۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
عدم حمایت دولت از زراعت چوب | تسهیلات بسیار ناچیز و محدود است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

عدم حمایت دولت از زراعت چوب | تسهیلات بسیار ناچیز و محدود است

آق قلا- عدم حمایت دولت از طرح‌های زراعت چوب باعث شده تا کشاورزان گلستانی به رغم برخورداری از اراضی مستعد رغبتی برای اختصاص زمین‌های خود به زراعت چوب حتی گونه‌های سریع الرشد نداشته باشند.

مریم رضایی؛ بازار: در سال‌های اخیر بحث تامین چوب کشور به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده که در این رابطه زراعت چوب بهترین راهکار پیشنهادی برای رفع این چالش به شمار می‌رود. با این حال به دلیل نبود سیاست‌های تشویقی برای این حوزه کشاورزان تمایلی به کاشت درخت حتی با گونه‌های سریع الرشد در زمین‌های کشاورزی خود را ندارند.

به باور کارشناسان، عدم حمایت و پشتیبانی‌های لازم از سوی دولت و نبود اطلاعات و دانش کافی در این زمینه باعث شده که کشاورزان نه تنها رغبتی به زراعت چوب نداشته باشند بلکه در رویارویی با دولت از خود مقاومت نشان دهند. اما در این میان دانش آموخته‌های کشاورزی کمی پیشرو تر در این حوزه قدم برداشتند.

«محمود رحیمی» مدیرعامل شرکت تعاونی شرکت تعاونی- تولیدی روستایی پیوند در شهرستان آق‌قلا است. او که کارشناسی مکانیزاسیون و دستگاه‌های کشاورزی دارد، برای افزایش درآمدی خود به کشت زراعت چوب پرداخته است. این فعال حوزه زراعت چوب برای ما در خصوص کاشت گونه اکالیپتوس و طرح‌های این شرکت تعاونی در این مصاحبه می‌گوید.

عدم حمایت دولت از زراعت چوب | تسهیلات بسیار ناچیز و محدود است

* چه مسائلی باعث شد که زراعت چوب انجام دهید؟
شرکت‌های تعاونی در بحث درآمدی با مشکلاتی همراه هستند از این رو برای اینکه بتوانیم در سال‌های آینده به درآمد پایدار برسیم زراعت چوب انتخاب ما شد که از دو سال گذشته آن را اجرا کردیم هرچند اقداماتی که در این شرکت تعاونی انجام می‌دهیم بیشتر در زمینه خدمات مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی است اما در کنار آن به فکر اقدامات تولیدی هم بودیم .

عدم حمایت و پشتیبانی‌های لازم از سوی دولت و نبود اطلاعات و دانش کافی در این زمینه باعث شده که کشاورزان نه تنها رغبتی به زراعت چوب نداشته باشند بلکه در رویارویی با دولت از خود مقاومت نشان دهند

در حال حاضر زراعت چوب به عنوان یکی از طرح‌های تولیدی ما مطرح است در این طرح منابع طبیعی نهال‌های رایگان در اختیار ما قرارداد و بعد از کشت نهال‌ها به نتیجه خوبی رسیدیم و در سال دوم توانستیم با مراقبت و نگهداری نهال‌ها را مستقر کنیم.

* شرکت تعاونی چه اقدامات در بخش زراعت چوب انجام داده است؟
در هشت هکتار با گونه اکالیپتوس زراعت چوب انجام شد. اراضی موجود در اختیار شرکت تعاونی اراضی شور بود که بعد از مشاوره با مهندسین به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم برای سال اول استقرار نهال را انجام دهیم بهترین گونه برای این اراضی اکالیپتوس است بعد از دو سال خوشبختانه همه نهال‌های اکالیپتوس به نتیجه رسیده و در حال رشد است.

* تسهیلاتی که در اختیار زارعین چوب قرار می‌گیرد، چه مقدار است؟
برای هر هکتار فقط ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که این رقم کمتر از هزینه کاشت ماست. برای زراعت چوب در هر هکتار حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم بنابراین تسهیلاتی که در اختیارما قرار می‌گیرد کافی نیست.

* در هر هکتار چه تعداد اصله نهال کاشت شده است؟
در هر هکتار حدود هزار نهال اکالیپتوس کاشت کردیم. البته فاصله کاشت برای هر هدفی فرق دارد. با توجه به اینکه در کنار زمین کشت زراعت چوب یک آب بندان وجود دارد ما این کار را با هدف تولید چوب و گردشگری در منطقه شروع کردیم و به همین خاطر فاصله کاشت را بیشتر در نظر گرفتیم به این دلیل که در آینده به واسطه اجرای طرح گردشگری مکانی برای استقرار افراد هم در نظر گرفته شد. اما در حال حاضر فقط به تثبیت درخت توجه داریم که با توجه به امکانات و موقعیتی که داریم صددرصد موفقیت‌آمیز بوده است.

* اشتغالزایی انجام شده در این سطح کشت چند نفر بوده است؟
برای نگهداری و تثبیت نهال و آبیاری سه نفر اشتغالزایی شده است. طرح گردشگری که اجرا بشود ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

عدم حمایت دولت از زراعت چوب | تسهیلات بسیار ناچیز و محدود است

* آینده زراعت چوب در بخش درآمدی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آینده زراعت چوب برای بحث درآمدی چند برابر می‌شود. اما دید مردم و کشاورزان در حال حاضر به گونه‌ای است که به دلیل اینکه حمایت‌های دولت کافی نیست، مردم خیلی مشتاق نیستند. اگر دولت حمایت کامل انجام دهد می‌توانستم این هشت هکتار را به ۸۰ هکتار برسانم.

در سال‌های اخیر بحث تامین چوب کشور به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده که در این رابطه زراعت چوب بهترین راهکار پیشنهادی برای رفع این چالش به شمار می‌رود

* چگونه می‌توان کشاورزان را به این کار ترغیب کرد؟
اگر کارشناسان منطقه نظارت و بازدید بیشتری داشته باشند نگاه مردم نسبت به باغداری و زراعت چوب بیشتر می‌شود. اما متاسفانه حمایت کارشناسان زیاد نیست و پشتیبانی‌های لازم را انجام نمی‌دهند. فقط در بحث تولید نهال حمایت کردند سنگ اندازی و مانع تراشی‌ها باعث می‌شود که مردم به این کار رغبتی نداشته باشند. اگر حمایت‌ و دلسوزی برای این پروژه‌ها بیشتر شود تمایل کشاورزان به کشت افزایش می‌یافت.

* با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در آینده چه میزان محصولات چوبی برداشت می‌کنید؟
برآوردی که بر اساس شیوه نگهداری و فاصله کاشت انجام داده‌ایم هر نهال بعد از پنج سال حدود یک تن و بیشتر حجم خواهد داشت.

* در پایان چه توصیه‌ای به کشاورزان دارید؟
به کشاورزان توصیه می‌کنم که به این کار تمایل نشان دهند چرا که هم در بحث درآمدی مفید است و هم اینکه می‌توانند دو کشت انجام دهد و تا چند سال اول از کشت دوم محصول درآمد داشته باشند. ولی به دلیل اینکه اطلاعات در این زمینه کم است کشاورزان کمتر این کار را انجام می‌دهند. شرکت‌های تعاونی اگر حمایت شوند می‌توانند اقدامات بیشتری انجام دهند ما سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین داریم که فقط در هشت هکتار آن زراعت چوب انجام دادیم چون دولت و دستگاه‌های وابسته حمایت نمی‌کنند من نمی‌توانم سطح زیر کشت خود را بالا ببرم.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha