۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
راه اندازی استارتاپ که مثل آب خوردن نیست
جوان ایده پرداز در در گفتگو با بازار :

راه اندازی استارتاپ که مثل آب خوردن نیست

جوانان بسیاری اند که در اندیشه راه اندازی کسب و کاری هستند به طوری که هم کارافرین شوند هم بتوانند روی پای خودشان بایستند و درآمدی کسب کنند. درحالی که به باور اکثریت آنها حمایت ها همچنان در این مسیر کمرنگ است.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- اگرچه با تمام این این ایده های نو در راه اندازی استارتاپها همچنان کمبود حمایتهای نهادهای ذیربط به چشم می خورد. اما با وجود تمام چالش های این مسیر، یکی از کسب و کارها که در راستای ارایه خدمات و اجرای ایده های نو راه اندازی شده، استارتاپ تواناشو است. به طوری که موسس آن  توقعی از  سازمان ها و ارگان ها ندارد و معتقد است که به صرف انرژی اش نمی ارزد. از سویی  باور دارد که باید روی زانوان خودمان بایستیم و آهسته و گام به گام در این مسیر قدم برداریم. خبرگزاری بازار این بار پای صحبت یکی دیگر از جوانان نوآور به نام علیرضا احدی از موسسان توانا شو نشسته است.

تواناشو؛ راهی برای افزایش دانش صاحبان کسب و کارها 

به گفته علیرضا احدی، تواناشو اردیبهشت ۱۳۹۶ شروع به کار کرده است؛ هرچند که از بهمن ۱۳۹۵ در حال آماده سازی زیر ساخت ها بودیم. وی از شیرین سادات موسوی وخودش به عنوان بنیانگذارا ن  یاد کرد وافزود: ما قبلاً استارتاپ شریک مامان را داشتیم که یک پلتفرم چند فروشندگی در قالب market place  بود این فروشگاه  اینترنتی  محل فروش محصولات صاحبان کسب و کارهای کوچک بود اما در طول دوسال به مشکل مهمی در خصوص دانش صاحبان کسب و کار برخوردیم که توان اجرائی آنها در بازاریابی و فروش را زیر سئوال می برد.  

وی در ادامه گفت: استارتاپ بخاطر هزینه های تامین نیازهای فروشندگان از طریق خود ما که شامل عکاسی، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ بود زمینگیر شد فهمیدیم که باید خلاء مربوطه را در این حوزه پر کنیم لذا روی دانش صاحبان کسب و کار متمرکز شدیم و اینکه چگونه آنها را تقویت کنیم. اینگونه بود که استارتاپ تواناشو شکل گرفت.
احدی افزود:  آموزش، مشاوره تنها خدماتی هستند که ما ارائه می کنیم. با حضور مربیان و کارشناسان کسب و کار تلاش می کنیم مشکلات صاحبان کسب و کار را برطرف کنیم.

مردم تشنه شنیدن راه حل ها هستند 

این جوان نوآور از ویژگیهای استارتاپ اش گفت: بسیاری از صاحبنظران اعتقاد به مزیت رقابتی خاص یا ارزش پیشنهادی ویژه دارند. اما ما با تکنیک های بازاریابی محتوایی بدون ارائه ارزش خاصی فقط سعی در تولید و ارائه محتوای کاربردی به معنای دقیق می کنیم. بازارهدف ما کشش محتوای کاربردی را دارد. هنوز مردم تشنه شنیدن راه حل ها هستند و ما از این نکته غافل نشدیم. شاید بعضی صاحب نظران همین نکته را مزیت رقابتی ما بدانند.

وی  به دیجیتال مارکتینگ به عنوان ابزاری برای معرفی کسب و کارش به مردم اشاره کرد و افزود: دیجیتال مارکتینگ تنها راهی است که ما برگزیده ایم. خوشبحتانه اسمارت فون ها ما را به مشتریان هدف نه تنها نزدیک که چسبانده اند. شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تولید محتوای سئو شده کاربردی رتبه ما را در سرچ کلمات اختصاصی حوزه کاری مان به شدت بهبود داده است.  
وی در مورد میزان مراجعه کنندگانش هم گفت: عددهای کسب و کار ما در قرارداد NDA  می باشد و از ذکر دقیق آن معذورم اما می توانم بگویم ۱۰ درصد بازار هم اکنون در اختیار ماست تا پنج سال دیگر این میزان به چهل درصد خواهد رسید و بیشتر از این هم قابل تصور نیست، منطقی و رئال. مشتریان ما صاحبان کسب و کارهای کوچک هستند.

همچنین احدی معتقد است، از سازمان ها و ارگان ها که نه توقعی داریم نه به انرژی اش می ارزد، بروکراسی اداری، سلیقه مدیران و نحوه تسویه ارزشش را ندارد که برای آنها وقت بگذاریم و عطایش را به لقایش بخشیده ایم.

کسب و کار مثل زندگی زناشوئی است اگر همسرتان را درک کنید، راه حل های شگفت انگیزی برای شادکردنش پیدا می کنید وزندگی تان دوام خواهد داشت


بزرگترین چالش، کشف مشکلات دقیق مشتریان است

این جوان ایده پرداز به درک بهتر مشتریان و اینکه بزرگترین چالش ما کشف مشکلات دقیق مشتریان است اشاره کرد و گفت: البته از گفتن آن مشکلات معذورم. چون دنیای رقابت اجازه نشر آنها را نمی دهد اما حقیقت کسب و کار مثل زندگی زناشوئی است اگر همسرتان را درک کنید، راه حل های شگفت انگیزی برای شادکردنش پیدا می کنید وزندگی تان دوام خواهد داشت.
در عین حال که وی با بیان اینکه هیچ وام یا سرمایه گذری مستقیم جذب نکرده است ادامه داد: از همان اول بوت استرپ کرده ایم، هیچ وام یا سرمایه گذاری مستقیم جذب نکردیم البته با همسرم یک وام کالا با سود ۲۷ درصد گرفتیم که تجهیزات تصویری صوتی تهیه کنیم. دنبال جذب سرمایه فعلا نیستیم تا به یک ارزش قابل توجه دست پیدا کنیم.

احدی در خصوص دیدگاهش درباره شتابدهنده ها و صندوق های وی سی، گفت: علاقه ای با کار با شتابدهنده ها ندارم، چراکه بارها دوستانم را دیده ام که شتابدهنده ها مانع رشدشان شده اند. صندوق های سرمایه گذاری هم کم از شتابدهنده ها ندارند. نمی دانم دلیل این نگه منفی من چه هست؟ اما به زانوی خودم بیشتر اعتقاد دارم و رشد درخت گونه، یعنی آرام و گام به گام.
 

در حالی که وی معتقد است واقعیت این است که هرچیزی اگر رشد ناگهانی داشته باشد مثل سرطان عمل می کند. ضرر است. زیاد شدن ناگهانی شتابدهنده ها نشانه همین سرطان است. فقط و فقط راه حل عبور از این سرطان زمان است. بعداز ۵ سال یک تعادل رفتاری و آگاهی در راه اندازی شتابدهنده و جذب استارتاپ ها شکل خواهد گرفت. من تمرکزم را روی این چیزها نمی گذارم.

در ادامه احدی درباره حمایت کنندگانش گفت:  خدا، خودم، همسرم و ده نفر از دوستانی که در یک دوره آموزشی با آنها آشنا شدم. تا به حال غیراز این افراد هیچ سازمان و ارگانی حمایت معنوی و مادی از من نداشته است.

استارتاپ راه انداختن که آب خوردن نیست؛ روزی ۱۸ ساعت کار

همچنین این جوان نوآور گفت: من مشکلاتم را با همفکری یا ابتکار حل می کنم. اصلا مشکل برای همین وجود دارد. استارتاپ راه انداختن که آب خوردن نیست روزی ۱۸ ساعت کار می کنم، تا مشکلات فنی و استراتژیک را حل کنم.
احدی به رایگان بودن بخش زیادی از محتوای توانشو اشاره کرد و گفت: با وجودی که بخش زیادی از محتوای ما رایگان است اما بخشی هم پولی است که درآمد ما از ارائه محصولات آموزشی است و علاقه مندان می توانند به سایت ما سری بزنند به نشانی: https://tavanasho.com.
از سوی دیگر وی در خصوص بهبود روند راه اندازی استارتاپها درکشورمان معتقد است چیزی که من در حال حاضر می بینم یک حال مریض ناشی از سوء مدیریت است. افرادی که مدیر و صاحب نظر هستند در بدنه دولت هیچ دانش و دیدگاه استراتژیکی ندارند.  

 چیزی که من در حال حاضر می بینم یک حال مریض ناشی از سوء مدیریت است. افرادی که مدیر و صاحب نظر هستند در بدنه دولت هیچ دانش و دیدگاه استراتژیکی ندارند


در عین حال که به گفته این کارآفرین  از آنجا که من اعتقاد دارم زمان همه چیز را حل می کند. باید صبر کنیم ده سال دیگر دست از سر استارتاپ ها بر می دارند و اقتصاد استارتاپی رونق می گیرد. راه حل علمی و اصولی در ایران شکل نمی گیرد، مگر با اختصاص زمان طولانی. این وسط امثال علی امینیان فقط از ایران می روند و جذب گوگل و فیسبوک می شوند با کلی امکانات و آزادی عمل. دلم برای ایران مان می سوزد؛ فقط همین.
با این حال به گفته وی شیوع کرونا فقط یک دوره حضوری تواناشو را به دلیل کار عملی تعطیل کرد؛ اما بقیه موارد سرجای خودش است و پیش می رود.

کارخانه تولید دانش و اطلاعات هستیم

احدی از برنامه های توسعه شان یاد کرد و افزود: برنامه بازاریابی ما مشخص است. کشف مشتریان بالقوه، افزایش نرخ طول عمر مشتریان قبلی و افزایش میانگین خرید مشتریان دستور کار اصلی ماست.
وی در پایان یادآور شد، برنامه ما از قبل نوشته شده است. ما یک کارخانه تولید دانش و اطلاعات هستیم قطعا برنامه تولید دانش و اطلاعات ما همچنان قدرتمند پیش می رود و مشتریان مان قطعا از محتوای ارائه شده راضی خواهند بود. نقشه راه ما ارائه محتوائی است که در ایران تا کنون نبوده. چین و تایوان الگوهای خوبی برای تولید محتوا در این زمینه برای ما هستند و ما سعی می کنیم رفتار آنها را بررسی و به دانش تبدیل کنیم.

کد خبر: ۱۵٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha