۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
مناطق کم‌تر برخوردار و محروم در اولویت اکتشافات معدنی

مناطق کم‌تر برخوردار و محروم در اولویت اکتشافات معدنی

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسـازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: بر اساس قانون معادن، مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت اجرای عملیات اکتشاف و توسعه آن هستند.

به گزارش بازار، احمد فتاحی افزود: سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران مطابق با تبصره ۲ ماده ۵ قانون اصلاح قانون معادن، مجاز به انجام عملیات اکتشاف در استان‌های کم برخوردار و محروم است و به همین دلیل برای توسعه اکتشافات خود، از سال ۹۲ برنامه اجرای عملیات اکتشاف را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت قرارگیری استان‌های محروم سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در محدوده و پهنه نوارهای مرزی، سراوان، زاهدان، سفیدابه و همچنین در بخش غربی استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام در قالب پهنه‌های اکتشافی، عملیات اکتشافی در حال اجراست.

به گفته فتاحی با توسعه ادامه کار اکتشافی از سال‌های ۹۵ تا ۹۸ پهنه‌های بعدی به ایمیدرو و واگذار شد که تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۲ پهنه به مساحت بیش از چهارصد و هشتاد و نه هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو و شرکت‌های تابعه واگذار شد و نتیجه مطالعات بعد از اجرای فاز شناسایی در سراسر کشور منجر به ثبت بیش از ۲۸۳ محدوده امیدبخش به نام ایمیدرو، صدور ۱۴۷ پروانه اکتشاف و ۱۶ عدد گواهی کشف شد.

وی ادامه داد: نتیجه مطالعات پس از آزادسازی پهنه‌ها به مناطق امیدبخشی به نام ایمیدرو و شرکت وابسته ثبت شده منجر شد و کل مساحت‌هایی که مربوط به درخواست پروانه‌های اکتشاف موجود و گواهی کشف ها، در کاداستر به مساحت ۵۴ هزار و ۸۷۴ کیلومتر مربع در سطح کشور را پوشش می‌دهد.

مدیر اکتشاف سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: نتایج عملیاتی که در بازه زمانی سال ۹۲ تا سال ۹۸ انجام شده به افزایش ذخایر برای مواد معدنی متفاوت منجر شد که به عنوان مثال طلای محتوا ۱۸۲ تن، سنگ آهن یک میلیارد تن، سنگ بوکسیت ۱۷ میلیون تن، زغال‌سنگ ۵۰۰ میلیون تن، عناصر نادر خاکی ۸۵ میلیون تن، مس محتوا ۱۴ میلیون تن و سرب و روی ۶ میلیون تن که فقط بر اساس ارزش افزوده که با احتساب ارزش بر جای ۵ تا ۱۰ درصد ذخایری که اعلام شد ۲۷ میلیارد دلار به ذخایر کشور اضافه شده است.

فتاحی یادآور شد: این در حالی است که کل هزینه‌های اکتشافی در ۸ سال گذشته یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مبلغ حاصل شده از ارزش افزوده، عدد بسیار ناچیزی است.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha