۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
منشأ ترسی که بر بازار سرمایه حاکم شده است از کجاست!؟
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

منشأ ترسی که بر بازار سرمایه حاکم شده است از کجاست!؟

عباسیان کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه همیشه بالاترین سود را در بین بازارهای موازی چون مسکن، طلا و ارز داشته است و مسلما در آینده نیز خواهد داشت.

سمیه شوریابی؛ بازار: علی عباسیان کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار بورس اظهار داشت: با توجه به روند مثبتی که اخیراً شاخص کل داشت، کلیت بازار به طور میانگین صعود ۳۰ درصد را تجربه کرده اند و مسلما بعد از هر گام حرکتی، نیاز به یک اصلاح داریم، با اینکه تعدادی مخالف تحلیل شاخص کل هستند ولی باید عرض کنم که در هر صورت بازار به شاخص واکنش نشان داده است و تحت تاثیر آن حرکت می‌کند البته در کنار آن عوامل بنیادی و اخبار نیز بی تاثیر نیستند.

عوامل مثبت و منفی در روند بازار

وی افزود: اصلاح و افت اخیر قابل پیش‌بینی بود و انتظار اصلاح زمانی داشتیم اما اخباری همچون تحریم ها و قطعنامه شورای حکام، اخبار ضد و نقیض شکست توافق و قطعی برق صنایع این اصلاح را عمیق تر و فرسایشی تر می‌کند.

عباسیان با اشاره به ارزنده بودن بازار سهام بیان کرد: این ارزنده بودن بازار سهام با توجه به افزایش نرخ ارز، تورم داخلی، تورم جهانی، بالا رفتن حاشیه سود شرکت ها و بالارفتن سود غیر عملیاتی شرکت ها از محل تسعیر ارز خریداران را بیشتر از قبل ملزم به خرید کرده است، افزایش نرخ کامودیتی ها از جمله نفت و فولاد نیز موضوع مهم دیگری است که با توجه به کامودیتی محور بودن بورس ایران مسلما تأثیر مثبتی بر روی بازار سهام ایران دارد.

منشأ ترسی که بر بازار سرمایه حاکم شده است از کجاست!؟

ترس حاکم بر بازار و منشأ آن

این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید کرد: همانطور که ملاحظه می‌کنید دلایل مثبت برای صعود بازار بیشتر از دلایل منفی برای افت بازار است ولی چرا بازار افت می‌کند؛ در اینجا بحث روانشناسی بازار مطرح می‌شود، روانشناسی بازار نشان می‌دهد که ترس بیشتر از طمع بر بازار حاکم است و این باعث می شود واکنش بازار به اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت باشد یعنی تاثیر پذیری بازار به اخبار منفی از اخبار مثبت بیشتر است، در مواقعی که طمع حاکم باشد دقیقا برعکس موضوع بالا مطرح می‌شود.

عباسیان منشا ترس را عواملی همچون وضع قوانین شبانه، عدم ثبات در بازار، دستکاری در بازار، عدم نظارت درست از طرف سازمان بورس خواند و گفت: قوانینی مانند دامنه نوسان نامتقارن از زمان وضع معلوم بود که تاثیر مثبت پایداری در بازار نخواهد داشت و تغییرات پی در پی در ریز ساختارها به اعتماد سرمایه گذاران آسیب می‌زند.

عباسیان در انتها خاطر نشان کرد: بازار سرمایه همیشه بالاترین سود را در بین بازارهای موازی چون مسکن، طلا و ارز داشته است و مسلما در آینده نیز خواهد داشت ولی سهامداران باید دقت کنند که شخصیت سرمایه گذاری برای هر شخص متفاوت است و معامله کردن یک شغل بسیار حساس است و به هیچ عنوان نمی‌تواند به عنوان شغل دوم باشد ولی سرمایه گذاری می‌تواند به عنوان شغل دوم تعریف شود و در آن دید بلند مدت را مد نظر قرار داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      2 0
      منشأ ترس بازار سرمایه؟؟؟ بهتر بگید منشأ سوء استفاده حقوقی ها در بازار سرمایه برای نوسان گیری کدهای حقیقی که 5 میلیون 10 میلیون توان آبشاری کردن سهم رو ندارند اگر میخواین کارشناسی کنید صداقت داشته باشید از نوع خبر مشخص هست همه تون باهم هستید و در حال عوام فریبی وقتی تا سهمی سبز میشه حقوقی ها آبشاری خالی میکنند اسمش چیه؟؟؟ آزاده باشید اگر دین ندارید
    • اکبری IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      3 1
      بورس ایران ۳ سال است منفی و با ریزش و عدم رشد روبرو بوده است و بجای ان قیمت خودرو و ملک و .....بیش از ۱۰ برابر شده است
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      5 0
      من نمیدونم منظوراین کارشناسان نماها ازبلندمدت یعنی چی الان دوساله این بلندمدت شماها هنوزنیومده
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      2 0
      کجا بازده بورس بیشتر بوده؟هر کس خانه،دلار،طلا،ظرف۳سال قبل خریده باشه سود عالی برده،ولی بورس همان سرمایه را خورد،به نمادها که نگاه کنید میفهمید حرکت شاخص دلخواه و بفرموده است،صف مظنه را که نگاه میکنی یک نفر یا دو نفره است،خودشون یعنی میخرند و به خودشون میفروشند،پس هر وقت دلشون خواست میتونن قیمت را صعودی یا نزولی کنن،مثلا کالا را نگاه کنید،شکلر را نگاه کنید با صدتا سهم دیگه
    • علی احمدی IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      2 0
      مار گزیده شدن
    • احمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      4 0
      مشکل بازار بورس همان مشکل کل مملکت است که در و پیکر نداره
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 0
      بورس نیست جاییه واسه دزدی از مردم فساد و انت