۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
سفر رئیس جمهور «قزاقستان» به ایران تبادلات تجاری را تسهیل خواهد کرد
در گفتگو با بازار؛

سفر رئیس جمهور «قزاقستان» به ایران تبادلات تجاری را تسهیل خواهد کرد

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گلستان با اشاره به سفر پیش رو رئیس جمهور قزاقستان به ایران، گفت: تقویت تعاملات سیاسی زمینه ساز تسهیل تجارت بازرگانان دوطرف خواهد شد.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: با سفر پیش رو رئیس جمهور قزاقستان به ایران بخشی از تنگناها و مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور در صادرات و واردات کالا و خدمات برطرف خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: قزاقستان با تولید میلیون ها تن گندم، جو و ذرت، انبار غله منطقه به حساب می‌آید که ترانزیت و تبادل این محصولات از طریق مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان، اینچه برون به داخل کشور و یا کشورهایی مانند ترکیه و حاشیه نشینان خلیج فارس موجب افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی می شود.

وی ادامه داد: شرایط خاص ایران از نظر جغرافیایی و همجواری با قطب های جمعیتی و آب های آزاد، زمینه ارزآوری از طریق ترانزیت کالاها را مهیا کرده ولی تاکنون بهره ای از آن نبرده ایم.

این فعال اقتصادی گفت: بهره مندی کامل از ظرفیت های خط ریلی اینچه برون علاوه بر کاهش مسیر تبادل کالا هزینه های حمل انواع محصولات را به طرز بسیار چشمگیری کاهش می دهد.

چوپانی بیان کرد: پویایی واقعی در مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران چشم انداز روشنی برای اقتصاد گلستان و کشور ترسیم خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: ارسال محصولات قزاقستان از طریق مسیر ریلی ایران به ترکیه و اروپا از نظر هزینه های جابجایی و حمل برای طرف قزاق از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

به گزارش بازار، طول راه آهن گرگان- اینچه برون- اترک- برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر و در شرق دریای خزر ساخته شد که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای «سی.آی.اس» (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می کند.

کد خبر: ۱۵۶٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید عماره IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      قرار زمان و مبلغ یارانه بگید چهار صفحه نوشید ولی اصل کاری نگفتین ک همون میشه مبلغ و تاریخ یارانه ...شما اگ تونستین بفهمین چ نوشتین...