۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
بازار اجاره‌نشینی در اصفهان هر روز گران‌تر از دیروز| راه‌حل‌های دستوری دولت جوابگو  نیست
گزارش بازار؛

بازار اجاره‌نشینی در اصفهان هر روز گران‌تر از دیروز| راه‌حل‌های دستوری دولت جوابگو نیست

اصفهان- اکنون در شرایطی که تب کرونا فروکش کرده و امتحانات دانش آموزان و دانشجویان تمام شده است اما برخی از خانوارهای ایرانی گرفتار تب تمدید قرارداد اجاره‌نامه و یا تعویض منزل شده‌اند.

هادی نجف زاده؛ بازار: آژانس‌های املاک سطح شهر مملو از مستاجرانی است که به قول خود تمام زور خود را زده اند و پس انداز کرده‌اند تا توانسته اند مقداری از پولِ پیش منزل اجاره‌ای خود را بالا ببرند اما در همین حین صاحب خانه نیز قیمت را به طرز عجیبی افزایش می دهد.

بهانه این اجاره‌های بی حساب و کتاب هم تا دلتان بخواهد جور است؛ یکی از تورم می‌گوید و دیگری از افزایش یارانه‌ها، یکی از افزایش قیمت دلار دم می‌زند و آن دیگری گرانی‌های اجناس را بهانه کرده است؛ مستاجران هم به قول معروف از منزل قبلی رانده و از منزل جدید انگار مانده شده اند.

محمد ۴۵ ساله به همراه همسر خود از یک دفتر مشاور املاک خارج می شود و به محض اینکه می فهمد خبرنگار هستم سفره دل خود را باز می کند.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه دو فرزند دارد و همین باعث شده است که بسیاری از صاحب خانه‌ها به او منزل اجاره ندهند، به خبرنگار بازار می گوید: گناه ما چیست که دو فرزند داریم، مگر غیر از این است که دولت مدام خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری می کند. پس چرا چاره ای برای ما بچه دارها نمی اندیشد؟

وی با اشاره به اینکه صاحب خانه قبلی بسیار فرد قابل احترام و متشخصی بود، ابراز می کند: متاسفانه صاحب خانه قبلی منزل ما فوت کرد و ورثه منزل را فروختند وگرنه ما حدود ۶ سال بود در منزل آنها ساکن بودیم و هیچ دغدغه ای نداشتیم.

این شهروند اصفهانی که کارمند یکی از ادارات دولتی است، بیان می کند: حقوق من نسبت به پارسال فقط ۱۰ درصد افزایش یافته است که این افزایش حقوق به هیچ عنوان کفاف حداقل خرج‌های زندگی را نمی دهد چه برسد به اینکه بخواهیم این مبالغ اجاره را هم بدهیم.

دولت طرح و برنامه خاصی برای ساماندهی بازار اجاره ندارد
وی با اشاره به اینکه اگر منزلی پیدا نکنم که حداقل‌ها را داشته باشم مجبور به اقامت در یکی از روستاهای اطراف کاشان خواهم بود، می گوید: متاسفانه دولت هم غیر از برخی تصمیمات شتابزده و دستوری هیچ طرح و برنامه خاصی برای ساماندهی به بازار اجاره ندارد.

آشفتگی و تورم در بازار و بالاکشیدن قیمت ها به کنار، صاحبخانه ها نیز انگار زورشان به مستاجران می رسد و می خواهند تقاص این گرانی ها را از ما بگیرند

علی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی با اشاره به اینکه فقط خدا باید به ما مستأجران رحم کند، می گوید: متاسفانه برخی صاحب خانه ها رحم و مروت کافی ندارند و برخی فکر می کنند که ما در محل های کار خودمان چند صد میلیونی کسب می کنیم که انتظار دارند به خواسته های غیرمعقول آنها در زمینه اجاره منزل تن بدهیم.

وی با بیان اینکه استرس و ترس ما اجازه نشین ها در هنگام تمدید قرارداد حتی از استرس کرونا هم بدتر است، ادامه می دهد: آشفتگی و تورم در بازار و بالا کشیدن قیمت ها به کنار، صاحبخانه ها انگار فقط زورشان به مستأجران می رسد و می خواهند تقاص این گرانی ها را از ما بگیرند در حالیکه ما خودمان هم درگیر این گرانی های افسارگسیخته هستیم.

ودیعه و اجاره ۲ برابری و حقوق ثابت کارگران و کارمندان
این شهروند اصفهانی که کارگر یکی از مجتمع های صنعتی کاشان است با اشاره به اینکه صاحبخانه قبلی ما اجاره را از ۲۰ پول پیش و ماهیانه یک و نیم میلیون تومان ناگهان به ۴۰ میلیون پول پیش و حدود سه میلیون اجاره رسانده است، می گوید: مگر من کارگر چه باید بکنم که در یک سال ۲۰ میلیون اندوخته داشته باشم و بتوانم اجاره را دو برابر بدهم؟

وی با بیان اینکه در طول این چند روز که صاحبخانه قبلی اجاره را ناگهان اینقدر افزایش داده است تحت فشار روحی شدید هستم، می افزاید: صاحبخانه با بی تفاوتی تمام فقط می گوید قیمت همه چیز بیش از این زیاد شده است و من هم خرج دارم و اگر بخواهید باید مبلغ اجاره را افزایش دهید.

متاسفانه شرایط بد اقتصادی باعث شده که بازار اجاره نیز شرایط کاملا نابسامانی داشته باشد و هر کسی به قول معروف هر آنچه که دلش می خواهد را برای اجاره بیان کند.

متاسفانه برخی از موجرین قیمتهای کاشان را با شهرهای بزرگی همانند تهران مقایسه می کنند و این در حالی است که وضعیت کسب درآمدها نه برای مشاغل دولتی و نه آزاد همانند تهران نیست

رئیس اتحادیه مشاورین املاک و اتومبیل کاشان با بیان اینکه بسیاری از مشاوران املاک هم به وضعیت کنونی اعتراض دارند، به بازار می گوید: متاسفانه برخی از موجرین قیمتهای کاشان را با شهرهای بزرگی همانند تهران مقایسه می کنند و این در حالی است که وضعیت کسب درآمدها نه برای مشاغل دولتی و نه آزاد همانند تهران نیست.

قیمتهای نامتعارف در بازار اجاره
محمدمهدی دواتگران با اشاره به تعیین برخی قیمتهای نامتعارف در بازار اجاره می گوید: مشاوران املاک تا آنجایی که بتوانند این فایل ها را قبول نمی کنند ولی متاسفانه برخی از اپلیکیشن های موبایلی به این قیمت های نامتعارف دامن م یزنند.

وی با اشاره به اینکه در قیمتهای ارائه شده در این اپلیکیشن ها متاسفانه کوچکترین نظارتی از طرف دولت نمی شود، می گوید: این قیمت‌ها بدون هیچ ضابطه ای از طرف موجرین در این برنامه ها اعلام می شود که این سبب شده مثلا یک صاحب خانه وقتی قیمت یک منزل را در یک جای خاصی روی این برنامه ها می بیند با خود بگوید منزل من که فلان و بهمان است پس مبلغ اجاره باید این قیمت باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک و اتومبیل کاشان با اشاره به اینکه بهترین راه برای کنترل این وضعیت افزایش عرضه است، می گوید: دولت باید مسکن های ارزان‌ ولی در عین حال مهندسی ساخته شده را در کشور تولید کند چراکه وقتی عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد شاهد فروکش کردن بازار اجاره خواهیم بود.

تاثیر افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره ها بر کار و فعالیت مشاورین املاک
وی با اشاره به اینکه افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره ها بر کار و فعالیت مشاورین املاک هم تاثیر می گذارد، تاکید می کند: همکاران ما در بسیاری از مواقع تاکید بر تمدید قرارداد مستاجران با صاحب خانه ها دارند چراکه در این بین مستاجران کمتر متضرر می شوند.

یکی از موضوعاتی که دولت در بازار پرتلاطم اجاره باید به آن توجه داشته باشد جلوگیری از اقدامات دستوری برای فروکش کردن تب و تاب موجود در بازار است؛ متاسفانه با وجود تمام توصیه ها همچنان در رسانه ها می خوانیم که دولت صاحبخانه ها را ملزم کرده است که با یک افزایش درصد خاصی قراردادهای اجاره تمدید شود.

با وجود تمام هشدارها دولت همچنان به این اقدامات نمایشی ادامه می دهد بدون اینکه از تبعات آن آگاه باشد؛ پیش از این هم در ایام شیوع کرونا شاهد این اقدامات دستوری بودیم که هیچ رهاورد خاصی برای اجاره نشین ها نداشت.

یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه اینگونه اقدامات دستوری در هیچ شاخه ای از اقتصاد کارآمد نیست، به بازار می گوید: در بازار مسکن ناکارآمدی این اقدامات مشهودتر است چراکه فرد مستاجر به راحتی و با توجه به پایان قرارداد و با بهانه های مختلف می تواند تخلیه منزل را بخواهد.

سیداحمد سیدپور با بیان اینکه دولت بهتر است به جای این اقدامات نمایشی فکری به حال افزایش عرضه مسکن کند، ادامه می دهد: مسکن مهر یک نمونه موفق از کنترل نسبی بازار اجاره بود که متاسفانه با بی اهمیتی به آن طی هشت سال گذشته در شرایط کنونی قسمتی از تبعات آن را مشاهده می کنیم.

نگرانی در بازار مصالح و به تبع آن کاهش ساخت و ساز منازل
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از علل افزایش اجاره بهای منازل به دلیل گرانی نگران کننده در بازار مصالح و به تبع آن کاهش ساخت و ساز منازل است، بیان می کند: سیمان که یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است در عرض کوتاهی قیمت آن دو برابر شد در حالی که تولیدات این فرآورده نه ربطی به تحریم و نه ربطی به واردات مواد اولیه دارد و در کشور به وفور می توان از این محصول را در اختیار هموطنان قرار داد.

اگر دولت خود نمی تواند مسکن بسازد بهتر است تسهیلات را در اختیار انبوه سازان واقعی و نه سوداگران بازار مسکن قرار دهد تا با افزایش عرضه مسکن مقداری بازار آرام بگیرد

وی با اشاره به اینکه بازار نابسامان اجاره امنیت روانی اجاره نشین ها را نشانه گرفته است، می گوید: اگر دولت خود نمی تواند مسکن بسازد بهتر است تسهیلات را در اختیار انبوه سازان واقعی و نه سوداگران بازار مسکن قرار دهد تا با افزایش عرضه مسکن مقداری بازار آرام بگیرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازار مسکن برای دلالان و سوداگران بسیار جذاب است، می افزاید: اخذ مالیات از منازل خالی یکی از طرح هایی بود که امید آن می رفت با اجرای این طرح مقداری از التهاب بازار اجاره کاسته شود، ولی اجرای نصفه و نیمه آن باعث شد که همچنان آش همان آش و کاسه همان کاسه شود.

وی ادامه می دهد: مسکن یکی از ضروریات و نیازهای اولیه هر شهروند یک جامعه است، متاسفانه با سیاست های اشتباه طی سالها و سالیان گذشته و افزایش دلالی و سوداگری در این بازار، مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای لوکس تبدیل و برای بسیاری از خانوارهای ایرانی دستیابی به آن یک آرزوی دست نیافتنی شده است.

التهاب نگران کننده در بازار اجاره در سطح کشور
سیدپور گفت: متاسفانه تصمیم گیرندگان مربوطه در این حوزه هم به نظر می رسد پیش تر هیچ اعتقاد و تمایلی به مسکن سازی نداشته اند و بعد از آن موضوعاتی مانند حذف ارز ترجیحی و گرانی های بازار به خصوص در بخش مصالح ساختمانی باعث شده است که هم اکنون شاهد یک التهاب به شدت نگران کننده در بازار اجاره در سطح کشور باشیم.

دولت در بازار مسکن در این بین به جز وظائف ذاتی خود یک وظیفه دیگر دارد و آن هم خروج از بنگاه داری است؛ بسیاری از شرکت ها و موسسات و به خصوص بانک ها و موسسات مالی و بیمه ای طی سالهای گذشته به بنگاه داری روی آورده و خود عاملی برای التهاب در بازار مسکن شده اند.

به نظر می‌رسد دولت به جای اینکه بخواهد با اقدامات دستوری و الزام موجرین برای تمدید قرارداد این شرایط را از آنچه پیش رو است وخیم‌تر کند، بهتر است این اقدامات دستوری را برای دستگاه ها و موسسات و نهادهای ذی ربط خود داشته باشد تا کمتر شاهد بنگاه داری حداقل در حوزه دولت باشیم.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha