۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
توسعه صنعت فولاد به معنای سرمایه گذاری در ایجاد شغل است
بازار گزارش می دهد؛

توسعه صنعت فولاد به معنای سرمایه گذاری در ایجاد شغل است

در این روزها دنیا درگیر بحران های زیادی است ولی یکی از اصلی ترین بحران ها اشتغال است. گزارشهای اخیر نشان می دهد توسعه صنعت فولاد می تواند در ایجاد شغل نقش مهمی داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و کلیدی است. قیمت فراورده های فولادی در یک سال اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و با توجه به تداوم درگیری های روسیه و اوکراین و افزایش فشار به بازار کالاهای اساسی انتظار می رود در ماه های باقی مانده سال جاری هم روند افزایشی قیمت در بازار فولاد ادامه داشته باشد.

محصولات این صنعت را می توان ماده اولیه و مهمی برای توسعه زیر ساختهای شهری و صنعتی قلمداد کرد و به همین دلیل است که در کشورهای درحال توسعه سرمایه گذاری زیادی برای راه اندازی این صنعت انجام شده است.

در مورد نقش صنعت فولاد در اشتغال در دنیا هم اطلاعات زیادی ارایه شده است. طبق گزارش ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد تا کنون بالغ بر ۶ میلیون نفر در صنعت فولاد مشغول به کار هستند .از طرف دیگر افرادی که در این صنعت مشغول هستند فرصت مهارت آموزی و دانش آموزی را نیز به دست می آورند. طبق امارهای رسمی به طور متوسط هر شاغل صنعت فولاد ۷ روز در سال برای مهارت اموزی حین کار صرف می کند.

از آنجا که این صنعت به سلامت نیروهای شاغل اهمیت می دهد و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه را در دستور کار خود قرارداده است، توانست در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ میلادی شمار آسیبها و جراحت های حین کار را ۸۲ درصد کاهش دهد. در وب سایت این اتحادیه آمده است: «صنعت فولاد بالغ بر ۳۰ دوره آموزشی در زمینه حفظ سلامتی حین کار ایجاد کرده است و همین دوره های آموزشی باعث شد تا میزان آسیبها و خطرات کاهش چشمگیری پیدا کند.»

نکته مهم دیگر این گزارش توجه صنعت فولاد به نیازهای جامعه و انجام مسئولیتهای اجتماعی است. در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۶۶۳ میلیارد دلار توسط صنعت فولاد برای انجام مسئولیتهای اجتماعی و انجام طرح هایی که منافع آن به مردم و جامعه می رسد صرف شده از جمله طرح های اجرا شده را می توان ساخت راه و جاده و توسعه زیر ساختهای صنعتی و شهری دانست. اجرای این سیاست در جریان همه گیری کرونا هم ادامه داشت ولی سهم بیشتری از این بودجه برای بخش بهداشت و درمان صرف شد. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ مجموع پول صرف شده توسط صنعت فولاد برای انجام مسولیتهای اجتماعی به بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد دلار رسید.

یکی از انتقادهایی که همواره به صنعت فولاد می شد، این بود که میزان مصرف آب در این صنعت بالا است و حجم کربن منتشر شده در فرایند تولید محصولات فولادی زیاد است. در نتیجه این صنعت آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند .اما در گزارش اخیر اتحادیه بین المللی آهن و فولاد آمده است میزان مصرف انرژی در تولید هر تن فولاد طی ۵۰ سال اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است و میزان انتشار کربن از این صنعت هم به همین نسبت تنزل یافته است .از طرف دیگر صنعت فولاد این امکان و توانایی را دارد که ۹۰ درصد از اب مصرفی خود را تصفیه کند و به محیط زیست بازگرداند.

ده درصد آبی که در جریان فعالیت این صنعت به محیط زیست بازنمی گردد، در فرایند تولید تبخیر می شود و همراه با بارش های باران و برف به محیط زیست باز می گردد. به همین دلیل است که این صنعت را می توان یکی از صنایع دوستدار محیط زیست قلمداد کرد. در این روزها که دنیا به ساخت تکنولوژی های تازه و تولید منابع انرژی احیا شدنی توجه دارد، اهمیت فولاد و فراورده های فولادی در دنیا بیشتر شده است.

در گزارش اتحادیه بین المللی آهن و فولاد آمده است: «فولاد اصلی ترین و مهمترین ماده اولیه برای توسعه انرژی های احیا شدنی، تولید زیرساختهای انرژی خورشیدی و حتی انرژی بادی است و به همین دلیل در فهرست ارزشمند ترین مواد اولیه فلزات اساسی در دنیا قرار دارد.»

کد خبر: ۱۵۷٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha