۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
حذف انحصار یک گام بلند برای کاهش فساد است/ وام یک میلیونی چالش برانگیز
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

حذف انحصار یک گام بلند برای کاهش فساد است/ وام یک میلیونی چالش برانگیز

شاهرود - یک کارشناس اقتصادی انحصار اقتصادی در دست برخی افراد را یکی از مهمترین پایه‌ها و عوامل فساد اقتصادی در کشور دانست و گفت: وقتی انحصار برای یک گروه یا فردی ایجاد می‌شود قطعاً بدانید فساد هم در پشت آن وجود داشته است.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه انحصار و رانت دو بال فساد اقتصادی هستند که متأسفانه بر سر اقتصاد ایران اسلامی پرواز می‌کند، ابراز کرد: حذف انحصار یک گام بلند برای کاهش فساد محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه انحصار واردات و صادرات به برخی از افراد و گروه‌ها یقیناً فساد آور است، افزود: حذف انحصار، رانت و فساد در اقتصاد تنها راه اصلی است که باید از سوی مجلس، دولت و قوه قضائیه پیش‌گرفته شود.

باید انحصار را شکست

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه اگر انحصار شکسته نشود یقیناً در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید موفق نخواهیم بود، بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۹ را جهش تولید نام‌گذاری می‌کنند یعنی نیاز است تا تولید سرعت گیرد اما با اطمینان می‌گویم اگر نتوانیم جلوی این انحصار فساد آور اقتصادی ایجادشده برای برخی رانت جو را از بین ببریم تولیدمان جهش نخواهد یافت.

عمودی بابیان اینکه قطعات خودرو، شکر، لوستر و لوازم تزئینی، حتی خودرو و ... امروز انحصاراً در اختیار برخی افراد و گروه‌ها است درنتیجه هر قیمتی که بخواهند بر روی محصولات می‌گذارند، تأکید کرد: این انحصار یقیناً هدفی جز پرپول کردن جیب عده‌ای ندارد و در آن مردم دیده نمی‌شوند.

وی بابیان اینکه وقتی انحصارطلبی ایجاد شد دیگر مردم و تولید کنندگان جایی در تصمیم سازی ها نخواهند داشت، تاکید کرد: نباید کاری کنیم که با انحصار طلبی برخی، ریشه اقتصادی کشور با تبر فساد و رانت خواری زده شود.

وام یک میلیونی چالش برانگیز است

این کارشناس اقتصادی در پاسخ که باید چه کرد تا این انحصار و رانت کاهش یابد، تاکید داشت: حذف هرگونه اختلاف قیمت ارز در کشور و تک نرخی کردن ارز نیز ضروری است  چرا که این ارز به کالاهای اساسی به بهانه نفع عامه مردم باعث شده به ضرر مردم تمام شود که خوشبختانه مجلس دهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد اما کافی نبوده است.

عمودی بیان کرد: نمایندگان مجلس بر این عقده هستند که تقسیم یارانه های تخصیصی آب، برق، گاز، بنزین و کالاهای اساسی باید بر اساس سرانه جمعیتی باشد که با این اقدام ثروت ملی عادلانه توزیع می شود و لذا این نیز یکی دیگر از اقداماتی است که فعلاً در دستور کار قرار گرفته تا سطح رفاه مردم کمی بالاتر رود.

وی گفت: متاسفانه با این وام یک میلیون تومانی که دولت می دهد و همچنین کرونا و مسائل آن فکر نمی کنم بتوانیم شاهد رفع مشکلات باشیم بلکه احتمالا این نقدینگی مشکل زا نیز خواهد شد.

کد خبر: ۱۵٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha