۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
«قرارگاه خاتم» نقشی در نوسان گیری و معامله سهم «صدرا» ندارد| رونق صنایع با تولید کشتی «آفراماکس»
مدیر عامل «صدرا» در گفتگوی تفصیلی با «بازار»:

«قرارگاه خاتم» نقشی در نوسان گیری و معامله سهم «صدرا» ندارد| رونق صنایع با تولید کشتی «آفراماکس»

زارعی، مدیر عامل «صدرا» با تاکید بر اینکه «قرارگاه خاتم» هیچ نقشی در خرید و فروش سهم و نوسان گیری ندارد معتقد است که کشور در اقتصاد دریا چندان رشدی نکرده و عملا از ظرفیت های موجود استفاده نمی کند.

اکبر محمودی؛ بازار: انعقاد قرارداد ساخت چهار فروند نفتکش «آفراماکس» برای کشور ونزوئلا توسط شرکت «صدرا» در سال ۸۶ و شروع عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ باعث شد تا شرکت صدرا به عنوان یکی از شرکت های معتبر در حوزه ساخت کشتی در ایران مطرح و معرفی شود. اولین فروند این کشتی ها در سال ۹۱ تحویل و دومین فروند آن همزمان با سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران هفته گذشته تحویل ونزوئلا شد.

این اقدامات اگر چه موجب توجه سهامداران صدرا شد و سهم آنرا در دوره ای به اندازه قابل توجهی بالا برد اما در دوران افت شاخص بورس، سهم صدرا نیز به تبعیت از این ریزش ها، افت قابل ملاحظه ای داشت. اما اخیرا و تا حدودی سهم این سهام بهتر شده و تا حدودی روند مثبت است.

«علی زارعی» مدیر عامل «صدرا» در خصوص جزئیات ساخت کشتی آفراماکس و سهم صدرا معتقد است که این قرارداد منجر به اشتغالزایی و رونق صنایع وابسته شد.
او می گوید: کشور در حوزه اقتصاد دریا ضعیف عمل کرده است و اگر می خواهیم
اقتصاد کشور در حوزه دریا از این حالت سنتی که هست خارج شود و به یک حالت صنعتی و پیشرفته برسد و از پتانسیل دریا به نحو احسن استفاده کنیم.

زارعی در خصوص سهم صدرا نیز می گوید: سهامداران نباید سهم «صدرا» را به راحتی از دست بدهند چرا که اگر دقت کنند قیمت سهم کنونی صدرا پایین تر از قیمت واقعی خود است.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علی زارعی» مدیر عامل «صدرا» را با هم می خوانیم:

*دلیل اینکه هنوز در حوزه دریا و صنایع کشتی سازی به رتبه های درخور توجهی دست پیدا نکرده ایم چیست؟
علیرغم توانمندیهایی شرکت های کشتیرانی که در کشور دارند اما از آنها استقبال و پشتیبانی چندانی نشده بود و دلایل عمده ای هم داشتند شاید تحریم و تایم اجرای پروژه که دغدغه های به جایی هم بوده است و ما آنها را انکار نمی کنیم اما این تابع یک همکاری است. اگر ما بخواهیم اقتصاد کشور در حوزه دریا از این حالت سنتی که هست خارج شود و به یک حالت صنعتی و پیشرفته برسد و از پتانسیل دریا به نحو احسن استفاده کنیم باید همفکری و همکاری توام با یکدیگر باشد و با بکدیگر کار را پیش ببریم و به یکدیگر اعتماد کنیم. توانمندیهای زیادی در کشور وجود دارد. ما امروز نمی خواهیم شعار بدهیم و نمی خواهم بگویم که ما خواهیم ساخت بلکه با اطمینان می گویم که ما ساختیم.

«قرارگاه خاتم» نقشی در نوسان گیری و معامله سهم «صدرا» ندارد| رونق صنایع با تولید کشتی «آفراماکس»

* در حال حاضر در صنایع کشتی سازی تا چه اندازه در تولید داخل خودکفا هستیم؟
در صنعت دریایی در یک سری از تجهیزات توانمندی ساخت داخل را نداریم و شاید اصلا صرفه اقتصادی نداشته یاشد که بخواهیم در کشور آنرا تولید کنیم. مثلا تولید موتور در کشور به تولید موتور ۳۰۰۰ دسترسی پیدا کردیم اما برای کشتی در کلاس نفتکش شاید اصلا صرفه اقتصادی هم نداشته باشد که تولید شود. مضافا بر اینکه شاید کارفرماها نیز وقتی می خواهند سفارش ساخت بدهند دغدغه ها و سلیقه هایی دارند و مطابق آن باید رفتار شود. اما در ساخت کشتی ما تا آنجایی که توانستیم صنعت داخلی را فعال کردیم. صنعت کشتی سازی به غیر از آن مسایلی که مربوط به ساخت کشتی است مثل اشتغالزایی یکی از مسایل دیگر که دارد فعال شدن صنایع وابسته است. اگر تا الان در حوزه های مختلف تخصصی ورود بهتری می کردیم شاید الان تجهیزات ناوبری ، تجهیزات نرم افزاری و سیستم های الکترونیکی را در کشور می توانستیم تولید کنیم. اما به هر حال در این زمینه ورود نکرده اند. الان در ساخت کشتی آفراماکس تلاش ما این بوده است که بتوانیم شرکت های داخلی را هم فعال کنیم. بخش عمده ای از سازه کشتی آفراماکس را از ورق های ساخت داخل استفاده کردیم. در حوزه رنگ شرکت های رنگ سازی داخلی، رنگ های مخصوص کشتی تولید کردند. قسمت های معماری و کابل را نیز از صنایع و توانمندیهای داخلی استفاده کردیم.

در طول دوره ساخت کشتی اول برای بعضی کارهای حساس مانند مهندسی و نصب سیستم رانش و راه‌اندازی تجهیزات از مشاوره خارجی استفاده کردیم، ولی در کشتی دوم تمامی این قبیل کارها به طور کامل توسط متخصصین شرکت صدرا انجام شد

* به ساخت کشتی آفراماکس که در جریان سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران به این کشور تحویل شد اشاره کردید. جزئیات ساخت آن نشان می دهد که این قراداد توانسته صنایع وابسته ای را فعال کند؟
دقیقا همینطور است. در خصوص کشتی آفراماکس باید بگویم که این کشتی نفتکش دومین کشتی از سفارش سال‌های گذشته کشور ونزوئلا به ایران است و طبق قرارداد منعقد شده قرار است ایران ۲ نفتکش دیگر را نیز پس از ساخت به این کشور تحویل دهد. کشتی آفراماکس دارای ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، ۱۴.۸ متر آبخور، با ۱۵ نات (۲۷ کیلومتر در ساعت) سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد. اما با توجه به نظر کارفرما بخشی از تجهیزات کشتی باید از برندهای خارجی تامین و به کشور وارد می‌شد که با توجه به مشکلات تحریم‌ها کار در این بخش خیلی دشوار و پرهزینه بود ولی در هر صورت تجهیزات را تامین کردیم. ما در طول دوره ساخت کشتی اول برای بعضی کارهای حساس مانند مهندسی و نصب سیستم رانش و راه‌اندازی تجهیزات از مشاوره خارجی استفاده کردیم، ولی در کشتی دوم تمامی این قبیل کارها به طور کامل توسط متخصصین شرکت صدرا انجام شد. و همانطور که در بالا به آن اشاره کردم در کشتی دوم برای تامین بخشی زیادی از تجهیزات موردنیاز کشتی، همانند ورق، رنگ، الکترود، برخی اقلام لوله‌کشی و معماری و غیره از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده شد. برای کشتی‌های سوم و چهارم سهم ساخت داخل مطمئنا بیشتر خواهد شد.

* ظرفیت کشور در اقتصاد دریا محور چه میزان است و چقدر گردش مالی دارد؟
عملا کشور در اقتصاد دریا چندان رشدی نکرده و عملا از ظرفیت های موجود استفاده نمی کند. عدد مشخصی در خصوص این گردش مالی ندارم اما واقعا عدد ناچیزی است. ما چند هزار کیلومتر در سواحل جنوب و شمال داریم. سوال من این است چه استفاده ای می کنیم؟ یکی از این ظرفیت ها توریسم و گردشگری است. ما چه استفاده ای می کنیم؟ البته محدودیت های فرهنگی در کشور داریم و باید قبول کرد اما مناطقی که می توانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم مغفول مانده است. از مناطق آزاد از ظرفیت دریایی و مسافرتهای دریایی تا چه حد استفاده می شود؟ الان مردم ایران تا چه حد از مسافرتهای دریایی مثل سفر به جنوب کشور استقبال می کنند؟ اصلا شناور مناسبی نداریم و شناورهای کروز مناسبی برای جابجایی مسافران نداریم. در حوزه مخصوصا توریسم و شناورهای تفریحی ضعیف هستیم. در حوزه های صیادی نیز سنتی عمل می کنیم.

مجموعه «صدرا» تعهد و وظیفه ای در خصوص قیمت سهم صدرا ندارند. چرا که قیمت سهم تابع شرایط بازار سرمایه و خرید و فروش است. وظیفه مدیر عامل و هیات مدیره نیز این است که بازاریابی کند و پروژه های جدید تعریف کند و وضعیت مالی و گزارشات را شفاف و به موقع اعلام و کدال کند

* با توجه به وضعیتی که الان بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی کشور دارد اگر گفته شود سهامداران سهم «صدرا» را راحت از دست ندهند تا حدودی دور از واقعیت است؟
از لحاظ سازمانی اگر بخواهم پاسخ این سوال را بدهم مجموعه «صدرا» تعهد و وظیفه ای در خصوص قیمت سهم صدرا ندارند. چرا که قیمت سهم تابع شرایط بازار سرمایه و خرید و فروش است. وظیفه مدیر عامل و هیات مدیره نیز این است که بازاریابی کند و پروژه های جدید تعریف کند و وضعیت مالی و گزارشات را شفاف و به موقع اعلام و کدال کند. در یک سال گذشته به گواه دوستان وضعیت صدرا در حوزه شفاف سازی و گزارش ها به چه شکلی بوده است. این موضوع نیاز به گفتن ندارد چرا که مدام در حال رصد است. در حوزه بازاریابی نیز باید اذعان شود که بازاریابی که در یک سال گذشته در صدرا شده است در ۱۰ سال گذشته کم نظیر بوده است.

در یک سال گذشته چند افشا داشتیم؟ ولی در مورد قیمت سهم صدرا اگر بخواهید سئوال و بحث کنید باید بگویم که قیمت سهم تابع شرایط بازار سرمایه و خرید و فروش است. میزان معاملاتی که در روز برای سهم صدرا می شود کم نیست.

* اما نسبت به سایر شرکتهای همتراز صدرا ظاهرا کمتر است؟
در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ میلیون سهم در روز خرید و فروش می شود اما به هر حال یک سری مشکلات در بازار بورس وجود دارد که به هر حال یک عده ای همواره سودجو هستند و بحث نوسان گیری را انجام می دهند که آنرا نمی توان کاری کرد. به هر حال حق هر سهامداری است که سهم خود را به فروش برساند. مدیر عامل و یا هر شخص دیگری نمی تواند اعلام کند که سهم خود را به فروش و یا اینکه نفروشد.

یک دغدغه ای سهامداران معمولا دارند و تصور می کنند که سهامدار عمده و یا حقوقی ها نوسان گیری می کند و یا کنترل می کند. در حالیکه اصلا اینگونه نیست. من به صراحت اعلام می کنم که سهامدار عمده و به طور مشخص قرارگاه خاتم هیچ نقشی در خرید و فروش سهم ندارد

* اینکه می فرمایید سهم صدرا را سهامدران به راحتی از دست ندهند قطعا به ارزندگی سهم و مجموعه صدرا واقف هستید؟ اما سوال این است که حقوقی ها نقش بسزایی در نوسان گیری و خرید و فروش سهم دارند؟
بنده معتقد هستم که سهم را نباید به راحتی از دست داد. سهمی که مجموعه بزرگی مثل «قرارگاه خاتم» پشت آن است و این همه پروژه در اختیار دارد نیاز به توضیح بیشتر ندارد. در سال گذشته چه تعداد پروژه گرفتیم؟ بگذارید بگویم. چندین پروژه در حوزه آب شور برنده شدیم و چندین کشتی گرفتیم و قرارداد بستیم. برای اولین بار بعد از ۵۰ سال با کشتیرانی جمهوری اسلامی قرارداد بستیم. و چند قرارداد دیگر در حال تلاش هستیم که امضاء کنیم. «آفراماکس» را به ونزوئلا تحویل دادیم. یک دغدغه ای سهامداران معمولا دارند و تصور می کنند که سهامدار عمده و یا حقوقی ها نوسان گیری می کند و یا کنترل می کند. در حالیکه اصلا اینگونه نیست. من به صراحت اعلام می کنم که سهامدار عمده و به طور مشخص قرارگاه خاتم هیچ نقشی در خرید و فروش سهم ندارد. وظیفه بازارگردانی خود را انجام می دهد اما اینکه بخواهد نوسان گیری کند اصلا اینطور نیست. صدرا چندین هزار نفر سهامدار دارد و بخشی از آنها هم حقوقی هستند. چندین سال رقم سهم صدرا پایین بود و به چه رقمهایی رسید و الان رقم سهم صدرا این نیست که می بینیم و رقم آن خیلی بالاتر از این است. اما یک عده ای سودشان در این نوسانگیری است.

کد خبر: ۱۵۶٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • متضرر NL ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 0
      شما سهم رو از هزار تومن کردین صد تومن حالا کاری ندارید لعنت بر دروغ گو
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      ...شما مسئول صدرا هستین یکی دیگر از وظایف شما به غیر تولید ارزش سهام هست نگو به ما ربطی نداره
    • مرتضی IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      0 0
      عملکرد شما در بهره وری بسیار بدتر از کار افراد سودجوست. یعنی این شمایید که میدان رو برای بدبختی سهامداران آماده کردید