۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
حتی یک واحد تولیدی نباید تعطیل شود| ارز ترجیحی زمینه‌ساز فساد اقتصادی بود
عضو هیئت رئیسه مجلس:

حتی یک واحد تولیدی نباید تعطیل شود| ارز ترجیحی زمینه‌ساز فساد اقتصادی بود

قم- امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: نباید با توجه به فشارهای موجود ناشی از اصلاح اقتصادی دولت هیچ واحد تولیدی تعطیل و کارگری بیکار شود.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد امیرآبادی فراهانی عصر شنبه در دیدار با رئیس و کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: اصلاح ساختار اقتصادی پیشنهاد دولت بود و مجلس هم تصویب کرد؛ بالاخرهِ یک کار ملی است هم دولت و هم مجلس اعتقاد داشتند این اتفاق باید زودتر انجام می‌شد.

به گفته وی، با چاپ اسکناس تورم بیشتر می‌شد هرچند با اصلاح ساختار اقتصادی و تغییر سیستم به دنبال حذف ارز ترجیحی با افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم ولی می‌توان افق‌های خوبی در این زمینه برای اقتصاد پیش‌بینی کرد، یک سری افراد سودجو در حال بهره بردن از چنین سیستمی بودند لذا به همین دلیل در فضای مجازی و غیره در حال ضربه زدن به این اصلاحات هستند.

نماینده مردم قم در خانه ملت با اشاره به فشارهای اقتصادی که واحدهای تولیدی ناشی از افزایش قیمت‌ها و دستمزد تحمل می‌کنند، فزود: به دنبال حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و دستمزدها هم افزایش یافته لذا سازمان صمت باید بازرسی‌ها را افزایش دهد؛ هم‌چنین فشار زیادی بر تولیدکنندگان وارد شده است باید همه بانک‌های خصوصی و عامل به واحدهای تولیدی کمک کنند.

وی گفت: در مجلس هم یک سری تکالیفی برای خود مشخص کرده‌ایم ولی نتایج آن را عملاً در جامعه زمانی می‌توان حس کنیم که پیگیری شود؛ مواد اولیه و خرید و فروش آن در بورس کار مناسبی است اما دست‌هایی هم وجود دارد که باعث مشکلاتی شده‌اند. باید مشکلات واحدهای تولیدی را به ما برسانید تا در مجلس پیگیری کنیم نباید هیچ واحد تولیدی تعطیل و باعث بیکاری کارگران شود.

وی گفت: سال سختی را پیش رو داریم به نظر می‌رسد با فضای کنونی که دولت ترسیم کرده چشم انداز مطلوبی را می‌توان پیش بینی کرد؛ باید سیستم اصلاح می‌شد که نمونه و زمینه فساد که ارز ۴۲۰۰ تومانی بود حذف می‌شد.

حتی یک واحد تولیدی نباید تعطیل شود| ارز ترجیحی زمینه‌ساز فساد اقتصادی بود

وجود ۱۶ بازرس برای مدیریت ۵۰ هزار صنف در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از مشکلات و ظرفیت‌های واحدهای صنعتی و معدنی استان قم به فشارها و مشکلات این واحدها اشاره کرد و گفت: صنعتگران و واحدهای تولیدی با افزایش تعرفه‌های آب و برق و گاز و هم‌چنین حذف معافیت‌های گمرکی با فشارهای زیادی روبرو هستند.

اکبر ابدالی گفت: از اوایل امسال معافیت گمرکی برای صنعتگران حذف شده است از سویی این واحدها با افزایش چند برابری تعرفه‌های آب و برق و گاز روبرو و به آنها فشارهای سنگینی وارد شده است.

وی افزود: ما از تولید ملی حمایت می‌کنیم ولی باید در این میان تبصره‌ای باشد که ماشین آلاتی که توان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد و صنعتگر می‌خواهد از خارج خریداری کند معافیت گمرکی آنها حذف نشود چرا که فشارهایی بر واحدهای تولیدی تحمیل می‌شود تعرفه‌های آب و برق و گاز هم افزایش یافته که باید تا قبل از تعطیل شدن واحدهای تولیدی حمایت‌هایی از این واحدها صورت گیرد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، دولت قوانینی وضع کرده که هرکدام از واحدهای تولیدی حق افزایش قیمت ندارند هرچند برخی قیمت‌ها را ناعادلانه افزایش داده‌اند اما مشکل دیگری که وجود دارد محدودهای سازمان زمین‌شناسی است که هنوز برخی محدوده‌ها مشخص و پیگیری نشده است هرچند تعدادی محدوده زمین‌شناسی شناسایی شده و ۱۱ پروانه اکتشافی هم داریم؛ ما باید بدانیم که معدن طلا داریم یا خیر؟

وی با بیان اینکه اگر مشکلات معدن زواریون پیگیری و حل شود می‌تواند ظرفیت مطلوب اقتصادی برای استان قم باشد، بیان کرد: باید تعیین تکلیف کنیم و مشکل این معدن از طریق مزایده حل شود.

ابدالی در ادامه گفت: در بخش بازرسی نکته‌ای که باید پیگیری شود این است که بخش بازرسی ما توان بازرسی بازار را ندارد هم نیروی کافی نداریم و هم حقوق و دستمزد آنها بسیار اندک است در حالی که در مبارزه با قاچاق کالا هم تأثیرگذار هستند؛ یک راهکار قانونی وجود دارد که باید پیگیری شود. ۱۶ بازرس داریم که باید ۵۰ هزار صنف را مدیریت کنند با این حجم مسافر در قم ما توان رسیدگی به بازار را نداریم.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha