۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
سرنوشت سربسته بازارچه‌ خسته
یادداشت؛

سرنوشت سربسته بازارچه‌ خسته

اردبیل- «بیش از ۷۰سال از ساخت بازارچه‌ حاج یوسف می‌گذرد و چند سالی است که آژیر هشدار ریزش آن به گوش می‌رسد.» این بخشی از یادداشت مهدی جهاندیده فعال رسانه ای است که در بازار به تحریر درآمده است.

مهدی جهاندیده؛ بازار: چندی پیش برای تخلیه‌ی سرای حاج یوسف ضرب‌الاجل اعلام شد. همین چند روز پیش هم درب‌های ورودی و خروجی بازار را هم مسدود کردند.

با این همه، بازارچه همچنان فعال است و کسبه و مردم از مسیرهای دررو، وارد بازار می‌شوند. کسبه معتقدند که تعطیلی بازارچه‌شان اقدامی مستعجل بوده و آینده‌ی مبهم و معلق بازار، کسب و کارشان را پادرهوا گذاشته است.

بیش از ۷۰ سال از ساخت این بازارچه‌ی نه‌چندان ایمن و خارج از قواعد معماری و مهندسی می‌گذرد و چهار پنج سالی می‌شود که آژیر هشدار ریزش و تخریب آن به گوش می‌رسد. پس از آتشی که پلاسکو را بلعید، هراس تکرار حادثه‌ای پلاسکووار برای حاج یوسف بیشتر و جدی‌تر هم شد.

گرد و خاک پلاسکو که فرونشست، تعطیلی بازارچه حاج یوسف هم به محاق رفت؛ تاهمین چند روز پیش که متروپل آبادان فروریخت و دوباره این بازارچه‌ی کهنه در اوج کانون توجه‌ها قرار گرفت و باز «بحران حاج یوسف» از زیرخاکستر پدیدار شد!

سرای حاج یوسف نشانه‌ها و پتاسیل‌های فروپاشی متروپلی و پلاسکویی را توامان دارد. اقدام برای پیشگیری از وقوع حادثه‌ای تراژیک در قلب بازار اردبیل، لایک‌خور بالایی دارد؛ اما مسئله‌ی مهم، آینده‌ی کسبه‌ی بازارچه است.

حدود ۸۰ واحد صنفی در این بازار فعالیت دارند که عموما حق سرقفلی مغازه ها را دارند و کسبه‌هایی خُرد محسوب می‌شوند. اما حاج یوسف رونق خود را مدیون آنهاست و در حالی کرکره‌های مغازه‌هایشان پایین کشیده شد، که از پلان جایگزین رونمایی نشده و فردای بازار پشت ابرهای ایهام و ابهام مستتر است. حال با تعطیلی بازار و مدت زمان نامعلوم آن، آینده‌ی شغلی آنها چه می‌شود؟

تجربه ناموفق احداث پاساژ امام حسین(ع) در همسایگی حاج یوسف هم به تردیدها می‌افزاید. با گذشت بیش از ۲۵ سال از احداث‌ این بازار در شلوغ‌ترین نقطه شهر، کسب و کار در آن رونق نگرفته و اکثریت مغازه‌هایش بلااستفاده مانده‌اند. آیا تعطیلی حاج یوسف به رونق‌افزایی پاساژ بغل‌دستی خواهد انجامید و مظنه مغازههای راکد را چندین برابر خواهد کرد؟ اصلا چه تضمینی داریم که بخت و اقبال همسایه، گریبانگیر پاساژ جایگزین حاج یوسف هم نشود؟ فعلا همه چیز سربسته و مرموز است.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha