۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
قصه پرغصه اسباب کشی در شیراز| وقتی تعرفه ها نجومی می شود!
بازار گزارش می دهد؛

قصه پرغصه اسباب کشی در شیراز| وقتی تعرفه ها نجومی می شود!

شیراز- قیمت‌های نجومی اسباب کشی را هم این روزها باید به غم و غصه های مستاجران اضافه کرد زیرا یک جابجایی ساده از یک محله به محله دیگر در شیراز بیش از دو میلیون تومان آب می خورد.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها قیمت‌های اسباب کشی در شیراز سر به فلک کشیده و یک جابجایی ساده از یک محله به محله دیگر میلیون ها تومان آب می خورد.

بر اساس گفته های نادر محمدی، مسئول یک شرکت باربری در شیراز، کرایه کامیون و کامیونت در برخی موارد از ۴۵۰ هزار تومان به ازای یک ساعت شروع می‌شود و این رقم برای وسایل حمل و نقلی همچون نیسان و وانت به ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان هم می‌رسد.

محمدی به «بازار» گفت: اگر مدت زمان اسباب کشی، سه ساعت به درازا بکشد به ازای هر یک ساعت افزایش حدود ۲۵۰ هزار تومان به فاکتور اضافه می شود و در صورتی که متوسط زمان بارگیری و تخلیه بار، بیشتر شود هزینه اسباب کشی نیز افزایش می‌یابد.

هر چه اقلام سنگین تر، هزینه حمل گران تر
بنا به تاکید او قیمت حمل برخی وسایل همچون یخچال ساید بای ساید، آکواریوم، بوفه های شیشه‌ای و کالاهایی از این دست نیز جداگانه محاسبه می شود و مبلغ آن بسته به نوع کالا بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

البته محمدی به این نکته نیز اشاره می‌کند که تعداد طبقات در تعیین نرخ اسباب‌کشی موثر است و در مجتمع های مسکونی که امکان استفاده از آسانسور وجود ندارد، هر کارگر به ازای طبقه مبدا تا مقصد حدود ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

قصه پرغصه اسباب کشی در شیراز| وقتی تعرفه ها نجومی می شود!

او معتقد است که یک اسباب کشی بی دردسر در منطقه‌ای نزدیک با کمترین اسباب حداقل ۲ تا ۳ میلیون تومان، پای مشتری آب می خورد و خانواده‌هایی که وسایل بزرگتری دارند و قرار است در طبقات بالاتر سکونت کنند باید دست به جیب تر باشند.

آن طور که این فعال حوزه باربری می‌گوید قیمت حمل لوازم و اقلام پرهزینه در این نوع مجتمع ها نیز بیشتر است.

گرانی ها به این دلیل است که مردم از افراد فاقد مجوز در اسباب کشی استفاده می‌کنند
هرچند مردم از افزایش نرخ اسباب کشی گله مند هستند اما آن طور که رئیس اتحادیه موسسات حمل و نقل کالا در شیراز به «بازار» می گوید تعرفه اسباب کشی هنوز هیچ تغییری نکرده است.

به گفته حمید آل منصور بسیاری از مردم از افراد فاقد مجوز در اسباب کشی استفاده می‌کنند که آنها نیز وجوهات اضافه به عنوان انعام دریافت می‌کنند.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه اسباب کشی در شیراز همچنان بر اساس تعرفه های سال گذشته صورت می پذیرد تاکید می‌کند که افزایش نرخ در این بخش از اوایل تیرماه، عملیاتی خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه موسسات حمل و نقل کالا در شیراز، اسباب کشی معمولاً با چهار کارگر انجام می شود و در صورتی که تعداد طبقات، بیشتر باشد باید از تعداد کارگران بیشتری استفاده شود.

او به این نکته نیز اشاره می‌کند که تعرفه اسباب کشی با هزینه یک کامیون و چهار کارگر، ساعتی ۴۰۰ هزار تومان است که حداقل کار، دو ساعت می باشد و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می شود.

بی اطلاعی از نرخ واقعی اسباب کشی و رفتن به سمت سایت های تبلیغاتی، آب به آسیاب سودجویان ریخته و بر همین اساس، عده ای تصور می‌کنند که هزینه اسباب کشی افزایش داشته است

بنا به تاکید آل منصور، بی اطلاعی از نرخ واقعی اسباب کشی و رفتن به سمت سایت های تبلیغاتی، آب به آسیاب سودجویان ریخته و بر همین اساس، عده ای تصور می‌کنند که هزینه اسباب کشی افزایش داشته است. در عین حال اما رئیس اتحادیه موسسات حمل و نقل کالا در شیراز به سختی های کار کارگران حمل بار نیز گریز می زند و می گوید بر اساس وضعیت تورم، تعرفه این صنف اوایل تیرماه افزایش خواهد یافت.

فرایند اسباب کشی فقط به افزایش قیمت ها ختم نمی شود
با این حساب، مردم پیش از این باید منتظر افزایش تعرفه اسباب کشی در روزهای داغ تابستان باشند و خودشان را برای پرداخت هزینه های سنگین اتوبار آماده کنند.

اگرچه کارگران شرکت های باربری و اتوبار در فرایند اسباب کشی، سختی های فراوان متحمل می‌شوند اما نارضایتی مردم از این پروسه فقط به افزایش قیمت‌ها ختم نمی‌شود.

معمولاً جابجایی وسایل منزل در اسباب کشی بدون خسارت به اموال مردم تمام نمی شود و آن طور که یکی از شهروندان شیرازی به «بازار» می گوید حتی شرکت‌های معتبر هم گاهی به اموال مشتری خسارت وارد می کنند.

قصه پرغصه اسباب کشی در شیراز| وقتی تعرفه ها نجومی می شود!

به قول سعید رسولی از نخ کش شدن پارچه مبلمان گرفته تا شکستن بوفه و ظروف کریستال، تنها بخشی از خسارت هایی است که در فرایند اسباب کشی به افراد تحمیل می‌شود و در این میان اگر طرف مقابل در حین اسباب کشی، متوجه این صدمات نشود دستش به جایی بند نیست.

علی شهسواری، یکی دیگر از شهروندان شیرازی نه تنها از بی توجهی برخی کارگران نسبت به حمل کالا ابراز ناراحتی می کند بلکه از قیمت‌های سرسام‌آور اسباب کشی هم گلایه دارد. او به «بازار» می گوید اردیبهشت ماه امسال بابت کرایه یک دستگاه خاور جهت اسباب‌کشی از شیراز به مقصد تهران، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کرده است. شهسواری به این نکته نیز اشاره می‌کند که به هیچ کارگری جهت تخلیه و بارگیری نیاز نداشته و این قیمت، تنها مختص کرایه خاور بوده است.

نرخ اسباب کشی از شیراز به مقصد برخی شهرها از سه تا هفت میلیون تومان!
در عین حال اما رضا آجری، یکی از فعالان حوزه باربری در شیراز نیز به «بازار» می گوید بسیاری از شرکت‌ها از نیروهای متعهد و حرفه‌ای و ماشین های نسل جدید وی آی پی استفاده می کنند و حمل بار به نقاط مختلف کشور را با نازلترین قیمت ها انجام می دهند.

به گفته او شرایط کار در حوزه اسباب کشی، ساعتی و توافقی است و هزینه ماشین با پنج کارگر، ساعتی ۴۵۰ هزار تومان است که به ازای هر یک ساعت کاهش زمان، ۵۰ هزار تومان از نرخ اصلی تعرفه کسر می‌شود.
آجری تاکید می‌کند که هزینه ماشین خالی ساعت ۲۰۰ هزار تومان است که این ساعت از درب منزل مشتری محاسبه می‌شود و ورودی کار در کلانشهر شیراز حداقل دو ساعت و در شهرهای اطراف، سه ساعت می باشد.

بر اساس اظهارات این فعال حوزه باربری، حمل و جابجایی اسباب و اثاثیه منزل، لوازم اداری و بیمارستانی، ورزشی، تردمیل و یخچال ساید نیز با روش اثاث کشی انجام می‌شود و در این میان مشتری باید هزینه حمل کالاهای سنگین و پر هزینه را جداگانه پرداخت کند.

به گواه او بارگیری و تخلیه بارهای شهرستانی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و نرخ آن نیز از سه میلیون تا شش میلیون تومان، متغیر است.

بنابراین آن طور که از این گزارش می توان تفسیر کرد نرخ اسباب کشی در شیراز، قیمت ثابتی ندارد و این هزینه، بسته به نوع شرکت، مقصد اسباب کشی، تعداد طبقات و میزان کالاهای سنگین و پرهزینه یک خانواده، تفاوت دارد.

اعمال نرخ های سلیقه ای توسط برخی فعالان حوزه باربری در سایت های تبلیغاتی و حتی بعضی شرکت های مجوز دار، آب به آسیاب گرانی اسباب کشی ریخته و باعث شده یک جابجایی ساده از یک منطقه به منطقه دیگر، چندین میلیون پای مشتری تمام شود.

اگرچه مردم در خم و پیچ همین تعرفه ها نیز مانده اند اما در آغاز فصل جابجایی مستاجران باید منتظر تعرفه های جدید اسباب کشی باشیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha