۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان در انتظار تمدید مجوز خوراک
یک فعال اقتصادی مطرح کرد

نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان در انتظار تمدید مجوز خوراک

علامه، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب خواهان تمدید مجوز خوراک طرح پتروشیمی سروش انرژی پایدار شد و گفت: اتمام این مجتمع پتروشیمی می تواند به بیکاری در منطقه محروم پارسیان پایان دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سیدعلی اصغر علامه، مدیر عامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجم فعالیت های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در دولت جدید قابل مقایسه با دولت گذشته نیست.
وی با بیان اینکه منطقه ویژه پارسیان در مجاورت منطقه ویژه عسلویه یکی از پر ظرفیت ترین مناطق برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی محسوب می شود، گفت: این منطقه حدود ۱۰ هزار هکتار زمین در اختیار دارد. بر اساس موافقت نامه اصولی که سال گذشته توسط دولت صادر شد قرار بر این است که شرکت ملی نفت ایران و سازمان ایمیدرو نسبت تامین زیرساخت های لازم در این منطقه ویژه اقدام کردند. به دنبال این تصمیم بود که ساخت پروژه های پتروشیمی در منطقه آغاز شد.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان افزود: یکی از این مجتمع‌ های پتروشیمی منطقه ویژه پارسیان، پروژه پتروشیمی سروش انرژی پایدار است. این مجتمع پلی الفین مشتمل بر یک واحد تولید متانول از گاز طبیعی، واحد تبدیل متانول به الفین و واحدهای تبدیل الفین به پلی الفین ها خواهد بود. جالب است که بدانید بهره‌برداری از این واحد می تواند صنایع پایین دستی منطقه را فعال کند و نرخ بیکاری منطقه محروم پارسیان را به صفر برساند.

کلنگ پروژه پتروشیمی سروش انرژی سال گذشته به صورت رسمی به زمین زده شد. این طرح که تا حالا ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته می تواند نرخ بیکاری در این منطقه را به صفر برساند

علامه با بیان اینکه «اتمام این مجتمع پتروشیمی می تواند به بیکاری در منطقه محروم پارسیان پایان دهد»، گفت: سال گذشته با حضور مقامات استانی کلنگ این طرح به صورت رسمی به زمین زده شد.
او همچنین پیشرفت فیزیکی این طرح را ۱۱ درصد اعلام کرد و از فراهم شدن زیر ساخت های آن از جمله آب و برق خبر داد و افزود: پروژه پتروشیمی سروش انرژی پایدار به عنوان طرحی پیشران یکی از مهمترین پروژه های منطقه ویژه اقتصادی پارسیان محسوب می شود که در صورت هموار شدن اعطای مجوزهای دولتی، اجرای طرح سرعت بخشیده می شود و خود می تواند مشوقی برای جذب سایر سرمایه گذاران در این منطقه باشد.

حمایت وزارت نفت از سرمایه گذاران پتروشیمی
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب با بیان اینکه اجرای نخستین طرح ها در هر منطقه به طور معمول با دشواری های بسیاری مواجه است، افزود: خوشبختانه مدیران ارشد شرکت سروش انرژی پایدار در طی این مسیر، در برابر مشکلات استقامت جانانه ای داشته و موانع اجرایی را یکی پس از دیگری برطرف کردند؛ از جمله چالش های ما مشکلات زیست محیطی بود که با پیگیری ها و مکاتبات متعدد مرتفع شد.

او همچنین خواستار حمایت وزارت نفت از طرح های این چنینی شد و خاطر نشان کرد: بهره برداری از این طرح می تواند زمینه ساز ایجاد بسیاری از پروژه های پایین دستی شود که متقاضیان زیادی در منطقه برای آن وجود دارد. صرفا اجرای این طرح کمک شایانی به اشتغال شهرستان پارسیان می کند و منطقه محروم پارسیان را به شهرستانی با پایین ترین نرخ بیکاری تبدیل خواهد کرد؛ بنابراین امیدواریم با توجه به تامین مالی پروژه و تامین زیرساخت های لازم و آمادگی کامل سرمایه گذار جهت اجرای طرح در صورت مساعدت مقامات دولتی، شاهد تسهیل و تسریع در اجرای طرح باشیم.

اگر مجوز خوراک واحدهای پتروشیمی سروش انرژی پایدار تمدید نشود، میلیارد ها دلار هزینه ای که برای ایجاد زیرساخت ها هزینه شده عملا بیهوده بوده و خسارت سنگینی را به منافع ملی وارد می شود

هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه ملی در صورت تمدید نشدن یک مجوز
علامه همچنین خواستار تمدید مجوز موافقت اصولی شد و ادامه داد: با توجه به تاثیرات مثبتی که این پروژه در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال منطقه خواهد داشت، هم وزارت نفت و هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مصمم به اجرای این پروژه هستند. البته در گذشته ناهماهنگی بین برخی دستگاه ها وجود داشت که با ایجاد کمیته راهبری و هماهنگی، اکنون مشکلات برطرف شده است. بدون شک با حمایت وزارت محترم نفت، موافقت اصولی طرح شرکت سروش انرژی پایدار هم تمدید می شود و ما شاهد بهره بردای طرح خواهیم بود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه از مقامات وزارت نفت می خواهیم که این فرصت طلایی را از مردم منطقه پارسیان دریغ نکنند، گفت:‌ ما شانزده پروژه عمرانی را در منطقه شروع کردیم، بندر را با امکان پهلوگیری کشتی ها با ظرفیت ۷۰ هزار تنی تکمیل کردیم، مجوز احداث نیروگاه هزار مگاواتی را اخذ کردیم. همه این اقدامات به عنوان مقدمه ایجاد واحدهای پتروشیمی انجام شده است. بدون شک اگر مجوز احداث واحدهای پتروشیمی تمدید نشود، میلیارد ها دلار هزینه ای که صرف تامین زیرساخت ها شده، عملا بیهوده بوده و خسارت سنگینی را به منافع ملی وارد می شود و مانع توسعه صنعت کشور در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب، اقداماتی را که در دولت جدید در منطقه صورت گرفته با دولت قبل غیر قابل مقایسه دانست و گفت: در حال حاضر حداقل شانزده پیمانکار مشغول فعالیت بوده و در حال آماده سازی زیرساخت ها هستند؛ سرمایه گذاران هم فعال شده اند و قطعا با تمدید موافقت اصولی برای ساخت طرح پتروشیمی سروش انرژی پایدار، شاهد رونق هر چه بیشتر منطقه و رفع بیکاری و محرومیت در منطقه پارسیان خواهیم بود.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha