۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
پمپ تصفیه استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ تصفیه استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به موضوع پمپ تصفیه استخر بپردازیم لازم است ببینیم چرا لازم است این امر انجام شود و بهتر است در چه مواقعی اقدام به تصفیه آب استخر کرد؟

چرا لازم است آب استخر تصفیه شود؟

پیش از آن که به موضوع پمپ تصفیه استخر بپردازیم لازم است ببینیم چرا لازم است این امر انجام شود و بهتر است در چه مواقعی اقدام به تصفیه آب استخر کرد؟

فرقی نمی‌کند استخری که شما از آن استفاده می‌کنید، سرپوشیده باشد یا روباز، استفاده زیاد و مکرر سبب می‌شود که حجم بالایی از مواد آرایشی، بهداشتی، کرم‌های ضد آفتاب و انواع روغن‌هایی که افراد روی پوست خود می‌مالند و همچنین سایر آلاینده‌های دیگر سبب کثیف شدن آب استخر شود. به دلیل آن که استخر مکانی است که رطوبت بالایی دارد بنابراین در چنین محیطی شرایط برای رشد قارچ و انواع جلبک فراهم است و همین امر سبب می‌شود تا به مرور، رنگ آب تغییر یافته و شفافیت خود را از دست بدهد. از دیگر عواملی که به کثیف و یا کدر شدن آب بخصوص در استخرهای روباز کمک می‌کند ریزش برگ درختان و گرد و خاک محیط است که سبب می‌شود ph آب تغییر یافته و آب اسیدی و یا قلیایی شود.

نکته دیگر آن که افزایش میزان کلسیم در آب و همچنین تغییر میزان کلر اهمیت تصفیه آب را بیشتر می‌کند؛ بخصوص در تابستان که میزان استفاده از استخرهای روباز و سرپوشیده بیشتر می‌شود، ضرورت این امر نیز بیشتر احساس می‌گردد.

بنابراین لازم است عملیات تصفیه آب با توجه به میزان و حجم آب استخر با استفاده از روش‌های فیزیکی و شیمیایی صورت گیرد. پمپ تصفیه استخر یکی از دستگاه‌های ضروری برای انواع استخرها بخصوص استخرهایی است که روباز هستند و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. عملکرد پمپ تصفیه آب استخر به این صورت است که آب به فیلترها پمپاژ شده و بدین ترتیب عمل سیرکولاسیون انجام می‌شود. لازم به ذکر است در عمل سیرکولاسیون پمپ و فیلتر از مهم‌ترین اجزاء به شمار می‌آید. در ادامه بیشتر به بررسی جزئیات پمپ تصفیه آب استخر و عملکرد آن اشاره خواهیم کرد.

پمپ تصفیه استخر چیست و چه عملکردی دارد؟

استخرها جزء محیط‌هایی به شمار می‌آیند که در همه فصول سال بخصوص در تابستان مشتریان خود را دارند و کودکان و بزرگسالان علاقمندند ساعاتی از زمان خود در گرمای تابستان را با شنا و یا آب تنی کردن در استخر به ساعاتی مفرح و شاد تبدیل نمایند. همان طور که می‌دانید اکنون با پیشرفت تکنولوژی بستری مهیا شده که علاوه بر ویلاها و باشگاه‌ها و مجموعه‌های تفریحی و ورزشی، می‌توان برای آپارتمان‌ها نیز ساخت استخر را طراحی کرد. اما به هر روی تصفیه آب استخر موضوعی است که نمی‌توان از آن غافل شد. عموما در استخرهای بزرگ‌تر مثل استخر مجموعه‌های ورزشی، عملیات تصفیه آب توسط دستگاه‌های بزرگ‌تری در موتورخانه‌ها قرار دارند و به کمک کارکنان صورت می‌گیرد. اما در استخرهای خانگی که دارای متراژ کمی داشته و حجم آب کمتری دارند، استفاده از پمپ تصفیه استخر کفایت می‌کند. عملکرد این دسته از پمپ‌ها با توجه به قابلیت‌ها، توان و امکاناتی که دارند سبب می‌شود تا بتوانند عملیات فیلتراسیون و تصفیه آب را در زمانی کوتاه به انجام رسانند.

پمپ تصفیه استخر یا Pool Pump یکی از بهترین راهکارهایی به شمار می‌آید که می‌توان برای بالا بردن سطح کیفی آب از آن استفاده کرد. پمپ‌های تصفیه آب در گذشته از جنس برنز ساخته می‌شدند که از استحکام و دوام بالایی برخوردار بودند اما بالطبع وزن زیادی هم داشتند. در حال حاضر پمپ‌های تصفیه آب استخر با محفظه‌هایی از جنس فایبرگلاس و پروپیلن ساخته شده‌اند که کمک می‌کند تا علاوه بر وزن کمتر، مقاومت بالاتری در برابر انواع مواد شیمیایی مانند کلر و ... از خود نشان داده و دچار خوردگی نشوند. اگر بخواهیم درباره ساختار و عملکرد پمپ‌های تصفیه استخر صحبت کنیم ذکر این نکته لازم است که بگوییم کارکرد آن‌ها به ابعاد، جزئیات قطعات و همچنین قدرت پمپاژ و میزان خروج آب بستگی دارد.

اجزای پمپ تصفیه استخر

موتور: عملکرد این بخش آن است که آب را به درون پمپ، پمپاژ می‌کند.

سبد صافی یا استرینر: ذرات درشتی که در آب استخر وجود دارند توسط سبد صافی یا استرینر که یکی از قسمت‌های پمپ تصفیه استخر به شمار می‌آید از آب جدا می‌شوند.

پروانه: این قسمت کمک می‌کند تا آب بعد از عبور از استرینر به سمت فیلترهای تصفیه فرستاده شود.

هنگامی که فیلتر اولیه انجام شد آب وارد فیلترهای تصفیه بعدی می‌شود به این ترتیب ذرات بسیار ریز نیز از بین رفته و آبی که تا حدود زیادی تصفیه شده است به دیگ آب گرم منتقل می‌شود. پیش از بازگشت دوباره آب به استخر نیز مقدار مناسبی کلر به آن اضافه خواهد شد. ویژگی استفاده از پمپ آب استخر در این است که این عملکرد به طور پیوسته و یا زمانی که شما احساس می‌کنید آب استخر نیاز به تصفیه آب دارد انجام خواهد گرفت.

انواع پمپ تصفیه آب استخر

انواع پمپ ‌تصفیه استخر به لحاظ سرعت کارکردی که دارند در سه دسته کلی قرار می‌گیرند.

  • پمپ‌های تک سرعته: این نوع پمپ‌ها دارای پروانه‌ای است که همواره در حال حرکت است. این نوع پمپ‌ علاوه بر اینکه جزو پراستفاده‌ترین پمپ‌های تصفیه آب استخر به شمار می‌آید از قیمت پایینی هم برخوردار است.
  • پمپ‌های دو سرعته: این نوع پمپ قادر است پروانه پمپ را با دو سرعت متفاوت بچرخاند. این پمپ کمک می‌کند تا چنانچه مایلید سریع آب استخر را عوض کنید و از سرعت زیاد آن استفاده نمایید و در زمانی که نیاز به استفاده زیاد نیست کارکرد آن را روی سرعت پایین قرار دهید.
  • پمپ‌های سرعت متغیر: این دسته از پمپ‌ها نیز قابلیت تنظیم داشته و شما می‌توانید بر اساس نیازتان سرعت موتور پمپ را تغییر دهید.

با توجه به آنچه که پیشتر درباره پمپ تصفیه استخر گفتیم اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها یکسان است ولی موتور پمپ، بخش اساسی و مهم آن است. توجه به اینکه باید تبادل هوا در موتور انجام گیرد بهتر است آن را در هوای آزاد قرار داد. ضمن اینکه باید مراقب بود تا آب روی پمپ ریخته نشود. پروانه نیز به قسمت انتهایی موتور متصل شده است و آب از طریق یک سبد یا فیلتری که به آن موگیر گفته می‌شود وارد موتور شده و به سمت فیلترها هدایت می‌شود. مهم‌ترین تفاوت در پمپ تصفیه استخر ابعاد پمپ است که برای استخرهایی با حجم آب زیاد و کم در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های پمپ تصفیه می‌توان به داشتن و یا نداشتن موگیر اشاره کرد. زیرا این بخش از عبور ذرات درشت جلوگیری می‌کند و باید هر چند مدت یکبار مورد بررسی قرار گیرد تا کارایی آن دچار مشکل نشود. این نوع پمپ بیشتر برای استخر و جکوزی‌های خانگی استفاده می‌شود و پمپ‌هایی که برای تصفیه آب استخرهای بزرگ و عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استرینر یا همان سبد موگیر را ندارند.

پمپ تصفیه استخر

چه نکاتی را باید در مورد نصب پمپ تصفیه استخر در نظر گرفت؟

در مورد نصب پمپ تصفیه آب استخر یک قاعده و اصول کلی وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها توجه داشت.

  • به این صورت که پمپ تصفیه حداقل باید به اندازه ۶ اینچ یا ۱۵ سانتی متر بالاتر از کف موتورخانه قرار گیرد تا بتواند از صدمه رسیدن به موتور پمپ جلوگیری نماید؛ همچنین محل قرارگیری آن باید کاملا تراز باشد به طوری که پمپ هنگام کار دچار هیچ لرزشی نشود.
  • نکته دیگر آنکه پمپ تصفیه آب استخر باید در جایی نصب شود که دسترسی به آن ساده باشد به طوری که اگر دچار آسیب شد تکنسین و تعمیرکار پمپ بتواند قطعات آن را به راحتی تعمیر و یا تعویض نماید.
  • لازم است در محلی که آب استخر وارد پمپ شده و از سمتی دیگر خارج می‌شود از شیر فلکه کشویی استفاده شود. در این صورت زمانی که پمپ نیاز به تعمیر دارد می‌توان پمپ را به راحتی از مداری که آب از آن عبور می‌کند خارج کرد.
  • نکته مهم دیگر در مورد نصب پمپ تصفیه استخر آن است که حتما باید دورتر از پایه فیلتر تصفیه قرار گیرد به این صورت زمانی که لازم است فیلتر برای سرویس‌کاری و تعمیر باز شد موتور پمپ تصفیه در معرض ریزش آب استخر و آسیب قرار نمی‌گیرد.
  • لازم است فضای بین فیلتر و پمپ ابعادی منطقی داشته باشد بنابراین بهتر است اتصالات و لوله‌ها دارای خم‌ها و زاویه‌های ۹۰ درجه نباشند.
  • برای آن که بتوان از صدای پمپ در محیط کم کرد، پیشنهاد می‌شود در سراسر فونداسیون پمپ از بالشتک‌های چوب پنبه‌ای و یا لرزه‌گیرهای صنعتی لاستیکی استفاده شود.
  • اگر برای استخرهای عمومی نیاز به خرید و نصب پمپ تصفیه استخر دارید لازم است یک پمپ رزور نیز تهیه نمایید تا چنانچه پمپ در حال کار دچار مشکل شد بتوانید پمپ دیگری را تا زمان اتمام تعمیرات جایگزین آن نمایید.
  • در زمان نصب پمپ توجه کنید که موگیر یا استرینر آن به صورت سبدی شکل باشد که بتوان آن را برداشت و تمیز کرد و دوباره در جای خود قرار داد، در این صورت نظافت آن به راحتی انجام می‌پذیرد.

گروه تاسیسات سلامتی

برای خرید انواع پمپ در ابعاد مختلف بنابر استخری که دارید، بهتر است ابتدا با مشاوران و کارشناسانی که در این حوزه اطلاعات زیادی دارند مشورت نمایید، زیرا به این ترتیب خرید بهتری را انجام خواهید داد. گروه تاسیسات سلامتی فعالیت خود را نزدیک به ۵ دهه پیش در خصوص فروش لوله و اتصالات، پخش لوازم بهداشتی ساختمانی و همچنین تاسیسات استخر آغاز نمود که فروش پمپ تصفیه استخر یکی از این محصولات به شمار می‌آید. اکنون این مجموعه با تمرکز بر تولید ملی و واردات کالای مرغوب و درجه یک از کشورهای دیگر در تلاش است به مشتریان خود خدمات شایسته ای را ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی پیشنهاد می‌کنیم وب سایت گروه تاسیسات سلامتی را به آدرس https://gts.ir/ ببینید.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha