۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۷
لزوم منفک شدن برق ادارات از برق شهری| راندمان نیروگاه های کشور به صرفه نیست
کارشناس انرژی مطرح کرد؛

لزوم منفک شدن برق ادارات از برق شهری| راندمان نیروگاه های کشور به صرفه نیست

گرگان- رضایان، کارشناس انرژی گفت: برخی از دستگاه های اداری به اندازه یک کارخانه انرژی مصرف می کنند و باید از تجهیزات CHP که مانند یک نیروگاه عمل می کند، استفاده کرده و از برق شهری منفک شوند.

امیررضا رضایان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: نیروگاه هایی که با گاز، بنزین، مازوت و غیره کار می کنند در بهترین حالت راندمان آن ها ۴۰ درصد است در نتیجه این نیروگاه ها به صرفه نبوده و علاوه بر آلودگی، نفت و گاز و سوخت زیادی هم مصرف می کنند.

کارشناس انرژی افزود: هم اکنون در دهه ۹۰ به دنبال احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و گازی بوده و از دنیا عقب هستیم.

وی بیان کرد: براساس مطالعات شرکت گاز در افق ۱۴۰۴، گلستان با همین نرخ مصرف یکی از واردکننده های آب، برق و گاز خواهد بود.

رضایان ادامه داد: برای روشنایی معابر می توان به جای استفاده از لامپ های جیوه ای که مصرف کننده بزرگ هستند از لامپ های ال ای دی یا اس ان تی استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان ملی استاندارد، ضوابطی را برای ساختمان مسکونی و غیرمسکونی تعریف کرده که به عنوان مثال این ساختمان با این متراژ باید میزان مشخصی انرژی مصرف کند اگر این استاندارد «نیم بند» را با استانداردهای مشابه در اروپا مقایسه کنیم، سهل گیرانه است ولی همین قواعد هم رعایت نمی شود.

این دانش آموخته تبدیل انرژی بیان کرد: باید به منازل مراجعه کرده و میزان مصرف را برای آن مشخص کرد و برای آیتم های پرمصرف راهکار ارائه داد؛ به عنوان مثال در خانه هایی با چند سال ساخت، پنجره ها دوجداره نیست و مطمئناً در تابستان دمای بیرون را به داخل خانه می آورد و مالک مجبور است دمای کولر را کاهش دهد و قبض برق سنگینی هم بپردازد اما این شخص می تواند برای کاهش مصرف از رنگ عایق صوت و حرارت استفاده کرده که ممکن است گران باشد اما از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود.

رضایان گفت: برخی از دستگاه های اداری به اندازه کارخانه ها و شرکت ها انرژی مصرف می کنند و باید از تجهیزات CHP که مانند یک نیروگاه عمل می کند، استفاده کرده و در فصول تابستان با استفاده از گاز، برق تولید کنند و باید ساختمان های بزرگ اداری مانند استانداری، دادگستری و مانند آن از برق شهری منفک شوند.

این کارشناس انرژی ادامه داد: راهکارهای زیادی وجود دارد اما از آن استفاده نمی شود نه عزمی برای استفاده از سلول خورشیدی وجود داشته و نه برای کاهش مصرف راه حل و میلی وجود دارد.

وی متذکر شد: باید حوزه سیستم های خورشیدی را با ارائه مشوق هایی به منزل ببریم و ساختمان ها حداقل برای روشنایی روز و شب از سلول خورشیدی استفاده کنند که سریع بازده است.

رضایان بیان کرد: می توان از نیروگاه های پیل سوختی هم استفاده کرد که هرچند هزینه بالایی داشته ولی در راستای توسعه پایدار است.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha