۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
۱۰ درصد حقابه هیرمند را دریافت کردیم|در شکننده ترین شرایط آبی هستیم
سخنگوی صنعت آب:

۱۰ درصد حقابه هیرمند را دریافت کردیم|در شکننده ترین شرایط آبی هستیم

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه  ۳۰۰ شهر در تنش آبی بوده و شکننده ترین و حساس ترین شرایط آبی را تجربه می کنیم، گفت: هر مترمکعب آب ۲۵۰۰ تومان تمام می شود اما ۵۰۰ تومان از مشترکان دریافت می کنیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در حساس‌ترین و شکننده‌ترین شرایط آبی قرار داریم، گفت: با وجود اینکه در سالهای اخیر، دو سال تر داشتیم، این سالهای ترسالی نتوانست تأثیر مثبتی در رفع خشکسالی‌های کشور داشته باشد و عملا حدود ۱۴ سال خشکسالی پیاپی را تجربه کرده‌ایم.

او، درباره تعداد شهرهای دارای تنش اطهار داشت: ۳۰۰ شهر در تنش آبی هستند و برای عبور از این شرایط دو جبهه کاری تعریف شده که یک بخش برای شهرهای دارای تنش برنامه مدون نوشته شده و اکنون نگرانی ما بیشتر در حوزه کلانشهرها و مراکز استانی است.

سخنگوی صنعت با تاکید بر اینکه ما هیچگونه برنامه جیره بندی را نخواهیم داشت، به برنامه کاهش تنش در بخش آب روستایی اشاره و تصریح کرد: برای این موضوع تیم جهاد آبرسانی تشکیل شده و هدف این بوده که روستاهای بالای ۲۰ خانوار که تعداد ۱۵ هزار روستا را شامل می‌شود به شبکه آب پایدار مجهز شوند که طی مدت تشکیل این تیم ۸ درصد پیشرفت داشته است.

تنها ۸ میلیون از حقابه هیرمند طی ۸ ماه گذشته از سال آبی جدید را دریافت کردیم البته افغانستان مدعی است که ۳۰ میلیون مترمکعب از حقابه ایران رها سازی شده است

۱۰ درصد حقابه هیرمند را دریافت کردیم
او درباره آخرین وضعیت مذاکرات با افغانستان در خصوص حقابه هیرمند نیز گفت؛ با توجه به تغییر دولت در افغانستان نشست‌هایی برگزار شد، سال گذشته یک نشست جدی در زرنج برگزار شد، هفته گذشته نیز معاونین آب دو کشور چند روز مذاکرات فشرده در ایران داشتند. طرف افغان برخی ابهامات را مطرح کرد که نهایتا بنا بر این شد که مطابق گذشته همکاری‌ها ادامه یابد. همچنین دستور کار جلسات آتی ارائه شد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: اکنون ۸ ماه از سال آبی سپری شده اما همکاری خوبی را شاهد نبودیم، ادعای افغانستان این بوده که ۳۰ میلیون متر مکعب رهاسازی کرده اند و با توجه به طی ۷۰ کیلومتر مسیر آب کمتری وارد ایران شده است.

او با بیان اینکه از حقابه هیرمند ما تنها ۳ میلیون متر مکعب را دریافت کردیم، یادآور شد: در هر حال هر دو کشور در شرایط خشکسالی بشر می برند و باید توافق لازم برای میزان رهاسازی در سال آبی جاری اتخاذ شود.

قیمت تمام شده تأمین هرمترمکعب آب شرب را ۲۵۰۰ تومان است اما به طور متوسط ۵۰۰ تومان در هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌کنیم

قیمت تمام شده آب ۲۵۰۰ تومان
قاسم‌زاده قیمت تمام شده تأمین هرمترمکعب آب شرب را ۲۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: به طور متوسط ۵۰۰ تومان در هر مترمکعب از مشترکان دریافت می‌کنیم؛ یعنی ۲۰ درصد قیمت تمام شده آب دریافت می شود، البته برای مصارف بالای الگو، به صورت پلکانی دریافت از مشترکان افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه مقدار مجاز مصرف به ازای هر فرد ۱۵ مترمکعب در ماه است، ادامه داد: تنها ۶ درصد مشترکان آب شرب کشور، مشترکان بدمصرف هستند که بیش از ۲ برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند.

حفر ۱۰ حلقه چاه برای برداشت از آب های ژرف
سخنگوی صنعت آب در خصوص برنامه‌های استفاده از منابع آب ژرف گفت: استفاده از منابع آب ژرف در حال حاضر در مرحله مطالعاتی است و در این زمینه تا امروز ۳ حلقه چاه در سیستان و یک حلقه چاه در بلوچستان حفاری شده و به آب رسیده اند که کیفیت و میزان آب‌دهی این چاه‌ها در حال بررسی است.

وی افزود: قرار است در فاز مطالعاتی، ۱۰ حلقه چاه در منطقه سیستان حفاری شود.

بعد از دادن اخطارها به مشترکان بدمصرف، در وهله اول ۳ تا ۴ ساعت آب آنها قطع می‌شود و اگر به روال بدمصرفی خود ادامه دهند، در مراحل بعدی، قطع یک‌روزه و قطع چند روزه آب را خواهند داشت و در مرحله آخر، آب آنها تا پایان پیک تابستان قطع خواهد شد

آب کدام مشترکان تا پایان تابستان قطع می شود
قاسم‌زاده با اشاره به برنامه برخورد با مشترکان بدمصرف آب شرب گفت: بعد از دادن اخطارها به مشترکان بدمصرف، در مرحله اول ۳ تا ۴ ساعت آب آنها قطع می‌شود و اگر به روال بدمصرفی خود ادامه دهند، در مراحل بعدی، قطع یک‌روزه و قطع چند روزه آب را خواهند داشت و در مرحله آخر، آب آنها تا پایان پیک تابستان قطع خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح‌های انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در مرحله مطالعاتی است و در خصوص پتانسیل‌های سه استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حال مطالعه هستیم؛ البته یک بخش از مطالعات از قبل انجام شده که مربوط به انتقال آب از دریای عمان به کرمان، یزد و خراسان بوده که فاز نخست آن یعنی انتقال آب از دریای عمان تا گل‌گهر انجام شده و آماده بهره‌برداری است.

نرخ مجاز فرونشست در دنیا نیم تا یک سانتی متر
او همچنین درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: مساله فرونشست تنها محدود به ایران نیست. به عنوان مثال دشت کالیفرنیا که ۲۵ درصد مواد غذایی امریکا را تامین می کند بیشترین فرونشست را در جهان دارد و ایران در رتبه بعدی قرار دارد در اکثر استان هایی که تامین آب شرب و کشاورزی به آب زیرزمینی وابسته است پدیده فرونشست خود را نشان می دهد.

سخنگوی صنعت آب گفت: نرخ مجاز فرونشست در دنیا نیم الی یک سانتیمتر اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود ۸ سانتیمتر است اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha