۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خواب ۱۸ ساله پروژه منطقه اقتصادی ویژه جازموریان| وعده های مسئولان رنگ تحقق می گیرد؟
گزارش بازار؛

خواب ۱۸ ساله پروژه منطقه اقتصادی ویژه جازموریان| وعده های مسئولان رنگ تحقق می گیرد؟

کرمان- ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در حالی در کمای ۱۸ ساله فرو رفته است که مردم محروم و رنج کشیده جنوب استان کرمان در انتظار تحول اقتصادی ناشی از اجرای این پروژه هستند.

بازار؛ گروه استان ها: پیشرفت یک جامعه نیازمند توجه به ابعاد مختلف آن همچون حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و همه این زوایا باید در کنار یکدیگر حرکت کند. درحال حاضر حوزه اقتصاد یکی از موضوعاتی است که به چالشی مهم و جدی برای مسئولان تبدیل شده است و از طریق برنامه ها و طرح های مختلف به دنبال بهبود شرایط اقتصادی و افزایش سطح رفاه مردم هستند.

یکی از برنامه های اقتصادی که در چند دهه اخیر مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار گرفته است، راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی است. در استان کرمان نیز بنابر ظرفیت هایی که دارد تاکنون در شهرستان های سیرجان، رفسنجان و بم، مناطق ویژه اقتصادی راه اندازی شده است اما در این میان منطقه ویژه اقتصادی جازموریان یکی از طرح های اقتصادی است که نزدیک به دو دهه است مطرح شده و به تصویب رسیده است اما متاسفانه پیشرفت قابل توجهی تاکنون نداشته است.

غفلت از پروژه منطقه ویژه اقتصادی جازموریان توجیه پذیر نیست
عبدالرضا بامری یکی از فعالین اجتماعی جنوب کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه منطقه جنوب کرمان دارای ظرفیت های زیادی در زمینه کشاورزی و معادن است، افزود: با وجود غنای سرزمینی اما متاسفانه از این ظرفیت به صورت صحیح بهره وری نمی شود و سطح رفاه مردم نیز مناسب نیست لذا می طلبد یک تحول عظیم اقتصادی در منطقه ایجاد شود و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان به تحقق این امر کمک می کند.

وی ادامه داد: با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی شاهد معافیت های گمرکی، صادرات مستقیم به کشورهای هدف، ارائه تسهیلات به کارخانه جات و در نهایت رونق اقتصادی منطقه و بهبود وضعیت زندگی مردم خواهیم بود.

با توجه به اینکه این طرح در دهه ۸۰ به تصویب رسیده است هیچ توجیهی وجود ندارد که این مصوبه به بهره برداری نرسد

بامری اظهار داشت: با توجه به اینکه این طرح در دهه ۸۰ به تصویب رسیده است هیچ توجیهی وجود ندارد که این مصوبه به بهره برداری نرسد لذا از مسئولان درخواست داریم هرچه زودتر نسبت به فراهم کردم زیرساخت ها اقدام کنند.

وی افزود: این منطقه نیز از نظر جغرافیایی در موقعیت خوبی قرار دارد و فاصله چندانی با آب های دریای عمان و خلیج فارس ندارد و ظرفیت خوبی برای امر سرمایه گذاری و صادرات است.

بررسی همکاری شرکت های بزرگ برای تامین زیرساخت ها
علی پرورش فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طرح منطقه ویژه اقتصادی جازموریان در سال ۱۳۸۲ مطرح و به تصویب رسیده است، افزود: شرکت عمران کرمان در راستای فراهم کردن زیرساخت ها عهده دار این مسئولیت شد اما متاسفانه کار خاص و قابل توجهی انجام نشد.

وی بیان داشت: بعد از مدتی بحث سرمایه گذاری برای فراهم کردن زیرساخت ها به ۲ شرکت دیگر واگذار شد اما باز هم انتظارات برآورده نشد و یکی از مشکلات را تامین آب منطقه عنوان کردند.

فرماندار رودبار جنوب اظهار داشت: در نهایت در زمینه حل مشکل آب جلساتی برگزار و یکسری مطالعاتی نیز انجام شد و از طرف دیگر شاهد مطالبات مردمی در منطقه جهت ساماندهی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان هستیم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر استاندار نیز توجه و دغدغه قابل توجهی جهت حل این مسئله دارند و با پیگیری های انجام شده قرار بر تفاهم و همکاری چند شرکت بزرگ جهت فراهم کردن زیرساخت های این منطقه ویژه اقتصادی شده است.

پرورش بیان کرد: چندی پیش نیز رئیس مناطق آزاد کشور بحث منطقه ویژه جازموریان را مطرح و تاکید کرد که هرچه زودتر این منطقه ویژه اقتصادی تعیین تکلیف شود.

نبود آب مانع کار سرمایه گذار شد
در ادامه حسین مهرابی معاون اقتصادی استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در ابتدا یکی از شرکت ها متعهد به سرمایه گذاری و راه اندازی زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی جازموریان شد اما به دلایل مختلفی همچون کمبود آب به تعهدات خود عمل نکرد و از این موضوع کناره گیری کرد.

طی آخرین صحبت ها و جلساتی که گرفته شد، قرار بر این شد چند شرکت معتبر به صورت مشارکتی بحث فراهم کردن زیرساخت های لازم منطقه ویژه اقتصادی جازموریان را برعهده بگیرند و مشکل آن از جمله در زمینه آب را مرتفع کنند

وی گفت: طی آخرین صحبت ها و جلساتی که گرفته شد، قرار بر این شد چند شرکت معتبر به صورت مشارکتی بحث فراهم کردن زیرساخت های لازم منطقه ویژه اقتصادی جازموریان را برعهده بگیرند و مشکل آن از جمله در زمینه آب را مرتفع کنند.

مهرابی بیان کرد: براین اساس باید یک طرح مطالعاتی جدید بر اساس تغییرات اقلیمی، کمبود آب و سایر مشکلات نیز انجام شود تا براساس این طرح زمینه ساماندهی این منطقه ویژه اقتصادی را فراهم کنند.

وی با بیان این مطلب که در زمینه تامین آب مورد نیاز نیز با آب منطقه ای جلساتی گرفته شده است و تفاهماتی نیز در این موضوع صورت گرفته است، افزود: در صورت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان شاهد دسترسی به آب های آزاد، کاهش هزینه های حمل و نقل، راه اندازی صنایع تبدیلی، افزایش صادرات و رونق اقتصادی منطقه جنوب کرمان خواهیم بود.

خواب ۱۸ ساله پروژه منطقه اقتصادی جازموریان
منصور شکراللهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: طرح منطقه ویژه اقتصادی جازموریان نزدیک به ۱۸ سال پیش یعنی در سال ۸۲ به تصویب رسید اما برای به نتیجه رسیدن آن نیاز به پیگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه یکسری مشکلات برای احیای زیرساخت های این منطقه همچون تامین آب و نبود سرمایه گذار را داشته ایم، بیان کرد: با روی کار آمدن استاندار جدید تاکنون ۳ جلسه کاری در این زمینه تشکیل شده و همچنین وزیر اقتصاد نیز همکاری هایی داشته اند.

قرار براین شد که چند شرکت معتبر همچون صنایع ملی مس، مجموعه هلدینگ امید و شرکت هلدینگ فرزانگان پارس نیکو به صورت مشارکتی اقدام به ساماندهی و فراهم کردن زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی جازموریان کنند

شکراللهی با بیان این مطلب که مساحت منطقه ویژه اقتصادی جازموریان هزار هکتار می باشد، تصریح کرد: براساس آخرین جلسات و صحبت های انجام شد قرار براین شد که چند شرکت معتبر همچون صنایع ملی مس، مجموعه هلدینگ امید و شرکت هلدینگ فرزانگان پارس نیکو به صورت مشارکتی اقدام به ساماندهی و فراهم کردن زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی جازموریان کنند.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جهت فراهم شدن زیرساخت ها نیاز به تغییر آئین نامه و طرح مطالعاتی براساس شرایط منطقه داریم، عنوان کرد: استاندار جدید نیز در همین مدت کوتاه بازدید هوایی از این منطقه اقتصادی داشتند و دستورات لازم را در این زمینه ارائه کرد. همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور نیز در چند روز اخیر خواهان تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی جازموریان تا پایان تیرماه شدند.

مردم محروم جنوب کرمان در انتظار تحول اقتصادی
وی با بیان این مطلب که طبق جلساتی گرفته شد انشاالله مسئله آب هم رفع می شود، ابراز داشت: منطقه جنوب کرمان دارای ظرفیت های کم نظیر کشاورزی و معدنی است که با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان شاهد تحول اقتصادی در جنوب کرمان خواهیم بود.

شکراللهی بیان کرد: جنوب کرمان به دلیل نزدیک بودن به خلیج فارس و دریای عمان فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران مهیا می کند لذا در حال حاضر تعدادی از شرکت ها جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند چرا که آنها به خوبی می دانند که این منطقه دارای ظرفیت های عظیمی است که می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق صحبت ها و برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این شد که بحث برق و آب و همچنین سایر زیرساخت ها سریع تر آماده شود، افزود: از آنجا که کشورهای افغانستان و پاکستان در همسایگی ما قرار دارند و این منطقه در مسیر هرمزگان قرار دارد می تواند یک فرصت خوب سرمایه گذاری برای این کشورها باشد.

منطقه جنوب کرمان دارای ظرفیت های مختلف در زمینه کشاورزی و معادن است و سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد اما به نظر می رسد ساماندهی لازم در رونق اقتصادی و بهبود وضعیت رفاهی مردم انجام نشده است. این در حالیست که با راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان می توان یک رونق اقتصادی خوبی در منطقه ایجاد کرد و موجب بهبود و ارتقای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی منطقه شود. متاسفانه از زمان تصویب این طرح که حدود ۱۸ سال می گذرد اقدام جدی منجر به نتیجه انجام نشده است لذا می طلبد که مسئولان استانی با سخت کوشی لازم جهت به نتیجه رسیدن این طرح اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      خیلی سال پیش برای تأمین آب جازموریان یه موتور پمپ درست کردن که به‌ همه جازموریان لوله کشی شده عرب ها بیابان های خودشون رو آباد کردن اون وقت جازموریان با این همه بی توجهی مسولین به بیابان تبدیل شده