۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
هزینه تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف ۲.۵ یورو
سخنگوی صنعت آب در گفتگو با بازار:

هزینه تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف ۲.۵ یورو

قاسم زاده می گوید که تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف حدود ۲.۵ یورو تمام می شود. حال آنکه در حالت عادی هزینه تامین و توزیع هر مترمکعب آب ۲۵۰۰ تومان و قیمت فروش به مشترکین هم حدود 500 تومان است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: چند سالی است پروژه اکتشاف آب از اعماق بسیار زیاد که به آب‌های ژرف معروف شده در دستور کار برخی از نهادهای دولتی کشور قرار گرفته است. با وجود هزینه های سنگینی که صرف تحقیقات و بهره برداری از آب های ژرف کشور در یک سال گذشته صورت گرفته سخنگوی صنعت آب به بازار می گوید که خیلی درصد دنبال تامین بالا از پروژه آب های ژرف نیستیم.

فیروز قاسم زاده همچنین می گوید که این پروژه ها در مناطق استراتژیکی است حتی اگر بتواند یک در هزار از منابع آبی مورد نیاز منطقه ای را تامین کند، برای ما کافی است. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستانی که منابع تامین شرب مطمنی در آینده نخواهد داشت، استفاده از منابعی همچون آب های ژرف برای ما یک فرصت است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که استفاده از آب های ژرف تا چه اندازه می تواند، تامین آب استان هایی همچون سیستان و بلوچستان بر عهده گیرد، گفته که حجم و درصد آنها مهم نیست. از جهت برای ما مهم است که بتواند بخشی از نیاز منطقه را پوشش دهد.

سخنگوی صنعت آب همچنین با اشاره به تجربه سایر کشورها گفت که استفاده از منابع آب های ژرف هم اکنون در برخی از کشورهای آفریقا و عربستان جاهایی استفاده شده است. ما هم در برخی از مناطق به آب رسیدیم و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که چنین منبعی در کشور وجود دارد. اما اینکه قرار است از این منابع چه مقدار استفاده شود یا چه ظرفیتی دارد، هنوز مشخص نشده و مطالعات در باره آن همچنان ادامه دارد.

تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف حدود ۲.۵ یورو یا به عبارتی ۷۰ هزار تومان تمام می شود. این در حالی است که قیمت تمام شده تامین و توزیع آن در شرایط معمولی حدود ۲۵۰۰ است

قاسم زاده همچنین درباره هزینه تامین آب از منابع ژرف گفت: هزینه تامین آب از منابعی همچون آب های ژرف و طرح های انتقال آب بسیار بالاست. تنها برای آب شرب و صنایعی که خودشان سرمایه گذار هستند می توان از این طرح ها استفاده کرد.

آنگونه که این مقام مسئول می گوید تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف حدود ۲.۵ یورو آب می خورد. به عبارت دیگر حتی اگر قیمت یورو در صرافی ملی(حدود ۲۸ هزار تومان) را ملاک قرار دهید می تواند گفت که تامین هر مترمکعب آب از منابع ژرف تقریبا ۷۰ هزار تومان یعنی حدود ۲۸ برابر شرایط معمولی تمام می شود.

جالب است که بدانید هزینه تمام شده تامین و توزیع آب در شرایط عادی حدود ۲۵۰۰ تومان بوده و هزینه دریافتی از مردم هم در حالت عادی حدود ۵۰۰ تومان است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان مدعی اند که دولت به جای سرمایه گذاری روی طرح های این چنینی بهتر است ابتدا به دنبال اصلاح الگوهای مصرف باشد.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha