شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از تست‌های غیرمخرب قطعات انجام شد،گفت: سایر تست‌ها نیز توسط یک شرکت ایرانی با نظارت دقیق و مستمر واحد بازرسی فنی انجام گردید و این امر از نقاط مثبت این اورهال بود و ثابت کرد اعتماد به جوانان متخصص بومی در شرایط سخت تحریم‌ها قطعا راهگشا است.

توربین رستون تی.بی ۴۰۰۰ در مرکز انتقال نفت سبزوار به عنوان محرک پمپ و در نتیجه پمپاژ فرآورده‌های نفتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد که عموما بعد از هر ۴۰هزار ساعت کار، به تعمیرات اساسی نیاز دارد.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha