۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
سواد خرید از بورس کالا به صنایع پلیمری کمک کرد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

سواد خرید از بورس کالا به صنایع پلیمری کمک کرد

با توجه به تغییرات موجود در اقتصاد کشور، ضروری است تامین پایدار مواد اولیه از طریق راه‌های مطمئن و شفاف چون بورس کالا انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، سعید ترکمان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب گفت: در سال گذشته کل خرید مواد اولیه تولیدکنندگان پلیمری از بورس کالا ۳.۸ میلیون تن بوده است، این در حالی است که ۱۳ میلیون تن برای واحدهای صنایع پلیمر پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

ترکمان اظهار کرد: در تعیین سهمیه‌های واحدهای تکمیلی بیش از میزان واقعی پروانه بهره‌برداری صادر شده، موضوعی که سبب ایجاد سوداگری مواد اولیه در بازار آزاد شده است. در برخی از گریدهای محصولات پتروشیمی، فاصله قیمتی بورس کالا و بازار آزاد به ۴۰ درصد می‌رسد.

او اضافه کرد: برخی پتروشیمی‌ها حتی در اعلام زمان تعمیرات اساسی و کاهش تولید ماهانه خود نیز سهل‌انگاری می‌کنند که این موضوع باعث التهاب بازار موارد اولیه صنایع تکمیلی و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع ملی پلیمر تصریح کرد: باید پتروشیمی‌ها مکلف شوند که کالاهای مورد نیاز بازار داخلی را صادر نکنند. کف عرضه تعیین شده در بورس کالا نیز باید مبتنی بر گرید مواد اولیه بوده و بر اساس گروه‌های کالایی تعیین نشود.

او بورس کالا را بستری برای، روابط شفاف میان خریدار و فروشنده دانست و افزود: با توجه به تغییراتی که در اقتصاد کشور وجود دارد ضروری است تامین پایدار مواد اولیه حتما باید از طریق راه‌های مطمئن انجام شود. در این مسیر هم تامین مالی مطمئن و هم قیمت های متعادل برای خریدار و فروشنده شکل خواهد گرفت.

ترکمان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روند بازارهای پلیمری در چند سال اخیر و معایب قیمت‌گذاری دستوری در بازارها اظهار کرد: در سال‌های ۹۷ قیمت برخی مواد پلیمری به صورت دستوری ۶ هزار تومان در نظر گرفته می شد در حالی که همان محصول در بازار آزاد ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می شد. این تفاوت قیمت ها منافعی را متوجه برخی افراد می کرد و چون به ایجاد سفته بازی منجر می شد، قدرت رقابت را از خریدار و فروشنده می گرفت.

او تصریح کرد: یکی از راه های مطمئن تامین پایدار مواد اولیه بورس کالاست که توانسته محیط شفاف و رقابتی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان شکل دهد.

ترکمان اشاره کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان پلیمری سواد خرید از بورس کالا را به خوبی کسب کرده اند و به صورت حرفه‌ای از ابزارهای بورس کالا استفاده می کنند و این سواد به کمک صنعت آمده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازارگانی ایران تاکید کرد: به عنوان مصرف کننده پیشنهادات و ابزارهایی برای بهبود شفافیت به بورس کالا ارایه کرده ایم و امیدواریم این تعامل خوب میان صنایع پایین دستی و بورس کالا ادامه یابد.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha