۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
امیدواری برای تداوم یک اتفاق خوب؛ پایانی بر ۲ دهه یکه تازی متخلفان در روستای «زیارت»
بازار گزارش می‌دهد؛

امیدواری برای تداوم یک اتفاق خوب؛ پایانی بر ۲ دهه یکه تازی متخلفان در روستای «زیارت»

گرگان- دستگاه‌های نظارتی اعلام کرده‌اند که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت کاهش یافته اما برای حل ریشه‌ای این ‌چالش بازنگری در قوانین است لذا برخورد با خاطیان وضع موجود ضرورت دارد.

بازار؛ گروه استان ها: روستای کوچک ییلاقی در جنوب شهر گرگان سال ها است که دغدغه ها حامیان طبیعت و علاقه مندان به محیط زیست بوده و هر چند ماه و یا هر چند سال یکبار به سرتیتر خبر رسانه های کشور و استان تبدیل می شود. روستای «زیارت» با چشم اندازهای منحصر به فرد و آبشار و چشمه آبگرم، از دهه ۸۰ مورد هجمه ساخت و سازهای غیرمجاز قرار گرفته و فضای بکر اولیه آن با خانه های کاه گلی و چوبی تغییر کرده و هم اکنون به بیش از چهار هزار واحد مسکونی رسیده است؛ واحدهایی که در بین آن آپارتمان های شش و هفت طبقه هم دیده می شود، بناهایی که بدون توجه به فرهنگ و تمدن روستا در ابعاد و نماهای غیرمتعارف ساخته شده است.

ساختمان هایی که شاید در ابتدا با هدف استفاده از آب و هوا مطبوع روستا ساخته شده اما در ادامه به محلی برای بساز و بفروش ها تبدیل شد و خلاهای قانونی و برخی قانون‌گریزی ها سبب شده تا بناهای سنگی و بی روح در بستر یا حریم رودخانه، داخل جنگل، منطقه حفاظت شده و یا در داخل زمین های کشاورزی احداث شود.

استقرار کیوسک در ابتدای روستای زیارت
در سال‌های اخیر و در برهه های زمانی مختلف نهادهای متولی و قضایی بارها بر آن شدند تا به تصرف های غیرقانونی این روستا پایان دهند. ده ها باب واحد مسکونی غیرمجاز در این روستا تخریب شده و چندین نوبت کیوسک های نگهبانی برای جلوگیری از ورود مصالح و ساخت و ساز مستقر شدند تا روایت تلخ دست‌اندازی به طبیعت زیارت پایان یابد اما هر بار به دلایل مختلف این موضوع به نتیجه نرسید اعمال نفوذ برخی مدیران ذی نفع در زیارت، خلاهای قانونی، نگرانی از از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی، تعلل دستگاه‌های اجرایی و تساهل مدیران سیاسی شهرستان از جمله دلایل وضع فعلی روستا است.

آپارتمان های زیارت بدون توجه به فرهنگ و تمدن روستا در ابعاد و نماهای غیرمتعارف ساخته شده است

البته مدیریت جزیره ای این روستا هم در ایجاد چنین هجمه ای بی تأثیر نبوده است. وظیفه مندی نهادهایی همچون آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست سبب شده که هر یک از نهادها، دیگر دستگاه ها را به عنوان متولی معرفی کنند و این امر سبب سوء استفاده فرصت‌طلبان شده است کارشناسان بر این اعتقاد هستند که منطقه زیارت به سبب واقع شدن روی گسل زلزله، رانشی بودن شیلدهای زمین شناسی و وقوع بارش های رگباری سیل آسا از کانون‌های پر ریسک محسوب می شود که متاسفانه مورد آماج بساز و بفروش ها قرار گرفته است؛ موضوعی که با کوچک ترین حادثه طبیعی، آبستن خسارت های بی شماری خواهد شد.

دغدغه های دوستدارن محیط و سمن ها و مکاتبات با دفتر رهبر معظم انقلاب در سال ۹۸ باعث شد که ایشان دستور رسیدگی به مسأله زمین خواری در استان گلستان را صادر کنند و این امر منجر به تشکیل جلسه ویژه «رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان» با حضور دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، معاون قضایی دادستان کل کشور، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان امور اراضی، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون بنیاد مسکن و جمعی از مسئولان استانی شد.

پایانی بر ۲ دهه یکه تازی متخلفان در روستای «زیارت»| سرنوشت ابنیه غیرمجاز

۹۵ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز متوقف شد
هم اکنون هم با ورود جدی دادگستری گلستان ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستا کاهش جدی یافته است. دادستان گرگان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در روستای زیارت بعد از ۲۰ سال می توانیم ادعا کنیم که جلوی غیرمجازها تا ۹۵ درصد گرفته شده و این فقط ادعا نیست بلکه واقعیت است البته در ایست بازرسی ناهارخوران اقدامات خوبی انجام شده و در کنار این اقدامات پیشگیرانه اقدامات مقابله‌ای هم در دستور کار است.

محمود اسپانلو با بیان اینکه بیشتر رویکرد ما تبصره دو ماده ۱۰ بوده و اجازه نخواهیم داد که ساخت و سازهای غیرمجاز شکل بگیرد، ابراز کرد: برای شش نفر از مدیران سابق در حوزه اراضی کشاورزی به دلیل خیانت و ترک فعل پرونده تشکیل شده که در حال رسیدگی است.

برای شش نفر از مدیران سابق در حوزه اراضی کشاورزی به دلیل خیانت و ترک فعل پرونده تشکیل شده که در حال رسیدگی است

وی گفت: براساس قانون حفظ کاربری اراضی، قبل از خرداد ۷۳ برای ساخت‌وساز در اراضی زراعی جرم انگاری نشده اما از خرداد ۷۳ تا آبان سال ۸۵ ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مجازات نقدی و پرداخت معادل ۸۰ درصد از قیمت روز زمین به عنوان عوارض را به دنبال داشت و پس از آن قانونگذار تغییر رویکرد داد و بعد از آبان سال ۱۳۸۵ علاوه بر مجازات نقدی، قلع و قمع هم در نظر گرفته شد به همین علت بناهایی که تا قبل از سال ۸۵ ساخته شده اند امکان تخریب آن وجود ندارد زیر در زمان ساخت آن ها در قانون، مجازات قلع و قمع دیده نشده بود.

دادستان مرکز گلستان با بیان اینکه عزم ما در برخورد، مقابله، پیشگیری و تغییر کاربری قضایی بسیار جدی است، متذکر شد: تغییر کاربردی جرم درجه هفت است و بعد از سه سال مشمول مرور زمان تعقیب می شود و اگر طی سه سال توسط دستگاه مربوطه گزارش نشود ما حق تعقیب قانونی را نداریم که لازم است قانونگذار به این مسائل ورود کند و از این رانت قانونی جلوگیری کند.

۲ دهه ساخت و ساز بی ضابطه در زیارت
رئیس کل دادگستری گلستان هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: مبارزه با زمین خواری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت اتفاق افتاده و با استقرار پست ایست بازرسی عملاً این ساخت و سازها نزدیک به صفر رسیده است از سوی دیگر حدود دو دهه بود که کنترل ساخت و سازها در این منطقه سخت شده بود و با همت و همکاری دستگاه های اجرایی و دستگاه قضا و بعد از ۲۰ سال این امر فعلاً مدیریت شده است.

حیدر آسیابی با بیان این که هدف دستگاه قضایی مبارزه با زمین خواری بوده که مورد تاکید رهبری و رئیس جمهور هم است، ادامه داد: ساخت و ساز غیرمجاز جرم بوده و قابل تعقیب قضایی است. علی رغم ظرفیت های متعدد گردشگری اما صرفاً به ساخت و ساز در این منطقه توجه شده که این امر نشان از عدم توجه متولیان اجرایی به این مسأله است.

وی با بیان اینکه در روستای زیارت مکانی برای عرضه صنایع دستی و مانند آن یافت نمی شود و از نظر بومگردی و گردشگری، عملکرد بسیار ضعیف است، افزود: ظرفیت های آبگرم زیارت از دیگر داشته های این منطقه است پتانسیلی که قابلیت توسعه نیز دارد اما اقدامی در این راستا انجام نشده است.

پایانی بر ۲ دهه یکه تازی متخلفان در روستای «زیارت»| سرنوشت ابنیه غیرمجاز

حمل مصالح به زیارت ممنوع است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان هم در خصوص ساخت و سازهای زیارت به خبرنگار بازار گفت: منابع طبیعی گرگان دبیر ستاد پیشگیری از وقوع جرم و انفال شهرستان بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

رسول مقسم با بیان این که زیارت به محیط زیست واگذار شده اما پاسخ استعلام ها را منابع طبیعی می دهد، ادامه داد: ورود مصالح به زیارت ممنوع بوده و در ورودی آن کانکس مستقر شده است و هشت دستگاه شامل بنیاد مسکن، منابع طبیعی، امور اراضی، شهرداری، آب منطقه ای و نیروی انتظامی به تناوب در آن مستقر هستند.

علی رغم ظرفیت های متعدد گردشگری زیارت اما صرفاً به ساخت و ساز در این منطقه توجه شده است

وی با بیان ایکه حمل هرگونه مصالح به روستا ممنوع بوده و باید با مجوز دهیاری این کار انجام شود و هم اکنون ۸۰ درصد ساخت و سازها کاهش یافته است، ابراز کرد: ورود مصالح به روستا باید با نظارت منابع طبیعی باشد اگر در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد مصالح برگردانده شده و از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ۱۶ دستگاه کامیون و نیسان توقیف شده است.

رئیس منابع طبیعی گرگان از همکاری و مساعدت دادستان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این راستا خبر داد و گفت: در سایر نقاط مانند توسکستان و توشن همه حساسیت های لازم وجود دارد و به عنوان مثال در چند روز آتی دو دستگاه ویلا و عرصه های فنسی در توسکستان قلع و قمع خواهد شد.

عزم جدی دستگاه قضایی
به گزارش خبرگزاری بازار، با توجه به عزم جدی دستگاه قضا و نهادهای متولی، علاقه مندان و دوستداران طبیعت امیدوار هستند این بار روایت تلخ ساخت و سازهای غیرمجاز در روستای زیارت گرگان به پایان برسد. آرزوی که تحقق آن نیازمند استمرار فعالیت های نظارتی و اجرای کامل و درست وظایف سازمانی از سوی دستگاه های دخیل در روستای زیارت است.

یقیناً با حل چالش دست اندازی به طبیعت و محیط زیست در زیارت، امکان سرمایه گذاری و توسعه بخش هایی همچون بوم گردی و گردشگری و صنایع دستی در این منطقه فراهم شده و ایجاد اشتغال پایدار و درآمدهای مکفی برای اهالی منطقه رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۵۸٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha