۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
۵ مزیت مهم کار کردن در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک

۵ مزیت مهم کار کردن در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک

کار کردن در هر فضایی از شرکت های بزرگ و شناخته شده گرفته تا کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها، مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

به گزارش بازار، کار کردن در هر فضایی از شرکت های بزرگ و شناخته شده گرفته تا کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. یک شرکت بزرگ و معتبر، اعتبار کاری بیشتری برای شما داشته و از نظر آینده کاری قابل اطمینان است. در مقابل، یک شرکت کوچک امکان رشد بیشتری را برایتان فراهم کرده و انعطاف کاری بیشتری دارد. اما آیا کار کردن در فضای استارتاپی و کسب و کارهای کوچک می‌تواند مزیت قابل توجهی داشته باشد؟ پاسخ به این سوال بستگی زیادی به شخصیت شما، نیازها و اهدافتان و همچنین نوع فرهنگ آن شرکت دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. اگر می‌خواهید با مزایای کار کردن در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک آشنا شوید با ادامه این مطلب همراه باشید.

مزایای کار کردن در کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها

کسب و کارهای کوچک و یا تازه شکل گرفته به دلیل اینکه به بلوغ سازمانی نرسیده‌اند، در مقایسه با شرکت‌های بزرگ با تغییر و تحولات بیشتری روبرو هستند. در استارتاپ‌ها نیز به دلیل نوآورانه و جدید بودن مدل بیزنسی و مقیاس پذیری، امکان رشد و پیشرفت و ایجاد تغییرات اساسی بسیار زیاد است. افرادی که در چنین فضاهایی فعالیت می‌کنند اهدافی جاه طلبانه داشته و ریسک بالایی را برای رسیدن به نقطه سوددهی و موفقیت مالی تحمل می‌کنند. در ادامه، مهم‌ترین مزایایی که کار کردن در یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک دارد را بررسی می‌کنیم. برای بررسی لیست شرکت هایی که این هفته استخدام دارند اینجا کلیک کنید.

امکان رشد و پیشرفت

هرچند امکان رشد و پیشرفت در هر شرکت و سازمان حرفه‌ای وجود دارد، اما در کسب و کارهای کوچک به دلیل تعداد کمتر کارکنان و رشدی که هنوز به طور کامل اتفاق نیافتاده، این امکان بسیار بیشتر است. شما ممکن است در یک کسب و کار کوچک به عنوان مسئول شبکه ‌های اجتماعی شروع به کار کنید و بعد از مدت کوتاهی بتوانید به موقعیت سرپرستی دیجیتال مارکتینگ برسید. امکان چنین رشدی در شرکت‌های بزرگ و شکل گرفته که افراد متخصص و با سابقه کاری بیشتر از شما وظیفه مدیریت بخش‌های مختلف سازمان را برعهده دارند بسیار کمتر است.

رشد، پیشرفت و یادگیری مداوم، همچنین از خصیصه‌های یک فضای استارتاپی است. فضای استارتاپ‌ها فضایی نوآورانه و دائما رو به رشد است و به همین دلیل امکان ندارد در چنین فضایی در یک موقعیت کاری خاص و ثابت بمانید. این موضوع در صورتی که از تغییر و نداشتن روتین کاری لذت می‌برید از مزیت های بسیار مهم فعالیت در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک به شمار می‌آید.

امکان دریافت سهام

در یک شرکت یا سازمان بزرگ و شکل گرفته شما به عنوان یک کارمند حقوق مشخصی دریافت خواهید کرد. اما در کسب و کارهای کوچک و خصوصا فضای استارتاپی، این امکان برای شما وجود دارد که با دریافت حقوق کمتر بتوانید درصدی از سهام شرکت را دریافت کنید. اغلب استارتاپ‌ها در استیج‌های اولیه بودجه بسیار کمی برای استخدام افراد دارند و برخی از آن‌ها ممکن است با توجه به اهمیتی که تخصص شما دارد در کنار حقوق به شما پیشنهاد دریافت سهام بدهند. با توجه به اینکه سرمایه گذاران تامین مالی استارتاپ های موفق را انجام داده و در ازای آن بخش زیادی از سهام آن‌ها را دریافت می‌کنند، نمی‌توانید انتظار دریافت سهام بالایی داشته باشید.

نکته قابل توجه این است که حتی در صورت دریافت یک درصد سهام استارتاپ، بعد از جذب سرمایه (که مبالغ بسیار بالایی هستند) همچنان دریافتی مالی بسیار خوبی خواهید داشت و دریافت حقوق کمتر با شرط دریافت سهام نوعی سرمایه گذاری منطقی خواهد بود. استارتاپ‌ها بعد از رسیدن به نقطه ی جهش به سوددهی می رسند و می‌توانند رشد بسیار زیادی را تجربه کنند. این موضوع در کنار فضای بسیار خوب استارتاپ‌ها برای رشد و پیشرفت تخصصی، از مزیت‌های مهم کار در چنین فضایی محسوب می‌شود.

سابقه کاری خوب

درست است که در نگاه اول، کار کردن در شرکت‌های بزرگ و شناخته شده تجربه بهتری به نظر می‌رسد، اما این موضوع از دو منظر مزیت کسب و کارهای کوچک به شمار می‌آید: ۱) حضور در فضای کار استارتاپی یا کسب و کار کوچک فرصت‌های یادگیری و رشد بیشتری به شما می‌دهد. ۲) برای به دست آوردن موقعیت شغلی بهتر در شرکت‌های بزرگ نیاز به کسب تجربه در کسب و کارهای کوچک‌تر دارید. در نتیجه، داشتن تجربه کار در یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک فرصت رشد بیشتری به شما داده و سابقه کاری بسیار خوبی خواهد بود که می‌تواند به به دست آوردن موقعیت‌های شغلی بهتر منجر شود.

محیط دوستانه

معمولا فضای کاری در یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک و نوپا در مقایسه با شرکت‌های بزرگ بسیار دوستانه و صمیمی‌تر است. این موضوع برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی داشته و می‌تواند به افزایش بازده کاری‌شان منجر بشود. یک شرکت بزرگ و شکل گرفته واحدهای بسیار زیاد و مختلفی داشته و تعداد منابع انسانی در آن بسیار زیاد است. در نتیجه، روابط دوستانه کمتری در چنین فضاهایی شکل گرفته و محیط بسیار جدی‌تر است. در مقابل، کسب و کارهای کوچک و خصوصا استارتاپ‌هایی که در یک مرکز شتاب دهنده مستقر هستند، به دلیل تعداد کمتر نیروی انسانی و فرهنگ در حال شکل گیری، محیط دوستانه و صمیمی‌تری دارند.

انعطاف‌پذیری بیشتر

از آنجایی که فرهنگ کاری و روابط بین افراد در یک کسب و کار کوچک به طور کامل شکل نگرفته است، میزان انعطاف در اغلب بخش‌ها، از ساعات کاری گرفته تا نوع انجام کار و حتی نوع پوشش در چنین فضاهایی بسیار بیشتر از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده است. شرکت‌های بزرگ و خصوصا سازمان‌های دولتی قوانین مشخص و ثابتی در رابطه با ساعات کاری، حیطه وظایف هر موقعیت شغلی و نوع پوشش کارکنان دارند. در یک فضای استارتاپی یا یک کسب و کار کوچک، معمولا ساعات ورود و خروج چک نمی‌شود و خروجی کار هر فرد اهمیت بیشتری دارد. همچنین شما آزادی بیشتری برای کسب تجربه خارج از حیطه وظایفتان خواهید داشت.

جمع بندی

ممکن است در نگاه اول استخدام شدن در کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها به دلیل پرداخت حقوق کمتر و یا شناخته شده نبودن، چندان موقعیت خوبی به نظر نرسد، اما به دلیل همین کوچک بودن مزایای قابل توجهی دارند. در این مطلب نگاهی داشتیم به مهم‌ترین مزایای کار کردن در کسب و کارهای کوچک و استارتاپی که می‌توانند تاثیر زیادی بر آینده شغلی شما داشته باشند.

کد خبر: ۱۵۷٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha