۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
 سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است
سخنگوی دولت:

سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است

سخنگوی دولت با بیان این که سیاست خارجی دولت بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است، گفت: امیدواریم این سیاست منجر به افزایش سطح تعاملات میان مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی شود.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی به مناسب روز جهانی پناهجویان با جمعی از نخبگان، متخصصان و کارآفرینان خارجی مقیم ایران دیدار کرد و دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان را شنید.

بهادری جهرمی در این دیدار حضور نخبگان علمی و فرهنگی از کشورهای مختلف در ایران را یک فرصت مهم عنوان کرد و گفت: هر نخبه خارجی در کشور می‌تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی و علمی در ارائه تصویر صحیح و درست از ایران نقش آفرینی کند و طرح ایران هراسی دشمن که به دنبال ترسیم تصویر غلط از ایران است شکست دهد.

وی زمینه‌های همکاری نخبگان ایرانی و خارجی را متعدد دانست و گفت: مردم ایران به واسطه اشتراک تاریخی، تمدنی، زبانی، فرهنگی و اعتقادی با کشورهای همسایه پیوندهای عمیق و طولانی دارند و این اشتراکات باعث نزدیکی میان ملت‌های منطقه می‌شود و سیاست خارجی دولت نیز بر دیپلماسی همسایگی متمرکز شده است که امیدواریم منجر به افزایش سطح تعاملات میان مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی شود.

بهادری جهرمی به رفتار خلاف حقوق بشری کشورهای غربی با پدیده مهاجرت اشاره کرد و افزود: کشورهای غربی در حالی مدعی حقوق بشر هستند که تصمیمات و برخوردهای زشت و شرم آور آن‌ها نظیر انتقال مهاجران از انگلیس به رواندا را مشاهده کردیم و این نشان دهنده وجود خوی استکباری و غیرانسانی کشورهای غربی است که باید در تاریخ ثبت گردد.

وی مشکلات موجود بر سر راه نخبگان خارجی در ایران را حل شدنی دانست و گفت: برخی از مسائل مربوط به مهاجران و اتباع به فرآیندهای اداری و ضوابط قانونی بر می‌گردد و برخی دیگر نیز به تعاملات متقابل با کشورهای دیگر مرتبط است که در هر دو زمینه پیگیری‌های مجدانه‌ای در حال انجام است.

سخنگوی دولت با اشاره به اصلاحات قانونی و اجرایی در زمینه ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در کشور گفت: برخی مشکلات مثل مساله تابعیت فرزندان مادران ایرانی با تصویب قانون در سال‌های اخیر تا حدی حل شده و برخی دیگر همچون پروانه اشتغال، امور بانکی و ... نیز از سوی دستگاه‌های مسئول در حال پیگیری است و می‌توان در ظرف یک مدت کوتاه برای آن‌ها تدبیر کرد.

بهادری جهرمی با ابراز امیدواری از تشکیل سازمان ملی مهاجرت در دولت سیزدهم افزود: اقدام مهم وزارت کشور در سرشماری اتباع افغانستانی که در روزهای اخیر صورت گرفته می‌تواند به ساماندهی بهتر آن‌ها بینجامد.

سخنگوی دولت نقش آفرینی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اجرای طرح اقامت ویژه و راه اندازی سامانه آی کانکت را مهم برشمرد و گفت: روند بررسی درخواست‌های اقامت ویژه که مربوط به نخبگان خارجی متخصص و کارآفرین مقیم ایران است باید با سرعت بیشتری دنبال شود و به سرانجام برسد.

در ابتدای این دیدار که مسئولانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز حضور داشتند، ۱۵ نخبه از کشورهای سوریه، افغانستان، ترکیه، اسپانیا و فرانسه به طرح مسائل و دیدگاه‌های خود پرداختند و رضادوست مدیرکل اتباع خارجی وزارت کشور نیز ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های وزارت کشور در این زمینه، به سئوالات آنان پاسخ داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha