۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
بازار سرمایه، ارزان ترین بازار قابل توجیه برای سرمایه گذاری| معدنی ها بر قله سود دهی پایدار بازار
عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و عمران امید مطرح کرد

بازار سرمایه، ارزان ترین بازار قابل توجیه برای سرمایه گذاری| معدنی ها بر قله سود دهی پایدار بازار

بهداد، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه عمران امید به بازار گفت: بازار منطقی و تحلیلی سرمایه شاید تا پایان ۱۴۰۱ بتواند شاخص یک میلیون و ۸۰۰ واحد را ببیند اما از مرز ۲ میلیون واحد عبور نمی کند.  

بازار؛ گروه بورس: پس از کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه در سال ۹۹ به واسطه سیاست گذاری های متولیان دولتی و رشد کاذبی که در این حوزه رخ داده بود و یک باره با ریزش بازار و از دست رفتن سرمایه های مردم همراه شد، حالا دوباره بازار سرمایه مسیر توسعه ای و رشد خود را در پیش گرفته است؛ البته این بار متفاوت از رشد کاذب سال های ۹۸ و ۹۹ است و بالاخره بازار سرمایه روند منطقی و تحلیلی به خود گرفته است.

بنابراین به اعتقاد کارشناسان سیر سعودی بازار سرمایه امروز نه تنها نمایان گر رشد یک باره سهام شرکت ها نیست بلکه ریسک ریزش آن ها و از دست رفتن دارایی ها هم کاهش یافته است. در این راستا مهدی بهداد، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و عمران امید و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

 
 
* به عنوان کارشناسان بازار سرمایه و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و عمران امید بفرمایید بازار سرمایه را چه در گروه های ساختمانی و به طور کلی در سایر گروه ها چطور ارزیابی می کنید؟ آیا اعتماد از دست رفته مردم بعد از ریزش های ناگهانی بازار سرمایه در سال ۹۹ برگشته است؟
به طور کلی تحلیل کردن هر شرکت و یا صنعتی بدون اینکه بخواهید روند بازار را تحلیل کنید کافی و کامل نیست؛ همانطور که اشاره کردید از مرداد ماه سال ۹۹ تا اواسط بهمن ماه سال ۱۴۰۰ که بازار یک ریزش فرسایشی را تجربه کرد. 

بعد از این بازده زمانی بازار نیاز به یک استراحت زمانی داشت تا شرکت ها بتوانند خودشان را بازسازی کنند و PBE خود را به ارقام پایین تری برسانند. این اقدام ضروری بود تا شرکت ها بتوانند نسبت های خودشان را با سایر بازار ها و سایر لیدر ها به خصوص قیمت دلار و نرخ تورمی که در بازار بود سازگار کنند.

به صورت مشخص گروه های معدنی، پالایش، فلزی و پتروشیمی و سایر گروه هایی که در بازار هستند توانسته اند سود های خوبی را شناسایی کنند

* با توجه به آنچه گفتید روند رشد بازار سرمایه از بهمن ماه ۱۴۰۰ دوباره آغاز شده، بفرمایید این رشد را در چه بازار هایی بیشتر شاهد هستیم و کدام یک روند پایدار تری دارند؟
وقتی گزارش های فصلی شرکت ها در انتهای بهمن ماه سال ۱۴۰۰ را نگاه می کنیم می بینیم از لحاظ درآمدهای هر سهمی که در صورت های مالی خودشان شناسایی و یا پیش بینی کردند به صورت مشخص گروه های معدنی، پالایش، فلزی و پتروشیمی و سایر گروه هایی که در بازار هستند توانسته اند سود های خوبی را شناسایی کنند؛ این شناسایی سود ها یا پیش بینی از شناسایی سود ها در این صورت های مالی باعث شد که PBE که شما می بینید در حدود سه الی چهار ماه است که روند مثبتی یافته. بنابراین به جز چند روزی که در تقویم بازار سرمایه وضعیت چندان مطلوب نبود شاهد این هستیم که جذابیت بازار دوباره زیاد شده و ارزش معاملات در روز به ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان رسیده که رقم خوبی است.

* این ارزش معاملات که امروز به ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان در روز رسیده در بازده زمانی یک سال مشابه قبل چقدر بوده است؟
بازده زمانی یک سال مشابه قبل شاهد این بودیم که ارزش معاملات در روز در حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود و خیلی استقبال کم بود؛ لذا این رقم هایی که اکنون مشاهده می کنیم نشان دهنده این است که بازار سرمایه با اقبال خوبی رو به رو شده و مهم ترین دلیل آن هم این است که به نظر بنده در حال حاضر ارزان ترین بازار کشور برای سرمایه گذاری همین بازار سهام است.

بنابراین به طور حتم سرمایه گذاری کردن در این بازار توجیه اقتصادی دارد. البته ادامه این روند نیز مشروط بر این است که سیاست های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی حامی بازار باشد.

اگر میزان مداخلاتی که در بازار از قبیل تعیین نرخ خوراکی که در گروه پالایش داریم یا برای مثال اعمال نرخ عوارض صادراتی کاهش یابد ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در گروه های صادرات محورها با توجه به شرایطی که در اقتصاد جهانی داریم وجود دارد

* اگر سیاست های پولی دولت و بانک مرکزی آن حامی بازار سرمایه باشد به نظرتان اکنون چه بازار هایی ظرفیت رشد بهتری دارند؟
اگر میزان مداخلاتی که در بازار از قبیل تعیین نرخ خوراکی که در گروه پالایش داریم یا برای مثال اعمال نرخ عوارض صادراتی کاهش یابد ظرفیت های خوبی برای صادرات محورها با توجه به شرایطی که در اقتصاد جهانی داریم وجود دارد. برای مثال قیمت مس، کامودیتی ها یا بازار نفت را نگاه کنید خواهید دید که ظرفیت های بسیار خوبی برای اینکه شرکت های صادرات محور بتوانند از این حوزه درآمد های خوب و سود های خوب کسب کنند وجود دارد.

بنابراین به اعتقاد بنده اگر میزان مداخلاتی که در شناسایی سود این شرکت ها رخ می دهد کاهش یابد بازار جذاب خواهد شد. برای مثال دلار در بین ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان معامله می شود بنابراین انتظار بر این بود که گروه های صادرات محور بتوانند لیدری بازار را بر دست بگیرند و شاخص را از یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد عبور دهند اما این اتفاق را در بازار سرمایه ندیدیم؛ دلیل این موضوع هم این است که بالاخره شرکت های صادرات محور با نرخ نیمایی درآمد خود را شناسایی می کنند و یک فاصله قابل توجهی بین نرخ بازار دلار و نرخ نیمایی وجود دارد که باعث می شود درآمد هایی که در صورت های مالی شان شناسایی می کنند کاهش یابد و بخشی از جذابیت از بازار رخت ببندد.

* علاوه بر اختلاف نرخ ارز آزاد و نیمایی به نظرتان دلیل دیگر این موضوع که هنوز شاهد رشد قابل توجه ای در بازار سرمایه شرکت های صادرات محور نیستیم چیست؟
بر اساس اخباری که اواخر سال ۱۴۰۰ در مورد توافقات برجامی شنیده می شد انتظار می رفت بانک ملی با بانک اقتصاد نوین بتوانند حرکت خوبی انجام دهند اما چون اخباری که در مورد برجام مخابره شد چندان امید بخش و یا حداقل شفاف برای بازار سرمایه نبود مقداری باعث شد اقبال از صنایع برجامی و صادرات محور کاهش یابد. در مجموع براساس اتفاقاتی که افتاده می بینیم این صنایع خیلی نتوانسته اند نظر اهالی بازار را به سمت خودشان جذب کنند و شاخصه از یک میلیون و ۵۷۰ عبور نکرده است.

با این حال به نظر بنده در مجموع وضعیت بازار سرمایه با توجه درآمدها و سود های خوبی که در شرکت ها شناسایی شده و مجامع خوبی که در پیش داریم روند مثبتی دارد. بنابراین به طور حتم تا آخر تیرماه بر اساس مجامعی که برگزار می شود می توان سود های خوبی را شناسایی و تقسیم کرد.

برآوردی که از این بازار دارم این است که شش ماه اولی که در سال ۱۴۰۱ داریم شش ماه خوبی از نظر وضعیت بازار باشد. البته تاکنون هم شرایط در این بازار مطلوب بوده و خیلی ها توانستند از زیان خارج شوند و بسیاری وضعیت شان بهبود یافته است.

به طور کلی در بازار سال ۱۴۰۱ قرار نیست جهت گیری ها همچون سال ۹۹ و سال ۹۸ باشد و افرادی که به این حوزه ورود می کنند هر چه در بازار وجود دارد را بخرند. بنابراین هیجانی که در بازار وجود داشت دیگر نیست و در یک مدار عقل و منطقی در بازار قرار داریم

* با این تفاسیر به نظرتان چقدر زمان می برد که بازار سرمایه به سود دهی قبل از مرداد سال ۱۳۹۹ و اوج بازار ۱۳۹۸ برگردد؟
به نظر نمی رسد امسال شاخص کل معاملات بورس بتواند مرز ۲ میلیون واحد در روز را ببیند؛ چرا که وقتی فضای بازار سال های اوج بازار سرمایه را با فضای امروز بازار مقایسه می کنید خواهید دید که دو تفاوت مهم وجود دارد. اولین تفاوت در این است که بازار امروز تحلیلی است. بنابراین خواهید دید صنایعی که ظرفیت شناسایی سود دارند به لحاظ بنیادی از وضعیت خوبی هم برخوردار هستند و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. در این راستا به صورت مشخص به قدری حجم معاملات در حوزه معدنی ها بالا است که هیچ گاه قفل نمی شوند و روند بازار آن ها روان است. بنابراین همچنان خرید و فروش در این حوزه رخ می دهد و سهم ها دست به دست می شوند.

همچنین در گروه پالایش و پتروشیمی به رغم اینکه انتظاری که به لحاظ رشد قیمت بر روی تابلو داریم نمی بینیم اما شرکت هایی هستند که از لحاظ بنیادی می توانند درآمد های خوبی را شناسایی کنند. البته این شرکت ها در سال گذشته هم خوب بودند. برای مثال پتروشیمی پردیس تقسیم سود خوبی داشت و نظر اهالی بازار را توانست جلب کند. همچنین وقتی ترکیب پورتفوی صندوق های سرمایه گذاری را در سال گذشته نگاه می کنید خواهید دید که همه آن ها شپدیس دارند؛ چرا که به لحاظ بنیادی شرکت خوب است و تقسیم سود خوبی دارد و انتظار می رود آینده خوبی هم داشته باشد.

به طور کلی نکته ای که در مورد این بازار در سال ۱۴۰۱ وجود دارد این است که قرار نیست جهت گیری بازار همچون سال ۹۹ و سال ۹۸ باشد و افرادی که به این حوزه ورود می کنند هر چه در بازار وجود دارد را بخرند. بنابراین هیجانی که در بازار وجود داشت دیگر نیست و در یک مدار عقل و منطقی در بازار قرار داریم.

بازار سرمایه امسال استعداد رسیدن به ۲ میلیون واحد را ندارد اما شاخص یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ را رد می کند و رسیدن به شاخص یک میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ دور از انتظار نیست

* با این شرایط پیش بینی شما از رشد شاخص معاملات در سال جاری چقدر است؟
تصور بنده این نیست که بازار استعداد رسیدن به ۲ میلیون واحد را حداقل در سال ۱۴۰۱ داشته باشد ولی اینکه بگوییم یک میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ را رد می کند و به یک میلیون ۷۰۰ یا ۸۰۰ می رسد دور از انتظار نیست؛ یعنی اگر یک مقداری مداخلات در این بازار کمتر شود و مقداری هم حمایت صورت گیرد و صندوق تثبیت بازار بیاید خبرهای منفی نیاید؛ فکر می کنم شاخص به یک میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ برسد اما رسیدن به شاخص ۲ میلیون واحد را حداقل برای امسال کمی دور از ذهن می دانم.

کد خبر: ۱۵۸٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اکبری IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      3 0
      در طی ۳ سال اخیر بازار سرمایه پول و سرمایه ام را در این مدت در ۷۰ درصد منفی قرار داد وقیمت کالاها را بیش از ۱۰ برابر رشد داد به گونه ای سرمایه ام را بجای ارزش بی ارزش کرد ای خدا
    • صادقی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      1 0
      بازار بورس ایران را باید کوره پول سوزی نامید. همه زندگیمان نابود شد، بنده پس از پنجاه و سه سال کار و تلاش همه زندگیم را با وعده های دولت به این بازار آوردم که مثلا هم کمکی به اقتصاد کشورم بکنم و هم کمکی به زندگیم کرده باشم. اما امروز شاهدم که هشتاد درصد درآمدم نابود شده، من نمی دونم با کدام توجیه انتظار داریم سرمایه گذار خارجی به چنین بازار آشفته و بی برنامه و بی بنیادی قدم بگذارد.