۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
احیای زاینده‌رود نیازمند عزم و پشتیبانی ملی است| شکل‌گیری منطقه دیپلماتیک در اصفهان
استاندار اصفهان:

احیای زاینده‌رود نیازمند عزم و پشتیبانی ملی است| شکل‌گیری منطقه دیپلماتیک در اصفهان

اصفهان - مرتضوی؛ استاندار اصفهان گفت: احیای زاینده رود نیازمند عزم و پشتیبانی ملی است و معتقدیم حل کردن مسایل آب استان در قالب تدبیرهای کوتاه مدت قابل انجام است.

به گزارش خبرنگار بازار، سید رضا مرتضوی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه اداری استان اصفهان با حصور رییس جمهور اظهار کرد: انقلاب اسلامی در ۴۳ سال گذشته کارهای مثال‌زدنی در استان اصفهان رقم زده اما مردم این استان از سوء‌مدیریت‌ها و سیاست‌ها آزرده خاطر هستند.

وی افزود: مشکلات مربوط به آب، معضلات معیشتی، فرونشست، مشکلات اقتصادی و ناهنجاری‌های دیگری را نصیب اصفهان کرده است و معتقدیم حل کردن مسایل آب استان در قالب تدبیرهای کوتاه مدت قابل انجام است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات نیز باید با یک طرح جامع و حمایت و پشتیبانی کامل در منطقه فلات مرکزی رفع شده و این مشکل برای همیشه از این استان‌ها رخت بربندد.

وی با تاکید بر اینکه دولت در قبال ساماندهی زاینده‌رود و تشکیل ستاد در این خصوص باید اهتمام کند، اضافه کرد: طرح‌های مختلف از زمان‌های گذشته متوقف شده است که می‌دانیم وزیر نیرو درحال ارزیابی و به نتیجه رساندن آن است بدین سبب امیدواریم در دولت سیزدهم دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

مشکلات بانکی، گمرکی و مالیاتی فعالان اقتصادی استان
مرتضوی با اشاره به مشکلات بانکی، گمرکی و مالیاتی فعالان اقتصادی استان ادامه داد: بخش‌هایی از صنفت استان فرسوده شده و نیاز به بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی دارد لذا درخواست داریم مصوبه‌ای همانند نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی تهران در شعاع ۱۲۰ کیلومتر تهران برای اصفهان نیز در شعاع ۵۰ کیلومتر اخذ شود.

وی تاکید کرد: طلب‌هایی که بابت مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان اقتصادی ایجاد شده و عدم بازگشت چند ساله آن‌ها نارضایتی عمیقی را به وجود آورده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه باید مطالبات چند صد میلیاردی بنگاه‌های اقتصادی که از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی طلب دارند با تهاتر داده شود، گفت: اختیارات استان‌ها در حوزه پولی و بانکی پشتیبانی حداقل‌ها را نمی‌کند بنابراین نیاز است سقف پرداختی بانک‌ها به استان‌هایی که شرایطی مانند اصفهان دارند تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

۳۳ درصد راههای استان فرسوده‌تر از حد معمول است
وی خاطرنشان کرد: اصفهان شاهراه مواصلاتی کشور بوده و با ۹ استان همسایگی دارد؛ ۳۳ درصد راه‌های استان فرسوده‌تر از حد معمول است و بسیاری از بارهای داخل استان که متعلق به صنایع ملی است برای این استان فرسودگی اورده است.

مرتضوی افزود: ابتدا قرار بود پنج هزار میلیارد تومان برای ترمیم جاده‌های استان اختصاص یابد که در جلسه با معاون اول و وزیر راه و شهرسازی بر مبلغ سه هزار میلیارد توافق شد اما در نهایت یک هزار و صد میلیارد تومان به تصویرسید که درخواست بازگشت مبلع به همان سه هزار میلیارد را داریم.

وی با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر تهران قم اصفهان ادامه داد: از سال ۲۰۱۰ که این پروژه شروع شده خطوط ریلی چین تاکنون از چهار هزار کیلومتر به چهل هزار کیلومتر ارتقا پیدا کرده است، کشورهای پیرامونی نیز به جرگه این حمل‌ونقل پیوسته‌اند اما هرگاه اعتبارات در قالب فاینانس برای این پروژه تعلق نی‌گیرد در کوچه پس کوچه‌های دولت باقی می‌ماند.

کمبود ۱۶ هزار کادر آموزشی در اصفهان
مرتضوی افزود: اصفهان ۱۶ هزار کادر آموزشی کمبود داشته و یکی از متراکم‌ترین کلاس‌ها را دارد که نیاز به مساعدت دولت است.

وی خاطرنشان کرد: وصعیت آلودگی هوای اصفهان اسفناک بوده و در سال گذشته که ۷۲ روز هوای پاک در تهران ثبت شد، روزهای پاک اصفهان تنها دو روز بوده است. باید فکری کرد، حمل‌ونقل عمومی نیاز به نوسازی داشته و کمک به نوسازی آن باری از روی دوش استان برمی‌دارد.

استاندار اصفهان تاکید کرد: اصفهان دارای ظرفیت‌های قابل توجه اقتصادی و گردشگری است و نیاز است اقداماتی که در وزارت خارجه دولت قبل شروع شد، اکنون دنبال شده و منطقه دیپلماتیک در اصفهان شکل گیرد.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha