۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
بارگذاری ۱۰۴ هزار تن نهاده دامی از امروز در سامانه بازارگاه
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

بارگذاری ۱۰۴ هزار تن نهاده دامی از امروز در سامانه بازارگاه

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی میزان ثبت سفارش نهاده‌های دامی را ۴۹۰ هزار تن نهاده دامی دانست و گفت: امروز ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه بارگذاری و عرضه می‌شود.

به گزارش بازار، «عباس عسکرزاده» در میزگرد اقتصادی شبکه خبر اظهار کرد: کل پول دریافتی از تولیدکنندگان در حسابی در بانک کشاورزی موجود و بلوکه شده است؛ بنابراین تولیدکنندگان نگرانی در خصوص مبلغ پرداختی خود نداشته باشند و طبق روال این پول باید به ارز تبدیل شود تا نهاده از بنادر تخلیه و بارگذاری شود.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: ارزی که باید از بانک مرکزی تامین شود، هنوز تخصیص داده نشده و هیچ پولی به شرکت آریو تجارت سهیل تاکنون پرداخت نشده است.

وی گفت: در صورت فرایند تکمیل و تامین تا پایان تیرماه بخش عمده نهاده‌های دامی موردنیاز تولید در سامانه بازارگاه بارگذاری می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه امنیت غذایی؛ تجهیز و تامین نیاز های سفره مردم برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، با توجه به شرایط حاکم بر جهان در شرایط فعلی، تامین نهاده‌های دامی و تامین سفره مردم در کشورهای مختلف دچار اختلال شده است.

وی ادامه داد: بنابراین در این برهه که دولت سیزدهم سکان اداره کشور را برعهده دارد، دو کار بزرگ یکی بحث قانون انتزاع و اصلاح سیاست ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه ها انجام شد.

عسکرزاده گفت: وزارت جهادکشاورزی در بحث قانون انتزاع همه مسئولیت های واردات مبنی بر سفره مردم از زنجیره مزرعه تا سفره بر عهده گرفته شد که نظارت این را که قبلا برعهده نداشت است و مورد دیگر قاعده اساسی که نیاز کشور بود بحث اصلاحات اقتصادی و مردمی سازی یارانه ها بود که در این دولت با جسارت و شهامت انجام شد.

وی درباره تاخیر در نهاده های دامی و موضوعات مطرح شده درباره شرکت آریو تجارت سهیل افزود: در بحث نهاده ها تعداد ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ تاکنون تامین و واردات نهاده ها را برعهده داشتند و با توجه به وضعیت کشور به سبب جنگ روسیه و اوکراین باعث شد اختلال در تامین توسط همین شرکت ها صورت گیرد به طور مثال حتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور وزارت جهاد کشاورزی از اوکراین خرید انجام داده بود اما برای کشتی در حال بارگیری ممانعت ایجاد کردند و می خواستند آسیب وارد کنند بنابراین وقتی در چرخه تامین به مشکل می خوریم باید تدبیر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بنابراین تدبیر براین بود که در حال حاضر تعداد تامین کنندگان را افزایش بدهیم به همین منظور قابلیت شرکت های دولتی که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی مورد نظرقرار گرفت مانند شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران (جی تی سی)، شرکت پشتیبانی امور دام (اصلل) و سازمان مرکزی تعاون روستایی تا از ظرفیت آنها استفاده شود.

وی افزود: بنابراین قرار شد از ظرفیت سازمان مرکزی تعاون روستایی بهره بگیریم. این سازمان وارد عرصه شد تمام شرکت های دولتی ما یا مستقیم از خارج از شرکت های اصلی خرید می کنند یا توسط همین مجموعه ۵۰ تایی واردکنندگان و نمایندگی شرکت های خارجی در خود کشور به صورت مناقصه و تندر خرید انجام می دهند.

عسکرزاده با اشاره به اینکه آن بخش از نهاده که در داخل کشور خریداری می شود توسط مباشر صورت می گیرد گفت: بنابراین شرکتی که توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی گرفته شد قانونی است و انجامش منافاتی با مقررات حاکم بر شرکت ها ندارد و به عنوان مباشر فعالیت می کند.

وی اضافه کرد: در بحث شرکت ها، سامانه ثبت شرکت ها را داریم که متولی واقعی بودن یک شرکت است این شرکت در حوزه تجارت ادعا داشته که توان این کار را دارد کما اینکه توان قراردادهایی که با برخی تامین کنندگان خارجی داشته به میزان اعلام شده بوده است.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات نهاده ها و کالاهای اساسی را یک کار فوق تخصصی دانست و گفت: این شرکت انتخاب شد فارق از حواشی ایجاد شده اما اساس کار تحت مدیریت سازمان مرکزی تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه این شرکت همانند شرکت های دیگر قاعده و روند دارد که قابل بررسی است ادامه داد: بنابراین در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش صورت می گیرد یعنی برای تامین یک کالای خارجی یک پرفورم و ثبت سفارش نیاز است که این ثبت سفارش بابش باز است یعنی برای طول یکسال اگر ما ۳۰ میلیون تن کالای اساسی و نهاده ها نیاز داریم بعضا بالای ۷۰ میلیون تن ثبت سفارش انجام می شود براین اساس است بعد تاجر باید ثبت سفارش را تحقق بدهد و موقعی که بار را وارد بنادر می کنند اگر احراز کنند به سیستم ثبت سفارش وصل و تازه توسط گمرکات شناسایی می شوند.

عسکرزاده افزود: قسمتی از این مسئله که باعث شده که در توزیع نهاده تاخیر بیفتد شرایط خاص کشورهاست زیرا تامین کالاها مانند گذشته نیست اگر در گذشته ۵۰ شرکت می توانستند این کار را انجام بدهند به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی وارد عمل نمی شد.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان تعهد داد برای اینکه تولیدکنندگان بدانند که ما برای تامین نهاده های مورد نیاز این بخش خود را موظف می دانیم.

به گفته عسکرزاده، سامانه بازارگاه یک سامانه شفاف است که از یک سو تحت کنترل بانک کشاورزی و از سوی دیگر تحت کنترل و هدایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام است، بنابراین اینگونه نیست که کسی بتواند نهاده ای به شکل سوری در این سامانه قرار داده و پولش را بگیردو برود.

وجود ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر و اسکله های کشور

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون بار نهاده های دامی وارد کشور شده است گفت: اکنون ۳ میلیون تن نهاده دامی در بنادر و اسکله داریم که تحویل داده نشده و در انبار و بنادر موجود است.

وی افزود: اکنون مبلغ مورد نظری که از تولیدکنندگان بابت تامین نهاده های دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل دریافت شده در بانک کشاورزی بلوکه شده تا با تبدیل به ارز و تخصیص آن توسط بانک مرکزی نهاده وارد شود.

وی اضافه کرد: اکنون تعهد شرکت آریو تجارت سهیل برای واردات نهاده ها به میزان ۴۹۰ هزارتن است که از امروز ۱۰۴ هزارو ۵۰۰ تن آن ترخیص و به استان ها حمل می شود.

عسکرزاده اظهارداشت: تلاش داریم تا پایان تیرماه نهاده های دامی که این شرکت متعهد شده، را به تولیدکنندگان تحویل دهیم.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha