۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
اجرای طرح یاوران تولید بخش کشاورزی در یزد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اجرای طرح یاوران تولید بخش کشاورزی در یزد

یزد- شطرنجی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی یزد از اجرای طرح یاوران تولید بخش کشاورزی در استان خبر داد.

محمدمهدی شطرنجی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۳۵ مرکز جهاد کشاورزی دهستان ها که آخرین سطح تشکیلاتی وزارت متبوع در سطح استان هستند و بر اساس دستورالعمل های نظام نوین ترویج، در ۷۵ پهنه تولیدی به عنوان حلقه ارتباط با ۸۵ هزار بهره بردار بخش کشاورزی ساماندهی و مهندسی شده اند، در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در این زمینه هر یک از ۸۲ کارشناس مسئول پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی دهستان در اجرای مأموریت های خود در پهنه تولیدی موظف است از تمام ظرفیت ها و توان تشکل های تولیدی، تعاونی ها، شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای، کلینیک های گیاه‌پزشکی، تسهیلگران و مددکاران ترویجی و ... در قالب رویکرد ترویج تکثرگرا بهره گیری کرده و این ظرفیت‌ها را مدیریت ‌کند.

شطرنجی ادامه داد: مأموریت اصلی نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی، بهره گیری از ظرفیت ساختاری مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها در انجام امور اجرایی و عملیاتی ترویج، از طریق استقرار نظام مدیریت دانش، پهنه بندی عرصه های تولیدی برای استقرار کارشناسان است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: به منظور توانمندسازی منابع انسانی بخش کشاورزی همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی آنان در عرصه های تولیدی، رویکرد مسئله یابی و مبادله دانش و اطلاعات بین مراکز تولید کننده دانش و بهره‌برداران و دیگر ذینفعان بخش کشاورزی در دستور کار است.

شطرنجی اظهار داشت: شبکه دانش کشاورزی استان شامل دو پژوهشگر مروج ارشد، ۳۸ محقق معین و ۸۲ مروج مسئول پهنه است.

وی افزود: به منظور رفع چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت محققان کشاورزی استان از سال ۱۳۹۹ طرح یاوران تولید شروع شده که این طرح، مکمل طرح‌های محققان ارشد، مروجین معین و مروجین پهنه‌ها بوده که هدف آن استفاده حداکثری از اعضای هیئت علمی و محققان در برنامه‌های جهش تولید است.

شطرنجی گفت: با ابلاغ مستقیم وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مسئولیت دارد از امکانات تحقیقات در راستای رفع مشکلات عرصه های تولیدی استفاده کند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: به این ترتیب راهکارهای مناسب برای رفع مسائل و مشکلات بخش های علوم کشاورزی و دامی استان یزد پس از احصاء توسط تیم های پایش و اولویت بندی شده و در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: در قالب طرح یاوران تولید و به منظور رفع مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان رهیافت های مختلف ترویجی بکار گرفته شده که شامل طرح های تحقیقی - ترویجی، روز مزرعه، مدیریت بهنگام باغات پسته و... هستند.

کد خبر: ۱۵۸٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha