۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
پروژه منطقه ویژه اقتصادی «جهان‌آباد» معطل مانده است/ لزوم تامین آب و برق منطقه
منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم در گفتگوی تفصیلی با بازار:

پروژه منطقه ویژه اقتصادی «جهان‌آباد» معطل مانده است/ لزوم تامین آب و برق منطقه

همدان - منتخب مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم با بیان اینکه پروژه منطقه ویژه اقتصادی «جهان‌آباد» سال‌هاست بر زمین مانده، گفت: تأمین آب و برق این منطقه مشکل دارد و در صورت تأمین آن‌ها، محرومیت در منطقه رفع خواهد شد.

خبرگزاری بازار؛ دوم اسفند ماه سال گذشته با برگزاری انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی منتخبان مردم همدان در این دوره از مجلس مشخص و از مجموع نامزدهای این دوره از انتخابات حمیدرضا حاجی بابایی و احمدحسین فلاحی به عنوان نمایندگان مردم همدان در مجلس یازدهم پیروز میدان رقابت شدند.

چندروزی از برگزاری انتخابات که گذشت نمایندگان منتخب بازدیدهای خود از مراکز و مجموعه های مرتبط با معیشت مردم را آغاز کردند که در این میان خبرنگار بازار با احمدحسین فلاحی که بازدید از مناطق محروم و توسعه نیافته را در برنامه های خود قرار داده است به گفتگو نشست.

به اعتقاد احمد حسین فلاحی نمایندگان ملت باید مطالبه‌گری خود از مسئولان و مدیران را شفاف کنند که بر همین اساس و از آنجا که جریان بازدیدهای وی از چند مجموعه و منطقه محروم همدان بوده این گفتگو شکل گرفته است.

*توجه به توسعه مناطق محروم را با توجه به وضعیت اعتبارات چگونه می بینید؟

مشکلات استان همدان در بخش های مختلف وجود دارد و با توجه به وضعیت تحریم‌ها و به ویژه بودجه، وضعیت اعتبارات خوب و مناسب نیست و برخی از منابع درآمدی بودجه حاصل نخواهد شد و بحث بودجه‌ای امسال بسیار مشکل‌تر است.

مهاجرت ۲۰ هزار نفر از فامنین

بخشی از وظیفه نمایندگان مجلس به عنوان منتخبان مردم انتقال مشکلات جامعه به مسئولان و رفع آنها است که در این میان وضعیت محرومیت موجود در شهرستان فامنین قابل توجه است چراکه عدم ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه موجب مهاجرت شده و بیش از ۲۰ هزار نفر مهاجرت گزارش شده است اما اگر به گونه‌ای اقدام شود که مهاجرت معکوس شکل گیرد باری از دوش شهرستان همدان برداشته خواهد شد.

 اگر در یک روستا شاهد احداث فضای آموزشی، درمانگاه و تامین سایر زیرساخت‌ها باشیم قطعا از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری بعمل آمده و شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود و انگیزه سرمایه گذاران را در روستاها افزایش داده و اشتغال روستایی ایجاد خواهد کرد.

* آیا اقدامات انجام شده برای ایجاد اشتغال موفق بوده است؟

برخی از طرح‌ها دستور وزارتخانه دارد اما در استان همدان معطل مانده و پیگیری نشده است که باید در رفع مشکلات استانی تلاش کرده و با توجه به وضعیت اقتصادی در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان در راستای جهش تولید قدم برداشت.

گاهی شرایط اضطرار اقتضا می‌کند برای حل مشکلات برخی قوانین دست و پاگیر اصلاح و یا کنار گذاشته شود کمااینکه باید اقداماتی انجام دهیم که شعار سال محقق شده و مشکلات احتمالی در آینده رفع شود.

اگر با سیاست‌گذاری صحیح، زیرساخت های مورد نیاز اجرای طرح های اقتصادی و عمرانی در نقاط مختلف شهری و روستایی فراهم شود توسعه اشتغال را نیز شاهد خواهیم بود.

* وضعیت فعلی تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی را چگونه می بینید؟

مشکلاتی در بحث تحریم‌ها و کرونا داریم که گاهی برخی حواشی سیاسی نیز به آن اضافه می‌شود و متأسفانه برخی سیاسیون هم به آن دامن می‌زنند اما آنچه مسلم است تعطیلی کسب و کارها  فشار زیادی به برخی از اقشار وارد کرده است.

البته این موضوع در همه کشورها وجود دارد و گفته‌اند در کشورهای متکی به نفت با این وضعیت قیمت نفت، فروپاشی اقتصادی رخ می‌دهد که البته ایران را استثنا کرده بودند چرا که به برکت تحریم‌ها اتکا به نفت ما کاهش یافته است.

مسلم است که با بحران کرونا ضربه اقصادی به کل کشورها خورده است اما در این موقعیت برای کنترل وضعیت پیشنهاد دادیم که همراهی با مردم را از مجلس شروع کنیم و در مجلس دهم تصمیم بر افزایش ۱۵ درصدی حقوق نمایندگان گرفتند که پیشنهاد کاهش ۱۵ درصدی و یا افزایش ساعت کاری را داشتیم.

در این شرایط باید کارهای محسوس انجام شود کمااینکه به استاندار همدان نیز اعلام کردیم برخی پروژه‌های هزینه‌بر که زودبازده و حتی برخی ضروری هم نیست را اجرا نکنند و در عوض پروژه‌های ضروری و با هزینه کم اجرا شود.

پروژه‌ای که با یک ساختمان ۷۰ متری اجرا می‌شود چه لزومی به پروژه ۲۵ میلیارد تومانی در کنار آن دارد حال آنکه در کنار این پروژه ساختمان پارک علم و فناوری با ۴۰ واحد که اکثراً هم خالی هستند با هزینه نگهداری سالی ۳۰۰ میلیون تومان ایجاد شده است.

*عنوان کرده بودید که نیروگاه مفتح باید جمع آوری شود چه راهکاری برای جایگزینی آن دارید؟

ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و سرمایه‌گذاری و ورود مردم به این عرصه راهی برای درآمدزایی و تولید برق پاک است و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی شود تا به مرور نیروگاه شهید مفتح را جمع کنیم چرا که این نیروگاه ساله ساز شده است

بیشتر شکایات منطقه از نیروگاه شهید مفتح است و مردم فامنین، روستاهای کبودرآهنگ و حتی ساوه نیز به فعالیت نیروگاه برق مفتح اعتراض دارند و ما هم می‌دانیم چاره‌ای جز مدارا نیست اما در صورت تحقق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در سطح بالا این مشکل با جمع‌آوری نیروگاه شهید مفتح حل خواهد شد.

نیروگاه مفتح دشت‌های سرسبز همدان را خشکانده است

مشکلاتی که نیروگاه‌های برق ایجاد کرده‌اند قابل توجه است و این مساله را در استان همدان نیز شاهدیم چراکه با ایجاد نیروگاه ها آنها در دشت‌های سرسبز، خشک شدن این دشت‌ها رقم خورده و حتی خطر ایجاد فروچاله نیز وجود دارد که موضوعی نگران کننده است.

*منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را چقدر در توسعه استان موثر می دانید؟

منطقه ویژه اقتصادی «جهان آباد» در استان همدان فرصت ارزشمندی برای سرمایه گذاری است اما تأمین آب و برق این منطقه مشکل دارد در حالی که در صورت تأمین این زیرساخت ها و فعال شدن منطقه محرومیت در این منطقه رفع خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد به علت دسترسی به آزادراه و موقعیت جغرافیایی خاص در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما پروژه منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد، سال‌هاست بر زمین مانده و بارها در رسانه‌ها پیرامون آن گفته شده اما هنوز اتفاقی رخ نداده که این پروژه به نتیجه برسد.

منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد سال ۸۳ مصوبه سفر مقام معظم رهبری به همدان بوده و در سفر دوم هیئت دولت تصویب شده است اما هنوز شاهد اتفاقی در اجرایی شدن آن نیستیم.

توجه به ظرفیت های استان همدان و تلاش برای به بارنشاندن مصوباتی که برای مردم استان عایدی دارد باید در برنامه های مسئولان قرار گیرد.

* وضعیت رسیدگی به روستاهای همدان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این بخش طرح هادی روستایی را مطرح می کنم چرا که طرح هادی روستاها حدود ۱۰ سال است بازنگری نشده اما در صورت بازنگری باید یک آمادگی برای اختصاص هزینه در این خصوص وجود داشته باشد.

در استان همدان متأسفانه روستاها از محرومیت در بحث زیرساخت‌ها برخوردار هستند که مشخص نیست این مشکل از لحاظ عدم تأمین بودجه‌های کشوری بوده یا سهم استانی به آنها نرسیده و یا منابع درست مدیریت نشده است.

روستاهای استان همدان در هر شهرستان ظرفیت هایی دارند که اگر به آنها توجه شود توسعه روستا در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت اما باید در این زمینه با برنامه پیش رفت.

* به عنوان سخن پایان مهمترین موانع سرمایه گذاری در استان همدان را بیان کنید؟

عمده موانع سرمایه‌گذاری شاید مباحث مربوط به بیمه، مالیات، امور شهرداری و طولانی بودن اخذ مجوزها به دلیل پراکندگی قوانین باشد اما در بخش قوانین وظیفه نمایندگان سنگین است و در آینده پیگیر پراکندگی قوانین خواهیم کمااینکه در حوزه مجوزها نیز باید کار شود که سرمایه‌گذار دچار سرگردانی نشود.

در این میان به مشکلات تامین زیرساخت ها نیز باید توجه شود چراکه جذب سرمایه گذار بدون تامین زیرساختها،امکان پذیر نیست و تامین برق مورد نیاز طرح های عمرانی و اقتصادی یکی از زیرساخت های مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

بهره گیری از نظرات تخصصی مردم در نتیجه بازدیدهای میدانی مدنظر است تا با بهره گیری از رهنمودها و پیشنهادات نخبگان و آحاد مختلف مردم راه برای ارائه خدمات بیشتر هموار شود.

کد خبر: ۱۵٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha