۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
جنوب دریاچه ارومیه تابستان امسال از بین می رود| پروژه های ستاد احیا نیمه تمام ماند
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

جنوب دریاچه ارومیه تابستان امسال از بین می رود| پروژه های ستاد احیا نیمه تمام ماند

ارومیه- سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه گفت: با افزایش گرما و تبخیر دریاچه ارومیه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با ادامه این روند تابستان امسال بخش جنوب دریاچه از بین می رود.

حجت جباری در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۲۷۰.۶۶ است، افزود: هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه ۲.۷ میلیارد مترمکعب و سطح آن به هزار و ۹۲ کیلومتر مربع رسیده و به دلیل افزایش گرما و تبخیر بالا روز به روز از حجم آب و سطح تراز کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود تابستان امسال سطح تراز دریاچه ارومیه به کمتر از ۱۲۷۰.۲۰ برسد که این میزان نشان دهنده بازگشت این تالاب به روزهای بحرانی دریاچه ارومیه در سال ۹۳-۹۴ زمان تشکیل ستاد احیای است.

جباری با اشاره به نیمه تمام ماندن طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی از جمله انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و پساب تصفیه خانه‌های ارومیه – تبریز، افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، اجرای طرح الگوی کشت و… اجرایی شود اما تاکنون این طرح‌ها در استان به اتمام نرسیدند.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: در صورت اتمام طرح‌های انتقال آب از سد کانی سیب، انتقال آب از سد سیلوه و تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز در مجموع یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شد که این طرح‌ها متأسفانه به نتیجه نرسیدند.

جباری در خصوص راهکارهای نجات بخشی دریاچه ارومیه گفت: در کنار توجه به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید احداث و توسعه منابع آبی ذخیره جدید در استان جلوگیری شود با توجه به تداوم وضعیت بحرانی دریاچه ارومی نباید شاهد احداث، توسعه و منابع آبی ذخیره جدید در استان باشیم.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به از سرگیری احداث سدنازلو در ارومیه گفت: اگر روند احداث سدنازلو از سرگرفته شود این موضوع بحران دریاچه ارومیه را تشدید می‌کند.

وی تسریع در اتمام طرح‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند تأمین آب و حق آبه مورد نیاز آن است و بخشی از این نیاز با اتمام پروژه‌های مهم ستاد احیا از جمله انتقال آب از سدکانی سیب و اتمام تصفیه خانه‌های ارومیه و تبریز است.

جباری میزان حق آبه دریاچه ارومیه را ۳.۴ میلیارد مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: این در حالی است که تنها ۸۵۰ میلیون مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه امسال تأمین شد.

کد خبر: ۱۵۸٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha