۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
عملیاتی شدن قانون جاماندگان سهام عدالت در سال جاری
سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت اعلام کرد

عملیاتی شدن قانون جاماندگان سهام عدالت در سال جاری

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: بعد از پیگیری‌های مجلس در قانون بودجه و تکلیفی که برای دولت تعیین شد، قرار شد در سال جاری عملیات اجرایی جاماندگان سهام عدالت به طور کامل انجام شود.

به گزارش بازار، علی اکبر حیدری امروز صبح در خصوص تخصیص سهام عدالت به دهک‌های درآمدی پایین جامعه تصریح کرد: در قانون بودجه امسال باید این موضوع اجرایی شود؛ هر چند که شاهد تاخیراتی در اجرای آن هستیم؛ ولی در کلیات، جمع بندی لازم انجام شده و انشالله اجرایی خواهد شد.

او افزود: در قانون بودجه اولویت به مددجویان نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی است که نزدیک به سه و نیم میلیون نفر از جمعیت مشمول هستند که در این دو نهاد تحت پوشش هستند که هنوز سهام عدالت دریافت نکرده اند.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به ثبت نام برای تخصیص سهام عدالت هست، اظهار داشت: در هیچ مرحله سهام عدالت حتی در گذشته هم فرآیند شناسایی اولیه و ثبت نام وجود نداشت؛ چرا که هم دستگاه مسئول مشخص بوده و هم شناسایی اولیه از سوی آن دستگاه انجام شده است.

وی در خصوص اینکه شرایط واگذاری برای دهک‌های بالاتر جامعه نیز وجود دارد، تصریح کرد: در مجموع همه جامانده‌های سهام عدالت نزدیک به ۲۰ میلیون نفر می‌شوند که اولویت بندی بر اساس آن انجام می‌شوند؛ مثل رویه قبلی سهام عدالت که در سال‌های ۸۵ تا ۹۵ انجام شد.

حیدری اختلال سیستمی را مسئله مهم در دریافت نکردن برخی افراد بیان کرد و تصریح کرد: برخی افراد در سال‌های گذشته شناسایی و تکالیف قانونی هم برای آن‌ها انجام شده است، ولی بر اثر اختلال سیستمی، سهام خود را دریافت نکردند که تعداد آن‌ها نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار نفر هستند. در این راستا، قانونگذار تشخیص می‌دهد و انتظار این است که دبیرخانه مرکز سهام عدالت با مغایرت گیری که انجام می‌دهد، سهام آن‌ها را از همان قراردادهای قبلی تخصیص دهد.

او درباره انتشار اطلاعات از پرتفوی که قرار است برای جاماندگان در نظر گرفته شود؛ گفت: در حال حاضر شناسایی افراد و منابع آن در کلیات انجام شده است و تنها اختلاف آن این است که اگر اسم این طرح را سهام عدالت می‌گذاریم، باید طبق قانون فصل ششم اصل ۴۴ عملیاتی شود؛ اما بعضا اشاره می‌شود که با روش مستقیم می‌خواهند این کار انجام شود و تفاوت این دو مسئله اینجا خواهد بود که پرتفویی که در مدل اصلی سهام عدالت داده می‌شود توزیع عادلانه، سراسری و یکسانی خواهد داشت؛ اما در مدل دوم ممکن است اختلاف نظرهایی بین افرادی که در اولویت‌های مختلف سهام دریافت می‌کنند داشته باشیم و چالش‌هایی پیش بیاید.

او ادامه داد:اما پرتفوی سهام عدالت چه در روش قانونی و مطابق اصل ۴۴ بخواهد تخصیص داده شود و چه بر مبنای غیرقانونی و تخصیصی که برخی از مسئولان دارند در هر دو حالت از سهام‌های ارزنده بازار خواهد بود.

حیدری گفت: امیدواریم همه دست اندرکاران در مسیر قانونی حرکت کنند و بتوانیم تا پایان سال همه گروه‌های مشمول را شناسایی کنیم و سهام را به آن‌ها تخصیص دهیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha