۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
قراردادهای یک ماهه با کارگران کارخانه چدن خوسف| امنیت شغلی نادیده گرفته شد
گزارش خبری بازار؛

قراردادهای یک ماهه با کارگران کارخانه چدن خوسف| امنیت شغلی نادیده گرفته شد

بیرجند- امنیت شعلی درخواست اصلی کارگران کارخانه چدن خاوران خوسف از سرمایه گذار این کارخانه است که به دلیل خلاء قانونی تاکنون نادیده گرفته شده است.

بازار، گروه استان‌ها: مرحله اول کارخانه چدن خاوران خوسف بهمن ماه ۹۸ به شکل آزمایشی شروع به کارکرد. این واحد تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن توسط سرمایه گذار چینی شروع به کار کرده بود که واحد تولید آن با شروع کرونا تعطیل شد.

با پیگیری‌های بسیار مسئولان استان، این واحد تولیدی مجدد شروع به کارکرد و چندی پیش تعدادی از کارگران این کارخانه تعدیل شدند که این موضوع مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد.

در دومین جلسه کار گروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی که با موضوع بررسی مشکلات کارگران کارخانه چدن خاوران خوسف برگزار شد، رئیس مجمع مطالبه گران اظهار کرد: اوایل خرداد امسال ۴۲ کارگر این واحد تعدیل شدند که ۲۵ نفر از آنها پنجم خرداد با اجتماع در برابر استانداری خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

حجت الاسلام سید ابوالقاسم حسینی اضافه کرد: در این واحد تولیدی ۳۶۰ کارگر ایرانی و ۹۰ نیروی چینی مشغول کار بوده‌اند که به دلایلی چون نبود صرفه اقتصادی و غیره تعدیل شده‌اند.

به گفته وی شرکتی هم که مواد اولیه سنگ آهن و کوک را تأمین می‌کند نیز ۳۲۰ میلیارد تومان از این واحد طلب دارد ولی با این وجود مواد اولیه مورد نیاز را تأمین می‌کند و از محصولات تولیدی به جای طلب دریافت می‌کند و تعدیل نیروی کارگری در حالی است که سودآوری زیادی برای سرمایه گذار دارد جای سوال دارد.

دلیل واقعی تعدیل
مهدیه ضیائیان دبیر کار گروه اقتصاد و معیشت مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی هم با اشاره به این که نامه‌ای در زمینه مشکلات کارگران این واحد تولیدی را دریافت کرده‌ام، گفت: در این نامه آمده که این واحد شش ماه فعال و شش ماه تعطیل است و برای پیگیری مشکلات خود قرارداد و مدرکی نداریم و یک ربع به شیفت به ما می‌گویند به شما نیازی نداریم.

مهدیه ضیائیان اضافه کرد: با توجه به این که کار کارگران در دمای زیاد انجام می‌شود، باید موارد ایمنی از طرف کارفرما رعایت شود و مرخصی کارگران از اضافه کار آنها کم می‌شود و با وجود این که افرادی برای بررسی مشکلات موجود به این واحد آمده‌اند اما هیچ اتفاقی نیفتاده جز این که بعد از خوردن چای و گرفتن عکس رفته‌اند.

در ادامه دیگر حاضران نیز به بیان مسائلی چون مشخص شدن دلیل واقعی تعدیل کارگران، وجود خلأ قانونی در زمینه قرار داد کارگران، ضرورت بازدید جمع حاضر از این واحد تولیدی، این که همه امتیازهای داده شده به سرمایه گذار به خاطر مردم بوده است، لزوم بررسی مفاد قرارداد یا تفاهم نامه منعقد شده با سرمایه گذار، نبود زیرساخت‌های مناسب برای مدیریت سرمایه گذاری، ضعف نظارت و غیره اشاره کردند.

قراردادهای یک ماهه با کارگران کارخانه چدن خوسف| امنیت شغلی نادیده گرفته شد

حسین زارعی از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم اظهار کرد: در سرمایه گذاری باید تفاهم نامه موجود برای مشخص شدن تعهدات دو طرف بررسی شود و از نظر قانون کار به درستی در این واحد انجام می‌شود مگر این که سرمایه گذار به تعهدات خود به خوبی عمل نکرده باشد و برای رصد مستمر کار، نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در این واحد مستقر شود.

حامد حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم تصریح کرد: این واحد تولیدی مشکل زیرساختی در زمینه آب، برق و گاز دارد ولی این دلیلی برای تعدیل نیروها نیست و هرچند خط فولاد به روز است اما کوره‌های چدن منسوخ شده است و هزینه پرداختی سرمایه گذار برای زمین و موارد زیرساختی نسبت به چین کمتر است و از خلأ موجود در قانون کار؛ در این واحد استفاده می‌شود.

تفاوت در نوع نگاه
معاون فرماندار خوسف هم در ادامه با اشاره به این که در مدت کوتاهی که به عنوان معاون فرماندار مشغول به کار شده‌ام چند بار به این کارخانه رفته‌ام و جلسه‌ای با مدیر کارخانه چدن و رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف برگزار کردم، گفت: همه موارد قانونی در این واحد رعایت می‌شود اما نوع نگاه سرمایه گذار با نگاه ما به این موضوع متفاوت است.

به گفته محمد بوشادی کارفرما مجاز است در کارهای مستمر، قرار داد یک ماهه با کارگران خود منعقد کند لذا مطالبه‌ای در این زمینه نمی‌توانیم از آنها داشته باشیم و با تعامل با کارفرما می‌توان تعدیل نیرو را به حداقل رساند اما کارفرما به من گفت که چند نفری که در مقابل ما ایستاده‌اند را به کار نخواهیم گرفت.

مشکل اصلی مدت قراردادها
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم اظهار کرد: مشکل اصلی مدت قرار داد است که کارفرما آن را یک ماهه منعقد می‌کند که چون بر اساس قوانین موجود مشکلی ندارد باید راهکاری برای این منظور ارائه شود و کارگرانی هم که شکایتی دارند باید آن را در سامانه روابط کار ثبت کنند.

غلامرضا اشرفی با بیان اینکه در سه هفته گذشته سه بار در این زمینه بررسی میدانی با حضور فرماندار خوسف داشته‌ایم، اضافه کرد: در حوزه سیاسی استانداری هم جلسه‌ای برای این منظور برگزار شد و بهتر است به جای طرح مسائل مورد نظر در فضای مجازی، مشکلات به حوزه کارگری ارجاع شود.

خلاء قانونی وجود دارد زیرا قرارداد می‌تواند یک ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه یا یکساله منعقد شود

به گفته وی به لحاظ قانونی مشکلی در ارتباط با قرار داد کارگران وجود ندارد و موضوع طبقه بندی مشاغل و تشکیل شورای اسلامی کار در این واحد هم در حال انجام است و ۳۲۰ نیروی ایرانی و ۹۰ نیروی چینی در این واحد مشغول کار بوده‌اند که به تدریج باید نیروهای ایرانی، جایگزین چینی‌ها شوند.

وی تصریح کرد: مباحث مربوط به امنیت شغلی کارگران و تعدیل نیروهای باید بررسی شود.

به گفته وی خلاء قانونی وجود دارد زیرا قرارداد می‌تواند یک ماهه، سه ماهه، ۶ ماهه یا یکساله منعقد شود.

قراردادهای یک ماهه با کارگران کارخانه چدن خوسف| امنیت شغلی نادیده گرفته شد

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل
مدیر کارخانه چدن خوسف هم گفت: رسالت اصلی من در کارخانه چدن خاوران به عنوان نماینده سرمایه‌گذار و بومی منطقه حمایت از این واحد است و برای اینکه روزانه ۳۰۰ کارگر مشغول به کار هستند، شکرگزاری می‌کنم.

سید حسن جعفری با بیان اینکه بیاید امنیت شغلی برای کارگران کارخانه چدن خوسف ایجاد کنیم، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران چینی در جریان طرح طبقه‌بندی مشاغل نیستند، در حالی که کارخانه زغال‌سنگ طبس بعد از ۲۰ سال فعالیت اخیراً این طرح را اجرا می‌کند و ما در خوسف سرمایه‌گذار را مجاب کرده‌ایم این طرح ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای اینکه قرارداد کارگران را از یک ماه به ۶ ماه تا یکسال افزایش دهیم پیگیری‌های زیادی شده است، سرمایه‌گذاران چینی نیز در مرکز مشاوره‌های قوی دارند.

مدیر کارخانه چدن خوسف اظهار کرد: برای تشکیل شورای اسلامی کار نیز چهار ماه قبل استارت زده شد و برای ناظر بودن بر داوطلبان ۱۶ نفر نامزد شدند که باید انتخابات برگزار شود.

وی تصریح کرد: زیرساخت کار کارگری را باید فراهم کنیم تا در آینده مشابه مشکلات امروز نداشته باشیم در این راستا برنامه‌ریزی شده تیرماه امسال طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود.

جعفری عنوان کرد: مجوز سرمایه‌گذاری این واحد تولیدی از دفتر خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد و دارایی اخذ شده و تعهد اشتغال، ظرفیت تولید و زمان بهره‌برداری مشخص است و مقرر شده ظرف سه سال مهندسان چینی از مجموعه خارج شوند.

وی یادآور شد: کارخانه چدن خاوران سه فاز دارد که فاز نخست سال ۹۸ پروانه بهره‌برداری اخذ کرد اما به دلیل کرونا اوایل سال ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرد، همچنین مجوز زیست محیطی فاز دوم در بحث فولاد اخذ شده و در حال نصب ماشین‌آلات هستیم.

افزایش نیروی انسانی در کارخانه
مدیر کارخانه چدن خوسف با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ که مهندسان چینی در این کارخانه شروع به کار کردند ظرفیت نیروی انسانی ایرانی از ۱۲۰ به ۳۶۰ نفر در واحدهای مختلف افزایش یافته است، بیان داشت: در حال حاضر سرمایه‌گذار چینی به دلیل قیمت تمام شده بالا در صدد کم کردن هزینه‌های سربار کارخانه اعم از حقوق و دستمزد مهندسان چینی است.

به گفته وی در این راستا مجبور شده اند مهندسین چینی را که باید در طول سه سال (هر سال ۳۰ درصد) تعدیل می‌کردند دو ساله تعیین تکلیف کنند.

جعفری با بیان اینکه در واحد کک و کوره خاکی ۸۴ نفر نیرو مشغول به‌کار بوده اندکه ۴۲ نفر تعدیل شدند، تصریح کرد: قراردادها یک ماهه است اما شرایط ضمن عقد قرارداد اعلام می‌شود.

وی با اذعان به اینکه برای افرادی که تعدیل شدند در حال رایزنی هستیم در واحد جوار کارخانه با انجام گزینش مشغول به‌کار شوند، گفت: با ایجاد خوشه صنعتی در واحد فولاد کارخانه ۲۰ نیرو به کارگیری خواهند شد.وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار چینی در بحث تعدیل نیرو کار غیرقانونی انجام نداده است، عنوان کرد: من به عنوان مدیرکارخانه از اهالی بومی منطقه هستم و برای ۴۲ نیروی تعدیل شده دغدغه مند هستم.

جذب ۳۰۰ نیرو با راه اندازی واحد فولاد

جعفری با اذعان به اینکه دغدغه تولید و اشتغال در منطقه را داریم، اظهارداشت: تیم گزینش کارخانه در انعقاد قراردادهای جدید موضوع حضور عده ای از کارگران که درب استانداری تجمع کرده اند را مد نظر دارد.

وی در این زمینه باید با تدبیر پی برویم و افراد را به صورت پلکانی جذب کنیم و این موضوع قطعا زمان بر خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه با راه‌اندازی خط فولاد ۳۰۰ نیروی کار جذب می شود، عنوان کرد: با راه اندازی این واحد روزانه ۷۰۰ تن تولید فولاد خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کارخانه به صورت سه شیفت در حال فعالیت است، تصریح کرد: با چنگ و دندان ۳۲۶ نیروی ایرانی را حفظ کرده‌ایم.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha