۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
انبارهای پر از سوخت و مرزهای بسته/ کدام مرزهای همسایه باز است؟
آخرین گزارش از وضعیت مرزهای صادراتی ایران

انبارهای پر از سوخت و مرزهای بسته/ کدام مرزهای همسایه باز است؟

با وجود بسته بودن مرزهای صادراتی ایران، خرید فرآورده‌های نفتی توسط بخش خصوصی همچنان ادامه دارد. آنگونه که رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی می‌گوید: ظرفیت انبارهای ذخیره‌سازی در حال پر شدن است و باید سریعتر فکری به حال از سرگیری صادرات کرد.

خبرگزاری بازار- محدودیت‌ها برای صادرات سوخت ایران همچنان ادامه دارد. به جز مرز اقلیم کردستان و یکی از بازارچه‌های پاکستان تقریبا تمامی‌مرزهای جاده‌ای روی محموله‌های نفتی ایران بسته است. البته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به بازار می‌گوید: محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود همچنان مشتری‌های خود را دارد. مشتری‌هایی که به امید بازشدن مرزهای صادراتی در حال خرید و ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی هستند. به گفته‌سید ابوالقاسم هاشمی، انبارها ذخیره سازی در حال پرشدن است و بعید می‌دانم که در صورت باز نشدن مرزها، مدت زیادی بتوان خرید را ادامه داد و باید هرچه زودتر فکری به حال از سرگیری صادرات کرد.

کدام مرزهای همسایه باز است؟

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با بازار در رابطه با آخرین وضعیت صادرات سوخت به کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر مرزهای افغانستان و عراق روی کامیون‌های حمل سوخت ایران کاملا بسته است و صادراتی به این کشورها نداریم.

به گفته او، البته صادرات سوخت به مرکز اقلیم کردستان و یکی از بازارچه‌های مرزی پاکستان آزاد شده است. ضمن اینکه صادرات فرآورده‌هایی همچون محصولات پتروشیمیایی و روغن کارها از طریق مسیرهای ریلی به کشورهایی ترکیه و آذربایجان در حال انجام است، البته امکان صادرات بنزین و گازوییل به صورت ریلی وجود ندارد.

در حال حاضر مرزهای افغانستان و عراق روی کامیون‌های حمل سوخت ایران کاملا بسته است. البته صادرات سوخت به مرکز اقلیم کردستان و یکی از بازارچه‌های  پاکستان ادامه دارد.

بازگشایی مرزها، شاید وقتی دیگر

در حالی تقریبا از حدود دو ماه پیش عملا صادرات سوخت به کشورهای همسایه متوقف شده اما هنوز زمان دقیقی برای بازگشایی مرزها به روی کامیون‌های سوخت ایران اعلام نمی‌شود. رییس اتحادیه فرآورده‌های نفتی البته می‌گوید: وزارت امور خارجه و نفت در حال مذاکره برای بازگشایی مرزهای صادراتی هستند اما هنوز نمی‌توان زمانی را برای انجام این وعده اعلام کرد.

او با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا تقاضا در کشورهای همسایه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، گفت: همین تقاضای اندک باقی مانده در بازار را باید پاسخ داد. حالا که صادرات نفت خام تقریبا غیر ممکن شده است، باید بیشتر روی صدور فرآورده‌های نفتی کار کنیم.

به گفته هاشمی، تحریم‌ها فروش نفت ایران را دچار مشکل کرده و قیمت‌های نفت خام در بازارهای جهانی منفی شده است، دیگر وقت آن رسیده که به دنبال راهی جهت ارزآوری و جبران کسری فروش نفت خام باشیم.                                                                                           

کد خبر: ۱۵٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha