۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت پرورش محصولات شیلاتی

ضرورت افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت پرورش محصولات شیلاتی

در صورت افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت پرورش محصولات شیلاتی می‌توان رقم تولیدی فعلی را که بین ۱ تا ۱.۳ دهم میلون تن برآورد می‌شود به ۳ تا ۴ میلیون تن افزایش داد و امنیت غذایی مردم را تامین کرد.

به گزارش بازار، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت پرورش ماهی در دنیا که بیشتر از حدود ۹۰ درصد آن در قاره آسیا صورت می‌گیرد جزو مشاغل پردرآمد در دنیا در بخش کشاورزی به حساب می‌آید.

قاسمی افزود ما در استفاده از تکنولوژی از خیلی از کشورهای پیشرو در این زمینه عقب هستیم، در آلمان بر اساس تحقیق انجام شده، با ۱۵ لیتر آب و استفاده بهینه از آن ۶۰۰ تن ماهی تولید می‌شود، اما ما اینجا این استفاده بهینه از آب را نداریم و نگاهی که باید در ایران عوض شود این است که ما هوشمندسازی یعنی استفاده از تکنولوژی و فناوری را با مکانیزاسیون کشاورزی اشتباه گرفته ایم یعنی می‌گوییم ابزارآلات را بیاوریم برای کشت مکانیزه، اما کشت مکانیزه با کشت هوشمند تفاوت و فاصله زیادی دارد.

به گفته قاسمی بر اساس آماری که وجود دارد حدود یک میلیون تن محصولات شیلاتی در ایران تولید می‌شود در حالیکه اگر از ۳۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با جزایرمان در شمال و جنوب کشور استفاده کنیم می‌توانیم این میزان را به ۳ تا ۴ برابر افزایش داده و امنیت غذایی و تامین سلامت مردم را با استفاده از منابع آبزی در سفره و سبد غذایی مردم تامین کنیم که البته این مهم در صورتی محقق خواهد شد که ضریب نفوذ علم را در این صنعت افزایش دهیم که هم بهره وری بالا برود و هم تولید اقتصادی‌تر بشود.

قاسمی به عنوان مثال به پرورش ماهی قزل آلا در نروژ اشاره کرد که با داشتن ۳ مرکز تکثیر تخم کشت زده قزل آلا به دلیل استفاده از دانش در کنار ابزار توانسته بازار را فتح کند، اما ما با وجود داشتن ۱۲۰ مرکزنتوانسته ایم به این مهم دست یابیم.

قاسمی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران وبرخورداری کشور از حدود ۱۸۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان گفت باید از این امکان بالفعل به خوبی استفاده کنیم و این استفاده نکردن است که به ما زیان وارد می‌کند.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha