۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
افت ۲ درصدی قیمت گندم به دلیل پیشرفت مذاکرات صادرات اوکراین؛ شرایط تورمی ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

افت ۲ درصدی قیمت گندم به دلیل پیشرفت مذاکرات صادرات اوکراین؛ شرایط تورمی ادامه دارد

پیشرفت نسبی مذاکرات برای صادرات گندم تولید شده در کشور جنگ زده اوکراین به بازار جهانی باعث افت نسبی قیمت گندم در بازار جهانی شد.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای امسال تا کنون قیمت محصولات کشاورزی در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است و باعث شد تا نرخ فقر و گرسنگی در دنیا به وضعیت نگران کننده ای برسد.

دلیل این مساله هم درگیری های روسیه و اوکراین و ناامنی بنادر اوکراین برای حرکت کشتی های باری است. این مساله سبب شد تا قیمت محصولات کشاورزی ردر دنیا به سرعت افزایش پیدا کند و تامین غذا در کشورهای در حال توسعه با مشکلات زیادی روبرو شود. اخبار رسیده نشان می دهد بازار محصولات کشاورزی به دلیل امید به پیدا شدن راهی برای انتقال تولیدات اوکراین به بازار جهانی در حال تجربه افت قیمت است. افتی که بدون شک با افزایش شدید قیمتها در بازار در یک سال اخیرقابل مقایسه نیست.

رویترز در این مورد نوشت: «در این دوره پر نوسان در بازارهای کالایی خبرهای از بازار گندم به گوش می رسد که به طور موقتی باعث آرام شدن بازار شده است. طبق گزارش ارایه شده توسط بورس کالای شیکاگو، قیمت گندم در قراردادهای آتی ۲ درصد کاهش داشته است. بر مبنای این گزارش هر بوشل گندم در بورس کالای شیکاگو با قیمت ۱۰.۱۴ دلار مبادله شده است که پایین ترین قیمت ثبت شده در بازار از چهارم آوریل سال جاری تا کنون است. طبق این گزارش قیمت هر بوشل ذرت برای عرضه در سه ماه آتی نیز ۱.۴ درصد نسبت به قیمت فروش آنی محصول کاهش داشت. در این بازار هر بوشل ذرت با قیمت ۷.۷۳ دلار مبادله شده است. در مقابل قیمت سویا در بازار جهانی افزایشی ۱.۱ درصدی داشت و به ۱۶.۸۳ دلار رسید.»

اما در مورد دلیل این افت اندک در بازار محصولات کشاورزی هم گزارشهای زیادی منتشر شده است. وال استریت ژورنال دلیل این کاهش قیمت را پیشرفت نسبتا موفق مذاکرات با اوکراین برای عرضه محصولات گندم از طریق دریای سیاه به بازار جهانی عنوان کرد و نوشت: «اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در دنیا است ولی درگیری این کشور با جنگ باعث شده است تا بنادر این کشور تعطیل شوند و هیچ کشتی باری توان انتقال کالا از این بنادر را نداشته باشد. به همین دلیل عرضه محصولات کشاورزی از اوکراین متوقف شده است و این مساله باعث افزایش شدید قیمت در بازار شده است. حال به نظر می رسد این وضعیت در حال تغییر است و به تدریج می توانیم انتظار تثبیت قیمت در بازار جهان را داشته باشیم.»

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت: «ما در حال تلاش برای ایجاد مسیری هستیم که بتوانیم گندم و ذرت تولید شده در اوکراین را وارد بازار جهانی کنیم. این مساله در شرایطی که دنیا درگیر بحران محصولات کشاورزی و مواد غذایی است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

با وجود اینکه خبر افت در درصدی قیمت گندم و ذرت می تواند بهانه ای برای شادی و امید به بهبود بازار محصولات کشاورزی در دنیا باشد ولی باید در نظر داشت از ابتدای درگیری روسیه و اوکراین تا کنون قیمت این دو محصول مهم کشاورزی بالغ بر ۱۰۰ درصد رشد کرده است و با توجه به اینکه امیدی به پایان یافتن درگیری های روسیه و اوکراین در آینده نزدیک وجود ندارد، نمی توان انتظار بهبود بازار محصولات کشاورزی در ماه های آتی را داشت.

انتظار می رود این بازار حداقل تا انتهای سال جاری در وضعیت تورمی باقی بماند و بسیاری از کشورهای دنیا امکان دسترسی به محصولات کشاورزی و غذایی را نداشته باشند.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha