۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
پاکستان مکانیزم‌هایی را برای تهاتر کالا با ایران ایجاد می‌کند

پاکستان مکانیزم‌هایی را برای تهاتر کالا با ایران ایجاد می‌کند

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ایران و پاکستان صورتجلسه همکاری تجاری، اقتصادی و قرنطینه‌ای امضا کردند تا از این طریق به عنوان دو کشور دوست و همسایه، سطح تبادلات کالاهای کشاورزی موردنیاز خود را ارتقا د

به گزارش بازار، «سید وسیم الحسن» کمیسیونر امنیت غذایی وزارت امنیت غذایی و تحقیقات ملی پاکستان در جلسه با امضا کنندگان صورتجلسه همکاری برای افزایش سطح روابط تجاری و اهمیت و تاثیر آن در مبادلات تجاری در بخش کشاورزی و راه‌های توسعه تجارت و رفع موانع تجاری به‌ویژه در بخش قرنطینه‌ای گیاهی و بهداشتی دو کشور، افزود: برای تهاتر کالاهای کشاورزی میان ایران و پاکستان به دنبال تعریف و ایجاد مکانیزم‌هایی هستیم.

وی اظهار داشت: هدف از این سفر و تدوین و امضای صورتجلسه همکاری مذکور در واقع حل و فصل مسایل قرنطینه‌ای دو کشور و بحث و گفتگو درباره تجارت و صادرات محصولات کشاورزی از ایران به پاکستان به‌ویژه در مورد سیب درختی، خشکبار و صادرات از پاکستان به ایران به‌ویژه در مورد انبه، نارنگی و برنج بوده است. در طول چند سال اخیر جلسات متعددی را با ایران در حوزه مبادله کالاهای کشاورزی داشتیم. در قالب این صورتجلسه همکاری سعی می‌کنیم سطح روابط تجارت کشاورزی را با ایران گسترش دهیم و از سوی دیگر انتقال کالاها راحت‌تر و تسهیل شود.

وسیم الحسن درباره تمایل پاکستان برای تهاتر کالاهای کشاورزی با ایران تصریح کرد: موضوع تهاتر کالا به نیاز دو کشور برمی‌گردد. دو کشور تقاضاهایی برای کالاهای یکدیگر دارند. در ایران تقاضاهایی برای یک سری از محصولات کشاورزی پاکستانی و در کشور ما تقاضاهایی برای برخی از محصولات کشاورزی ایران وجود دارد. از طرفی دو کشور هم مرز هستند و همواره این بحث و تمایل بوده که بتوانیم نیازهای یکدیگر را از کانال تهاتر کالا برطرف کنیم؛ بنابراین برای شکل‌گیری این شیوه از تجارت، مکانیزم‌هایی را تعریف و ایجاد می‌کنیم تا تجارت در این زمینه هم پیش برود.

کمیسیونر امنیت غذایی وزارت امنیت غذایی و تحقیقات ملی پاکستان درباره میزان علاقه‌مند پاکستان به تهاتر چه کالاهایی در حوزه کشاورزی با ایران گفت: این موضوع به بازرگانان و تجار دو کشور برمی‌گردد که چه نوع محصولاتی را بخواهند تهاتر کنند. البته ما این بحث را از دو زاویه بخش دولتی و بخش خصوصی نگاه می‌کنیم. در دو حالت تهاتر امکان‌پذیر است، اما در نهایت بخش خصوصی است که می‌تواند بحث تهاتر محصولات را دنبال کند.

وی افزود: در طول ۳۰ سال خدمتم در وزارت امنیت غذایی پاکستان، نخستین باری است که به ایران سفر می‌کنم و متعجب شدم از پیشرفت‌هایی که کشور شما در بخش کشاورزی داشته است. تلاش‌هایی که کشاورزان ایرانی انجام داده‌اند جای تقدیر دارد. ایران در همه زمینه‌ها از جمله غلات، میوه و خشکبار تولید می‌کند و پیشرفت خوبی داشته است.

کد خبر: ۱۵۸٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha