۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
راه اندازی سامانه ملی املاک و بی تفاوتی برخی سازمانهای دولتی
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

راه اندازی سامانه ملی املاک و بی تفاوتی برخی سازمانهای دولتی

در حالیکه وزارت راه شهرسازی وعده داده بود سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان سال ۹۸ تحویل سازمان امور مالیاتی خواهد شد خبرها حاکی از این است که این وزارتخانه هنوز سامانه ای که قرار است خانه های خالی از سکنه را شناسایی و ورود آنها را به بازار تسهیل کند تحویل سازمان امور مالیاتی نداده است.

خبرگزاری بازار- رونمایی از سامانه ملی املاک و اسکان در ۲۹ بهمن سال گذشته توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی (بعد از یک تاخیر حدود ۴ ساله) این نوید را به بازار مسکن داد که بلاخره خانه های خالی از سکنه شناسایی و با ورود آنها تا حدودی تعادل به بازار مسکن را بازمی گردد.وجود دو و نیم میلیون مسکن خالی از سکنه در کشور و وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی در استان تهران عمق فاجعه را نشان می دهد که علاوه بر فریز شدن سرمایه های هنگفت میلیاردی تعادل بازار مسکن را به هم زده است. در مراسم رونمایی از سامانه ملی املاک و اسکان وزیر راه و شهرسازی به طور غیر مستقیم و در یک حمله ریز به وزرای سابق راه و شهرسازی از اینکه این وزارتخانه مسیری اشتباه برای راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان طی کرده گلایه کرد و گفته بود برای راه اندازی سامانه مسیر صحیحی طی نشده و به همین دلیل بوده که به سرانجام نرسید.

هدف از راه اندازی سامانه ملی املاک مهار سوداگری و شناسایی خانه های خالی از سکنه و جلوگیری از لطمه دیدن تولید و عرضه مسکن

اگر چه راه اندازی سامانه املاک جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی بوده اما بیش از چهار سال بود که این وزارتخانه به وظایف قانونی خود به نوعی شانه خالی کرده و آنرا اجرایی نمی کرد. هدف از راه اندازی سامانه املاک همانطور که بالاترین مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی به آن اذعان کرده و تاکید دارد مهار سوداگری و شناسایی خانه های خالی از سکنه است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سامانه ملی املاک و اسکان با بیان اینکه در نظر داریم که با این سامانه سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن لطمه نبیند و در عین حال سوداگری و ثروت اندوزی که تاکنون موجب تلاطم بازار می شود مدیریت خواهد شد.

از این گفته های وزیر راه و شهرسازی بیش از دو ماه است که می گذرد اما خبرها حاکی از این است که هنوز این سامانه تحویل سازمان امور مالیاتی برای آغاز عملیات اجرایی آن صورت نگرفته است.روز گذشته علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه طبق قانون بودجه سال جاری سازمان امور مالیاتی باید از خانه های خالی از سکنه مالیات دریافت کند گفته بود که هنوز سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

حال سوال این است که دلیل تاخیر تحویل سامانه املاک به سازمان امور مالیاتی چیست؟ آیا این قصور تنهای تنها به وزارت راه و شهرسازی باز می گردد؟ یا اینکه دستگاهها و سازمانهای مرتبط و درگیر با این سامانه در انجام امور تاخیر دارند که این سامانه هنوز با گذشت بیش از دو ماه از رونمایی و راه اندازی تحویل سازمان امور مالیاتی نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی:برخی از سازمانها هنوز اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده اند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که سازمان امور مالیاتی اعلام می کند که هنوز این سامانه تحویل سازمان امور مالیاتی نشده است گفت:بارگذاری اطلاعات برخی از سازمانها در سامانه املاک انجام شده و برخی از سازمانها هنوز این اطلاعات را تکمیل نکرده اند و از این سازمانها خواسته ایم که هر چه سریعتر اطلاعات را تکمیل کنند چرا که همین الان هم اگر وارد سامانه شوید خواهید دید که برخی از سازمانها اطلاعات خود را ثبت و درج کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما این است که هر چه زودتر سازمانهای کمک کننده به شناسایی واحدهای خالی از سکنه اطلاعات خود را در سامانه املاک ثبت کنند اظهار داشت:قطعا این سامانه می تواند به ساماندهی بازار مسکن که از عدم پاسخگویی عرضه به تقاضای مسکن رنج می برد کمک کند چرا که با شناسایی واحدهای خالی از سکنه توسط این سامانه به سمت بازار مسکن هدایت شود و در بخش خرید و فروش و اجاره کمک خوبی به ساماندهی و ایجاد تعادل بازار مسکن به خصوص در نرخ اجاره بها داشته باشد.

برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند که آغاز به کار سامانه ملی املاک و اسکان از لحاظ روانی نیز می تواند بر بازار مسکن تاثیر خوبی بگذارد.

تاخیر در آغاز به کار سامانه املاک ضررهای مالی در پی دارد

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه تاخیر در راه اندازی سامانه املاک می تواند ضررهای مالی زیادی برای بخش مسکن داشته باشد گفت:قطعا این سامانه نمی تواند مشکلات بخش مسکن را به تنهایی مرتفع کند اما می تواند وضعیت موجود بخش مسکن را شناسایی و اطلاعات خوبی از نیاز بازار مسکن را استخراج کند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی کارگاههای ساختمانی در پی شیوع ویروس کرونا موجب تاخیر در واگذاری و تحویل و تکمیل واحدهای مسکونی خواهد شد اظهار داشت:با شناسایی وضعیت بازار مسکن و شناسایی خانه های خالی از سکنه می توانیم بهتر برنامه ریزی کنیم و اگر از دو و نیم ملیلون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور تنها ۲۰ درصد آن هم با اتخاذ مالیات وارد بازار مسکن شوند عدد قابل توجهی خواهد شد.

رهبر خاطر نشان کرد:تولید مسکن می تواند موجب ایجاد اشتغال مناسب در کشور شود پس در سال جهش تولید امیدوار هستیم دولت با تسهیل شرایط ساخت و ساز علاوه بر جبران عقب ماندگی تولید مسکن از تقاضا به سایر بخش ها و مشاغل مرتبط با بخش مسکن نیز رونق خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار،سامانه ملی املاک حتی با این تاخیر چندین ساله نیز می تواند به عرضه مسکن کمک کند. چرا که رصد تحولات و اخذ مالیات در بازار مسکن می تواند به شفافیت بازار کمک کند.پس اگر هدف دولت تعادل بازار مسکن و عرضه واحدهای خالی از سکنه به بازار مسکن است باید هر چه زودتر سازمانهایی که در تکمیل اطلاعات خود تاخیر دارند آنها را نسبت به حساسیت موضوع آگاه کند و آنها را مجاب به تسریع در تکمیل اطلاعات خود و درج در سامانه املاک کند.پس مزیت هر چه زودتر راه اندازی سامانه املاک علاوه بر دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه و ورود این واحدها به بازار مسکن می تواند به برنامه ریزی دقیق تر سیاستگذاران کمک ویژه ای کند.

کد خبر: ۱۵٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha