۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
بانک‌ها هم مکلف به خرید ارز از متقاضی شوند| لزوم اعتمادسازی بانک مرکزی برای سپرده‌گذاری ارزی مردم
کارشناس حوزه پولی و بانکی:

بانک‌ها هم مکلف به خرید ارز از متقاضی شوند| لزوم اعتمادسازی بانک مرکزی برای سپرده‌گذاری ارزی مردم

یک کارشناس مسائل حوزه پولی گفت: اگر مردم دوباره اعتماد کنند و سپرده‌گذاری ارزی داشته باشند، تاثیر زیادی در تعادل و آرامش بازار خواهد داشت؛ به شرط اینکه بانک مرکزی اعتمادسازی کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بهاالدین حسینی هاشمی؛ مدیرعامل اسبق بانک صادرات درخصوص بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز بودن صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز به قیمت توافقی از صادرکنندگان و همه متقاضیان اظهار کرد: پیش از این صادرکنندگان می‌توانستند برای ایفای تعهداتشان تا ۲۰ درصد ارز خود را به صورت توافقی به صرافی‌ها عرضه کنند اما در حال حاضر هر میزان ارز را می‌توانند با نرخ توافقی به صرافی بفروشند.

وی با بیان اینکه این اقدام عرضه ارز را بیشتر و بازار را متعادل کرد، افزود: اگر همین کار را به بانک‌ها بسپارند و واحدهای ارزی بانک‌ها را مکلف به خرید توافقی ارز متقاضی کنند تاثیر بهتری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس حوزه پولی گفت: اگر مردم دوباره اعتماد کنند و سپرده‌گذاری ارزی داشته باشند هم تاثیر بیشتری در تعادل و آرامش بازار خواهد داشت. به شرط اینکه بانک مرکزی اعتمادسازی کند تا تجربه تلخ سال‌های گذشته تکرار نشود و سپرده‌گذار بتواند هر زمان که مطالبه کرد، ‌ ارز خود را با همان ارز و به صورت ارزی دریافت کند.

حسینی هاشمی تصریح کرد: صرافی در دسترس همه مردم نیست چرا که در مناطق خاصی متمرکز هستند و فقط می‌توانند خرید و فروش کنند و امکان افتتاح حساب ندارند. ضمن اینکه بانک‌ها معتبرتر هستند و واحدهای ارزی دارند و اعتماد مردم به بانک‌ها بیشتر از صرافی‌هاست. همچنین اصولا جریان پولی باید در بانک باشد و صرافی‌ها در مواقع اضطراری خرید و فروش کنند. از سوی دیگر هرچند بانک‌ها نمی‌توانند حواله صادر کنند و مردم مایل هستند که از طریق صرافی‌ها این کار را انجام دهند اما در حال حاضر همه بانک ها صرافی دارند و می‌توانند حواله‌جات را از این طریق صادر کنند.

وی اظهار کرد: تصمیم بر این است که جریان پول چه ریال و چه ارز، از مجاری خودش یعنی شبکه بانکی بگذرد. بنابراین به نظر من اگر برنامه‌ریزی شود که بانک ها در مسائل ارزی ذی‌ربط باشند از تلاطم بازار هم کمتر خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات درخصوص حساب پس‌انداز ارزی گفت: در گشته بدقولی‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود که بانک مرکزی باید اعتماد مردم را برگرداند تا بتوان از این طریق تاثیرگذاری بیشتری بر تعادل بازار و آرامش بازار داشت. به این صورت که هرکسی ارز مازاد داشت بفروشد و هر زمان هم که خواست بتواند بخرد.

حسینی هاشمی تاکید کرد: موضوع مهم منشا و منبع ارزی منابع ارزی است که باید ثبات داشته باشد و در واقع باید تلاش شود که اگر منابع ارزی از محل فروش نفت و مشتقات نفتی یا صادرات غیرنفتی است با ثبات باشد. ضمن اینکه بانک مرکزی فقط در زمان بحران ها مداخله نکند و بازار را مدیریت کند به نحوی که نباید از بازار عقب تر باشد و وقتی بحران پیش آمد وارد شود، چرا که هم هزینه بیشتری باید بدهد و هم اینکه قیمت ارز به نقطه اولیه باز نمی‌گردد.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      0 0
      اعتماد سازی پس از صدمه دیدن اعتماد خیلی مشکل است . چون انسان عاقل معمولا از یک سوراخ چند بار گزیده نمی شود .‌بیاد بیاورید که همین چند سال پیش چه بلایی سر سپرده گذاران ارزی آوردند؟ از کجا معلوم پول سپرده را بصورت ارزی بدهند ؟ مالیات دارد یا ندارد ؟( پیش فروش سکه هم بعدا مشمول مالیات شد ) . سپرده سقف دارد یا ندارد ؟ ( پیش فروش سکه هم موقع ثبت نام سقف نداشت ولی بعدا از افرادی که تعداد بالا ثبت نام کرده بودند ایراد گرفته می شد که چه خبر است ؟!