۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
آمریکا درباره ایران دروغ می گوید
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

آمریکا درباره ایران دروغ می گوید

پروفسور شیرین هانتر معتقد است آمریکا با پیچیده ساختن مکانیسم تحریمها باعث می شود حتی در صورت بهبود رابطه ایران و آمریکا، تحریمها از بین نروند.

خبرگزاری بازار- مقامات آمریکایی همواره مدعی هستند که اقلام بشردوستانه شامل دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و اقلام کشاورزی ذیل تحریم قرار ندارند و شرکتها مجاز به تجارت این اقلام با ایران هستند.

حتی به فرض اینکه این ادعا درست باشد که نیست، واشنگتن با اعمال برخی تحریمها و تغییر برچسب برخی تحریم ها از ذیل هسته ای و قرار دادن آنها ذیل تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی مانع تجارت این اقلام با ایران می شود.

در واقع واشنگتن با پیچیده کردن تجارت این اقلام با ایران مانع از این می شود تا شرکتها بخواهند ریسک این تجارت با ایران را به جان بخرند.

خبرگزاری بازار در گفتگو با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

 مقامات آمریکایی همواره اعلام می کنند که کالاهای بشردوستانه ایران تحریم نیست. این در حالی است که بر اساس تحریمها و تغییر برچسب برخی تحریمهای ایران از موضوع هسته ای و قرار گرفتن ذیل تروریسم یا سلاح کشتار جمعی توسط آمریکا، امکان داد و ستد آنها مختل شده است و طرف های خارجی تمایل به تجارت این کالاها با ایران ندارند. به نظر شما تغییر برچسب تحریمها تا چه میزان اثرگذار بوده است؟

مهمترین اثر تحریمها این بوده است که روابط بانکی بین المللی ایران را مختل کند. بنابراین حتی اگر این را قبول کنیم که اقلام بهداشتی و دارویی تحریم نیستند، باز دسترسی به آن مشکل است.

از طرف دیگر این حرف درست نیست که اقلام بشردوستانه تحریم نیستند. تعاریفی که از بعضی اقلام می شود طوری است که آنها را شامل تحریم می کند. مشکل اصلی این است که کشورها به خاطر از دست ندادن بازار آمریکا و همچنین اختلافات سیاسی با ایران حاضر نیستند آمریکا را به چالش بکشند.

 «ریچارد نفیو» طراح تحریم های ایران، در مصاحبه اخیر خود با روزنامه لس آنجلس تایمز اشاره کرده که قواعد پیچیده‌ای در کارند و شرکت‌هایی که قوانین تحریم‌ها را نقض کنند با جرایم سنگین مواجه خواهند شد. با وجود این، آیا تصور می کنید شرکتها تمایلی به تجارت بشردوستانه با ایران دارند؟

این پیچدگی ها را عمداً در تحریمها گذاشته اند چرا که می خواهند حتی در صورت بهبود روابط ایران و آمریکا بسیاری از آنها همچنان باقی بماند. هدف تضعیف ایران و جلوگیری از پیشرفت آن است. همانطور که در قرن نوزدهم انگلیس و روسیه نگذاشتند که ایران راه آهن بسازد.

بازار: شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، خصوصاً در شرایطی که دنیا با یک بیماری همه‌گیر روبه‌رو شده راه‌های آسان‌تری برای کسب سود سراغ دارند. از طرف دیگر انتقال اقلام بشردوستانه سود چندانی نصیب اکثر بانک‌های بین‌المللی، شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه هم نمی‌کند که آنها بخواهند خطر تحریم‌ها را نادیده بگیرند. نظر شما در این خصوص چیست و چقدر تحریمها را در مختل کردن روند درمانی ویروس کرونا در ایران مؤثر می دانید؟

متاسفانه بازار ایران آنقدر وسیع نیست که شرکتهای سودجو را وادار کند که تحریمهای آمریکا را نادیده بگیرند.

مسلماً تحریمها در جلوگیری و درمان کرونا بی اثر نبوده است. اما از طرف دیگر آزمونی برای ایران است که با توسعه صنایع دارویی و بهداشتی از اتکا به خارج بی نیاز شود. اینطور که به نظر می رسد پیشگیری از ابتلا با رعایت فاصله گیری و سایر احتیاطها مهمتر از درمان است.

کد خبر: ۱۵٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha