۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ضرورت بازنگری در قراردادهای جهش تولید مسکن | رفع دغدغه تولیدکنندگان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت بازنگری در قراردادهای جهش تولید مسکن | رفع دغدغه تولیدکنندگان

گرگان- حدود یک سال از آغاز طرح جهش تولید مسکن در کشور می گذرد اما به دلایل مختلف از جمله عدم شفافیت قیمت، بخش خصوصی برای ورود به طرح تردید داشته و ادبیات مشخص هم برای رفع مشکلات از سوی دولت مطرح نیست.

بازار، گروه استان ها: طرح جهش تولید مسکن یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده که براساس آن مقرر شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. سهم گلستان هم در سال حدود ۲۰ هزار واحد است تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر در گلستان برای این طرح ثبت نام کرده که از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۷۹ نفر تعیین تکلیف شده اند.

اما علی رغم گذشت حدود یک سال از آغاز طرح جهش تولید مسکن، اقدام قابل توجهی در راستا عملیاتی شدن این طرح انجام نشده است و مشکلاتی از قبیل عدم شفافیت قیمت ها، افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و غیره سبب شده تا بخش خصوصی برای ورود به این طرح، تردید داشته باشد لذا در این راستا با «عبدالحی چن سبلی » فعال صنعت ساختمان و مدیرعامل شرکت سازه های فولادی ایستا گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* چرا علی رغم اینکه یک سال از طرح جهش ملی مسکن آغاز شده، هنوز اقدام قابل توجهی در سطح کشور و استان انجام نشده است؟
در تولید ساختمان عوامل متعددی دخیل است، متاسفانه در طول یک سال اخیر این صنعت با شیب منفی حرکت کرده و این موضوع اصلاً به نفع تولیدکننده نیست. دولت باید تمهیداتی را در این راستا انجام دهد تا بتواند این مسائل را کنترل کند ولی در حال حاضر ادبیاتی مشخص برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

مفاد قراردادهای ارائه شده برای مشارکت سرمایه گذاران در طرح جهش تولید مسکن، مبهم و نیازمند شفاف سازی است، در واقع قراردادهای پیش نویسی که در حال حاضر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ارائه می شود نیازمند بازنگری و تعدیل قیمت ها است.

در طول یک سال اخیر صنعت ساختمان با شیب منفی حرکت کرده و این موضوع اصلاً به نفع تولیدکننده نیست

این مشکل تنها مختص گلستان نیست بلکه در همه جای کشور وجود دارد و با توجه به پیگیری های ما از بنیاد مسکن و اخباری که از انبوه سازان دریافت کردیم، ظاهراً به دنبال بازبینی این موضوع هستند تا بتوانند راهکاری را طراحی کنند تا برای هر دو طرف توجیه اقتصادی داشته باشد تا زمانی که بخش خصوصی نتواند از این موضوع اطمینان پیدا کند، نمی تواند به طور جدی در این طرح ورود کند. دولت هم اگر بخواهد سالانه ۳۰ هزار مسکن در گلستان بسازد، قطعاً باید از بخش خصوصی حمایت کرده تا کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

ضرورت بازنگری در قراردادهای جهش تولید مسکن | رفع دغدغه تولیدکنندگان

* در حال حاضر شرکت شما برای چند واحد پیش قدم شده است؟
در پروژه چهار هکتاری آرامش در گرگان طرح خود را ارائه کرده ایم و مقرر شده تا احداث ۱۲۰ واحد برای فاز اول به ما اختصاص دهند اما با توجه به ظرفیت و پشتکار شرکت قابلیت ۴۰۰ الی ۵۰۰ واحد را داریم تا بتوانیم یک دوره زمانی سه و نیم ساله آن را تحویل دهیم هم اکنون راه و شهرسازی در حال آماده سازی زمین در شهرک آرامش بوده و طرح اولیه در بلوک های هفت الی هشت طبقه در نظر گرفته شده است. سهم شرکت ما دو بلوک هشت طبقه است هرچند متاسفانه با این چالش ها روبرو شده ایم.

* گره قیمتی دست کیست و کجا باید باز شود؟
قیمت فعلی بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای پروژه های طرح جهش مسکن ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده املاک است و این امر رغبت بخش خصوصی برای مشارکت را کاهش می دهد. فعالان بخش مسکن در گلستان انتظار دارند همان طور که در سایر استان ها نرخ های اولیه منظور شده در قراردادهای پیش نویس، تعدیل و افزایش یافته در گلستان هم چنین رویکردی اجرایی شود

قیمت فعلی بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای پروژه های طرح جهش مسکن ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده املاک است و این امر رغبت بخش خصوصی برای مشارکت را کاهش می دهد.

در استان های همجوار قیمت ها بازبینی و با رقم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلامی در گلستان، متفاوت است. اگر این رقم به شش میلیون برای هر مترمربع برسد تولیدکنندگان می توانند، ویژه تر به این موضوع فکر کنند این گره قیمتی را انبوه سازان در استان پیگیری می کنند و مسئولان راه و شهرسازی باید در آن بازنگری کنند.

* ظرفیت تکمیل این پروژه های طرح ملی مسکن در گلستان وجود دارد؟
اگر مسائل و مشکلات صنعت ساختمان و طرح جهش تولید مسکن حل شود، اجرای این پروژه ها با همت پیمانکاران بومی دور از دسترس نیست. پیمانکاران زیادی در استان وجود داشته در حال حاضر حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ واحد برای ساخت در دست دارند و مطمئناً اگر شرایط را مهیا ببینند می توانند توان خود را افزایش دهند. التبه آورده متقاضیان و یا مبلغ اقساطی که پیش‌بینی شده برای همه کاملاً مبهم بوده و این موضوع به یک دغدغه بزرگ برای سرمایه گذاران تبدیل شده است.

در صورت رفع مشکلات، شرکت ها و فعالان اقتصادی مسکن با توان خوب تولید می توانند سهمیه مسکن گلستان را بدون کمک از سایر استان ها به اتمام برسانند. قطعاً زمانی که از تولیدکنندگان بومی حمایت شود به نفع استان بوده و این امر باعث ایجاد چرخه ریالی در استان می شود. با بکارگیری نیروهای بومی فرصت های شغلی حفظ و ایجاد می شود اما در صورت عدم حمایت مجبور به تعدیل نیرو خواهیم شد.

ضرورت بازنگری در قراردادهای جهش تولید مسکن | رفع دغدغه تولیدکنندگان

* قیمت مواد اولیه چه میزان افزایش یافته است؟
قیمت انواع مختلف مواد اولیه ساختمانی حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به افزایش دستمزدها، تولیدکننده هم مجبور می شود به همان درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهد افزایش قیمت نهاده ها و رشد ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، سبب افزایش ۳۵ درصدی قیمت محصولات فولادی در سال جاری شده است دستمزد کارگران ۲۰ درصد قیمت تمام شده محصولات فلزی را تعیین می کند و الباقی قیمت متاثر از سایر نهاده ها مانند نرخ رنگ، آهن آلات، الکترود و پیچ است.

* در مورد فعالیت شرکت سازه های فولادی ایستا توضیح دهید.
شرکت سازه های فولادی از سال ۸۴ در زمینه ساخت اسکلت فلزی در شهرک صنعتی آق قلا افتتاح و در سال ۸۶ به بهره برداری رسید، طی این ۱۵ سال به عنوان بزرگترین و اولین تولیدکننده اسکلت فلزی در حوزه صنعت ساختمان گلستان فعالیت کرده ایم.

قیمت انواع مختلف مواد اولیه ساختمانی حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش یافته است

از سال ۸۹ با آغاز طرح مسکن مهر با ایجاد شرکت ساختمانی، پروژه ۲۵۶ واحدی مسکن مهر سرخنکلاته را آغاز کرده و وارد فضای ابنیه و ساخت شدیم، بعد از آن در پروژه آفتاب سه گرگان با ۲۲ هزار متر بنا و در ادامه در پروژه مرکز خرید هیرکان با ۲۵ هزار متر زیربنا همکاری کردیم البته به صورت موازی در صنعت اسکلت فلزی هم فعالیت داشتیم، اسکلت پتروشیمی گلستان، پروژه های مزرعه نمونه، کارخانه ید، نوسازی مدارس و جهاد کشاورزی از جمله پروژه هایی بود که کار آنها را انجام دادیم.

تولید سالانه ما حدود سه الی چهار هزار تن است، البته ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن را هم اما با توجه به اینکه تولیدات ما به صورت سفارشی است تا زمانی که پروژه ای نباشد، نمی توانیم به ظرفیت حداکثری خودمان برسیم کسب رتبه یک ابنیه کشور، رتبه سه مکانیک و رتبه پنجم مدیریت از افتخارات ما طی این چندین سال فعالیت در حوزه صنعت است.

* در حوزه صادرات چه فعالیت هایی را داشته اید؟
در سال های گذشته حدود هزار و ۵۰۰ تن صادرات به کشور ترکمستان داشتیم ولی با توجه به شیوع کرونا و بسته شدن مرز و تحریم ها در این سه ساله هیچ صادراتی نداشتیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha