۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
تمدید یک ماهه عوارض شهری گرگان حمایت از «تولید» نیست| امکان برنامه ریزی ساخت و ساز وجود ندارد
در گفتگو با بازار؛

تمدید یک ماهه عوارض شهری گرگان حمایت از «تولید» نیست| امکان برنامه ریزی ساخت و ساز وجود ندارد

گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه سازان گلستان و رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به تمدید یک ماهه عوارض شهری در گرگان، گفت: با این رویه امکان برنامه ریزی ساخت و ساز وجود ندارد.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که شهرداری گرگان تبلیغاتی را انجام و بنرهایی را در سطح شهر نصب کرده که حکایت از آن دارد تا پایان تیرماه -فرصت یک ماهه- عوارض شهری براساس قیمت های منطقه ای سال ۱۴۰۰ محاسبه شود و آن چه که برای ۱۴۰۱ تقویم شده بود تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان افزود: بر همین اساس مودیان تشویق می شوند تا از این فرصت کمال بهره را ببرند و در مناطق شهرداری حضور یافته و نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند.

وی بیان کرد: این رویداد از دو منظر قابل تحلیل است؛ نخست این که باید به صراحت اعلام کنیم خروجی آن چیزی که رخ داده، آن است حدود ۶۰ درصد افزایش عوارض را به دلیل تغییرات در دفترچه عوارضی و ضرایب قیمت ها شاهد هستیم که در هر حال این عدد بیش از نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی بوده و تناسبی با آن ندارد.

مرتضوی ادامه داد: از بُعد دیگر، اگر عنوان می کنیم از ساخت و سازها حمایت می کنیم باید در فرآیندهای زمانی بلندمدت اتفاق بیفتد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: این که شهرداری به مدت یک ماه، اجرای مصوبه افزایش نرخ عوارض شهری را تمدید کرده و حتی این رویه نسبت به تورم اعلام شده، عدد قابل توجهی افزایش دارد این عمل به هیچ وجه حمایت از صنعت ساختمان تلقی نمی شود.

وی اضافه کرد: این رویه در واقع نوعی آسیب زدن به ساختمان و نوعی بی توجهی به مشکلات صنعت ساختمان بوده و صرفاً توجه یک سویه به منافع شهرداری گرگان است که ما را به سمت چنین تصمیماتی سوق می دهد؛ در مقاطعی از زمان شهرداری با کمبود منابع درآمدی روبرو است و برای تأمین این منابع تصمیم می گیرید که از چنین تسهیلاتی استفاده کرده و سازندگان هم تلاش می کنند از این فرصت استفاده کنند.

مرتضوی ادامه داد: در هر حال چنین مصوباتی به عنوان حمایت از صنعت ساختمان نیست؛ حمایت در فرآیندهای میان و بلندمدت شکل می گیرد زیرا قبل از صدور پروانه، سازنده باید اقداماتی را در زمینه خرید و یا مشارکت و تهیه نقشه و طرح انجام دهد که معمولاً این ها اتفاقی است که باید چند ماه برای آن ها زمان صرف شود.

این فعال صنعت ساختمان گفت: بنابراین اقداماتی از این دست را حمایتی و قابل قبول برای صنعت ساخت و ساز شهری نمی توانیم قلمداد کنیم و امیدوارانه به این اقدامات نگاه نمی کنیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha