۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
نگرانی از فروش نهاده های دامی در بازار سیاه؛ بررسی دقیق موضوع در دستور کار نمایندگان
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

نگرانی از فروش نهاده های دامی در بازار سیاه؛ بررسی دقیق موضوع در دستور کار نمایندگان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نهاده دامی باید وارد گمرک و بعد وارد سامانه بازارگاه شود. اینکه شرکتی هنوز نهاده وارد نکرده است و به طرق دیگری می فروشد، برای ما نگران کننده است.

احد آزادی‌خواه،در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار در ارزیابی خود از واردات نهاده های دامی به کشور گفت: بنابر آنچه رئیس سازمان بازرسی گفته و مکاتباتی که به ما رسیده است، به برخی از شرکت‌ها ارز داده شده است اما در قبال آن، نهاده دامی وارد نشده است.

وی تصریح کرد: هنوز صحت و سقم این موضوع را راستی آزمایی نکردیم، اما این ابهام و شبهه وجود دارد که برخی از شرکت‌ها که قرار بوده بر اساس سفارش دامداران و مرغداران نهاده‌های دامی وارد کنند، نهاده ای را وارد نکردند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: این روال مرسومی است که وارد کننده باید ابتدا ثبت سفارش کند و سپس نهاده دامی را وارد کند. سامانه بازارگاه قاعدتاً زمانی که نهاده در این سامانه بارگذاری شود، به شما امکان خرید می‌دهد، به این معنا که نهاده دامی باید وارد گمرک شود و بعد وارد سامانه بازارگاه شود. اینکه شرکتی هنوز نهاده وارد نکرده است و آن را در سامانه بازارگاه ثبت نکرده باشد و به طرق دیگری بفروشد، برای ما نگران کننده است. و البته ما در حال بررسی دقیق این مسئله هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: با وجود این، قاعدتاً ما نباید در ماه‌های آینده با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شویم. در حال حاضر واردکنندگان نهاده دامی با قیمت مشخصی که دولت اعلام کرده است -یعنی با ارز نیمایی-، نهاده را وارد می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: اینکه قدرت خرید تولید کننده چقدر باشد، محل خدشه است. ما در واردات نهاده‌های دامی مشکلی نداریم و فقط قدرت خرید دامدار و مرغدار مهم است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات در گردش گذاشته تا تولیدکننده آن را دریافت کند و قدرت خریدشان بر این اساس افزایش یابد که بررسی‌های ما نشان می‌دهد تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از این رقم را دامدار و تولیدکننده توانسته جذب کند که این یک زنگ خطر جدی است.

وی در پایان بیان کرد: باید از طریق سیستم بانکی بتوانیم قدرت خرید تولیدکنندگان، دامداران و مرغداران را افزایش دهیم تا مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی به وجود نیاید.

کد خبر: ۱۵۸٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دامدار US ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      3 0
      دامدار مشکلی ندارد نصف دام ها را می فروشد نهاده می خرد به ۵۰۰ درصد گرانتر از پارسال و دام را می فروشد به قیمت ثابت سال گذشته ۶ ماه نکشیده ورشکست میشه و همه چیزو از دست میده و خیال خود و دولت و ملت را راحت می کند سلام بر اتیوپی
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      2 0
      نوش دارو بعداز مرگ سهراب چه سود همه دامهای مولد و غیر مولد را بعلت گرانی نهاده های دامی و و ضع بوجود امده تو سط سود جویان فروختند این دیگه میشه دادو هوار بعداز حمله گرگ به گله تا وقتی که به خودتان بیاین و از خواب بیدار شوین دامی نمانده که نمانده
    • ایرانی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      چرا با حذف ارز ۴۲۰۰ باز هم نهاده دامی حل نشد منظورتان حذف گوشت ومرغ ولبنیات از سفره مردم بود.این یعنی دغدغه مردم داشتن این دولت واین مجلس.
    • سید آوات زهرایی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      اگر دنبال مبارزه با فساد هستید من حاضرم اسم تک تک مفسدان توزیع نهاده شهرم را از کارمند تا نمایندگی در اختیارتان بگذارم،،،تا تولید کننده بدبخت بیشتر از این نابود نشه
    • اتش IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      من موندم این همه کالا گرون شد خبری نبود پاگذاشتن رو گردن دام دار بیچاره
    • عزیز IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      گوشت قرمز را چرا صادر نمیکنن خارج کشور صادرات را زیاد کنند دام دست دامدار نمانه الان نهاده ده برابر گران شده ولی گوشت قرمز دو برابر گران شده این بی انصافیه
    • حسن IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      بخدا همه شماها دروغ میگوییداکه شمافکرسفره مردم بودیدبامرغدارودامداراین کاررانمی کردیدبامیدخداصدای این دوهول درآینده ای نزدیک درمیاید