۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
اضافه برداشت‌های زاینده‌رود حذف شود | لزوم مشارکت سرمایه‌گذاران برای احیا
وزیر نیرو:

اضافه برداشت‌های زاینده‌رود حذف شود | لزوم مشارکت سرمایه‌گذاران برای احیا

اصفهان - محرابیان، وزیر نیرو گفت: احیای زاینده رود با اتکا به اعتبارات بودجه شدنی نیست، بیش از ۱.۲ میلیارد متر مکعب از سفره های زیرزمینی زاینده رود برداشت شده که مشکلاتی برای رودخانه پیش آورده است.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اکبر محرابیان شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان که با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، اظهار داشت: در سفر کنونی بیش از هشتاد هزار میلیارد ریال برای استان اصفهان در حوزه آب اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این مقدار اعتبارات حدود یک سوم اعتبارات کل سفر است، ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین درخواست های مردم اصفهان موضوع زاینده رود است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه موضوع زاینده رود به عواملی همچون تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها هم ارتباط دارد، تصریح کرد: با این وجود نباید از افزایش زیاد تقاضای آب در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی و شرب هم غافل باشیم.

اضافه برداشتهای زاینده رود حذف شود
وی با اشاره به اینکه متاسفانه اضافه برداشت‌ها از آب زاینده رود هم یکی از موضوعاتی بوده است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بیش از ۱.۲ میلیارد متر مکعب از سفره های زیرزمینی زاینده رود برداشت شده است که این موضوع باعث بروز مشکلاتی زیادی برای زاینده رود شده است.

محرابیان با بیان اینکه طرح های قبلی درباره زاینده رود نیمه تمام رها شده است، گفت: اکثر این طرح ها مربوط به سال های دهه ۶۰ و ۷۰ است که پس از آن به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه باعث ایجاد یک نوع عدم تعادل شده است.

تدوین و تنظیم یک برنامه جامع و یکپارچه برای حوضه زاینده رود
وی یکی از اولین زنجیره راهکارهای موجود برای حل مشکل زاینده رود را تدوین و تنظیم یک برنامه جامع و یکپارچه برای حوزه زاینده رود دانست و گفت: این برنامه طی ماه های گذشته انجام شده و قرار است از نظر اساتید و پژوهشگران دانشگاهی و مطلع هم برای این طرح استفاده شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه طرح ها و پروژه های نیمه تمام مربوطه هم باید تکمیل شود، تاکید کرد: این طرح ها باید هر چه سریعتر به صورت کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای احیای زاینده‌رود اصلاح الگوی کشت است، اظهار داشت: باید شیوه های نوین کشاورزی وارد این صنعت شده و از کشاورزی سنتی عبور کنیم که این موضوع هم نیاز به حمایت و اعطای تسهیلات به کشاورزان دارد.

صنایع از پساب استفاده کنند
محرابیان با بیان اینکه یکی از دیگر معضلات موجود در استفاده صنایع از آب است، ابراز داشت: برای حل این مشکل لازم است با استفاده از روش های نوین از پساب ها و منابع آبی غیرمتعارف برای صنایع استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه احیای زاینده رود در قالب اعتبارات بودجه شدنی نیست و یک عزم و پشتیبانی ملی نیاز است و لازم است تا سرمایه گذاران در این موضوع مشارکت داشته باشند، تصریح کرد: طرح های حفاظتی حاشیه زاینده رود باید از ابتدا تا انتهای آن انجام شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha