۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی| بررسی دستاوردهای بودجه ای دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی| بررسی دستاوردهای بودجه ای دولت

ساری- افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی و روند روبه رشد توسعه سرمایه گذاری با تلاش های دولت سیزدهم در مازندران به بار نشسته است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران که سال های سال از پایین بودن سرانه بودجه و تخصی کم اعتبارات ملی و ناچیز بودن سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف در رنج بود، طی یکسال گذشته با روی کارآمدن دولت مردمی و سیزدهم به بخشی از آن چه که محرو م ماده بود رسید.

استان مازندران دارای ۲۲ شهرستان، ۶۳ شهر و بیش از سه هزار و ۰۲ روستا و دارای وسعت ۲۳ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع بوده که معادل ۱٫۴۶ درصد از مساحت کشور را شامل می شود و جمعیت ان بیش از سه میلیون و ۴۱۶ هزار نفر و چهار درصد جمیت کشور را در بر می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اصلی‌ترین قابلیت‌ها و ظرفیت های توسعه را همچون برخورداری از شرایط مناسب اقلیمی و عرصه‌های طبیعی ساحلی، جلگه‌ای، جنگلی و کوهستانی و زیست‌محیطی، برخورداری از اراضی مستعد و حاصلخیز، استقرار درکنار دریای خزر و برخورداری از مبادی ورود و خروج کالا و مسافر با کشورهای آسیای میانه و اروپا، توسعه صنعت گردشگری با توجه به قابلیت‌های عرصه‌های طبیعی و آثار و سنت‌های فرهنگی و تاریخی دانست و افزود:باید از از این ظرفیت های بالقوه استان به بهترین شکل بهره برداری شود.

افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی| بررسی دستاوردهای بودجه ای دولت

فرج الله فتح الله پور دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان به اولویت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات قابل پیگیری در استان در زمینه تجهیز منابع مالی و سرمایه‌گذاری نیزاشاره و اعلام کرد: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، از جمله افزایش سهم استان از اعتبارات ملی متناسب با تقسیم کار ملی، افزایش تلاش درآمدی (درآمد مالیاتی) در استان، ایجاد زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در اجرای پروژه‌های زیربنایی و تولیدی، بهره‌مندی از منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت، واگذاری پروژه‌های زیربنایی قابل برون‌سپاری به بخش خصوصی، استفاده از منابع مردمی مانند کمک‌های خیّرین، اوقاف و سایر منابع مشابه، ارتقای سهم استان در بهره‌مندی از تسهیلات بانکی متناسب با سهم استان از سپرده‌ها در نظام بانکی، اعطای اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری دولتی برای تامین امکانات و تاسیسات زیربنایی، بهره‌مندی از اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی، استفاده از منابع سازمان‌های عمومی غیردولتی(شهرداری‌ها، بنیادها و ...) از مهمترین اقدامات انجام شده در استان مازندران است.

فتح اله پور در خصوص برنامه ها و اقدامات اجرایی برای رفع مسائل و مشکلات اساسی استان گفت: اقداماتی از قبیل تقویت مدیریت یکپارچه و ارتقای ایمنی و پایداری در برابر تهدیدات طبیعی، مدیریت یکپارچه سامانه جمع‌آوری و دفع زباله و پسماند، تغییر الگوی کشت در اراضی شیب‌دار و کم‌بازده، زهکشی اراضی آبگیرکشاورزی و ایجاد سامانه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، بهبود حمل و نقل از طریق تسریع در اجرا و تکمیل پروژه راه‌های کمربندی در شهرهای استان از جمله پیگیرانه این در این بخش ها بوده است.

پایان مطالعات برنامه آمایش سرزمین مازندران
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران، اتمام پروژه مطالعاتی برنامه آمایش سرزمین استان، پایش و ارزیابی میزان تحقق شاخص‌های برنامه‌ای توسعه در استان، توزیع اعتبارات برپایه قابلیت‌ها و توازن منطقه‌ای در شهرستان‌ها با رویکرد برنامه‌ریزی و بودجه عملیاتی، تنظیم سیاست‌های بازرگانی برای حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه، آسیای میانه و قفقاز و اتحادیه اوراسیا با بکارگیری ابزار هایی مانند اعطای جوایز صادراتی، تنظیم سیاست‌های بازرگانی به‌ویژه واردات برنج و مرکبات را ازجمله اقدامات مهم برای توسعه استان بیان کرد.

افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی| بررسی دستاوردهای بودجه ای دولت

احمد رضائیان مدیر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت برنامه ریزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این سازمان تا با بهره گیری از ظرفیت ها، قوت ها و تجربیات در راستای ارتقاء توانمندی های مدیران و کارکنان سازمان ها حرکت کند، افزود: برای این مهم در تحقق اهداف متعالی سازمان انجام وظیفه نماید و در این راستا نسبت به اجرای دوره های بهبود مدیریت و شغلی کارکنان و دوره های عمومی اقدام کرده است.

واگذاری بخشی از امور به شرکت ها و موسسات غیردولتی
وی افزود: همچنین در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی نسبت به واگذاری بخشی از امور به شرکت ها و مؤسسات غیردولتی اقدام کرد که مجموعاً ۲۱ شرکت و مؤسسه مجری آموزش کارکنان دولت با نظارت این مدیریت انجام وظیفه می کنند.

وی ادامه داد: مطالعه و بررسی نیازهای آموزشی خاص استان و پیشنهاد برای تصویب و اجرای آنها پس از ابلاغ توسط رئیس سازمان استان، اثربخشی دورههای آموزشی با همکاری دستگاههای اجرایی در سطوح واکنش، یادگیری و رفتار و سطح نتایج انجام می پذیرد.

افزایش سهم مازندران از اعتبارات ملی| بررسی دستاوردهای بودجه ای دولت

اجرای ۲۶ طرح آماری در مازندران
در گروه طرح های آماری وسرشماری نیز طی یک سال گذشته ۲۶ طرح در استان اجرا شد که از اجرای این طرحها شاخصهای کلان اقتصادی مثل هزینه و درامد خانوار، تورم، نرخ بیکاری و اشتغال و غیره استخراج می شود.

همچنین طراحی نرمافزارهای مدیریت طرح های آماری و سامانه متقاضیان شرکت در طرحهای آماری، جهت جذب نیرو (مامور و بازبین) برای انجام طرحهای آماری سامانه متقاضیان شرکت در طرحهای آماری طراحی، استانداردسازی اقلام اطلاعات آماری ۱۰ دستگاه اجرایی استان در راستای اجرای سرشماری ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۵ از جمله رهاوردها بوده است.

طراحی سامانه جامع آمار ثبتی مبنای استان، تهیه و انتشار بانک شناسنامه آبادی های استان در قالب ۷۰۰ فیلد اطلاعاتی توسط دستگاه هایی اجرایی، جمع آوری داده هامربوط به حساب تولید استان و شهرستان، بررسی روند مهاجرت استان مازندران (در سرشماری ۱۳۹۰و۱۳۹۵) و بررسی روند مهاجرت استان بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ از دیگر تلاش ها است.

۴۲۰ گواهینامه صلاحیت پیمانکاران صادر شد
عاطفه علیزاده سرپرست مدیریت نظام فنی و اجرایی نیز بررسی پرونده و صدور ۴۲۰ گواهینامه صلاحیت پیمانکاران حقوقی را از جمله خدمات بیان کرد و گفت: بررسی پرونده و صدور ۲۱ گواهینامه صلاحیت مشاوران حقوقی، بررسی پرونده و صدور ۳۵ گواهینامه صلاحیت پیمانکاران حقیقی و وجود ۲۵۰ پرونده های در دست بررسی از جمله اقدامات است.

سلیمان کریمی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در گفتگو با خبرنگار بازار پیگیری و نظارت بر حسن اجرای برنامه های اصلاح نظام اداری با حضور در جلسات کارگروه توسعه مدیریت دستگاه های اجرایی استان، راهبری فرآیند ارزیابی عملکرد و انجام امورات مربوط به سامانه مدیریت عملکرد(تسما) دولت در استان، بررسی و ارزیابی شاخص های عمومی و اختصاصی سال ۱۳۹۹ مربوط به ۵۵ دستگاه اجرایی، برگزاری جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۰ به منظور تقدیر از دستگاه های برتر استا را از جمله اقدامات بیان کرد.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha