۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
مالیات بر عایدی سرمایه مانع سفته بازی می‌شود
عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد

مالیات بر عایدی سرمایه مانع سفته بازی می‌شود

نماینده مردم اهواز در مجلس، گفت: یکی از موضوعاتی که مانع سفته و دلال بازی خواهد شد، شفافیت در حوزه مالی ازتولید تا مصرف است، این کار با طرح مالیات بر عایدی امکان پذیر خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای مسکن، طلا، ارز و خودرو همواره با التهابات و نوسانات شدیدی در این بازارها و به تبع آن اقتصاد کشور همراه بوده است. در این شرایط، سوداگران با انجام معاملات مکرر باعث اختلال در عملکرد اقتصاد کشور می شوند و هزینه بیشتری را به سبد مصرفی آحاد جامعه تحمیل می کنند.

برای مدیریت این مشکل طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مطرح شد، در واقع سال ۹۳ مجلس تصمیم گرفت که بدون لایحه دولت طرح آن را بررسی و به تصویب برساند، تصویب کلیات این طرح تا سال ۱۴۰۰ طول کشید و جزئیات آن در صف بررسی صحن علنی مجلس قرار دارد.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی از بزرگترین خلأها در نظام مالیاتی کشور است که در صورت تصویب می‌تواند به ابزاری مهم برای تنظیم‌گری و هدایت فعالان اقتصادی تبدیل شود. این طرح مشمول افرادی خواهد شد که با فروش سرمایه و مایملک خود سودی به دست می آورند و چنانچه فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس درباره ضرورت طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از موضوعاتی که مانع سفته و دلال بازی خواهد شد، شفافیت در حوزه مالی از تولید تا مصرف است، این کار با طرح مالیات بر عایدی امکان پذیر خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: تولید چنانچه در جهت کالای اساسی و چرخه مصرفی مردم حرکت کند، باید مورد حمایت قرار گیرد، اما کسی که وارد سوداگری در موضوعات مختلف مانند خودرو و مسکن یا ارز می‌شود، حداقل کاری که باید انجام دهد، پرداخت مالیات است. مالیات نباید فقط از کارمند، کارگر و تولید کننده ای که با صداقت کار می کند دریافت شود، اکنون که دلالی هم به شغل تبدیل شده، برای اخذ مالیات باید فعالان در این حوزه را هم در نظر داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس در این خصوص یادآور شد: مالیات بر سرمایه سبب می شود تا هرکسی بیشتر درآمد دارد، بیشتر هم مالیات بپردازد. علاوه بر این چنانچه کسب ثروت از راه تولید باشد، بعضی از معافیت ها شامل آن می شود، ولی درصورتیکه این کسب درآمد از طریق سوداگری به دست آمده باشد، فعالان در این حوزه بدون هیچ معافیتی باید مالیات پرداخت کنند.

یوسفی در این رابطه تصریح کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مدت دو سال در کمیسیون اقتصادی مطرح شده و از وعده های دولت و مجلس است. انتظار می رود که با همکاری دولت هر چه سریعتر به نتیجه برسد زیرا آقای خاندوزی در دوران نمایندگی از مدافعان طرح درکمیسیون بود، حال که دولت لایحه نداده است، بنابراین با تصمیم مجلس همکاری لازم را داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ممد IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      3 0
      ملت پولشونو تبدیل به ارز و طلا و ملک میکنن که ارزش پولشون تو این شرایط تورمی حفظ بشه نه اینکه عایدی داشته باشن پنج سال پیش سکه بوده یک میلیون،حالا شده پانزده ملیون در عرض پنج سال،حالا شما میخوای برای ۱۴ ملیون که افزایش داشته اونم از تورمی که عامل به وجود اومدنش خودتی پنجاه درصد مالیات بگیری!!!!؟؟؟ شما یه سری با ایجاد تورم تو بازارای بورس و طلا و دلار از ملت پول به جیب میزنی، حالا از اون تورمی که ایجاد کردی اسمشو میذاری درامد ‌‌ومیخوای مالیات بگیری!!!؟؟؟ بابا شما دیگه کی هستی،دست شیطونو از پشت بستی