۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
حمایت از ۱۶ استارتاپ معدنی در سال جاری

حمایت از ۱۶ استارتاپ معدنی در سال جاری

مدیر مرکز نوآوری ایمینو اعلام کرد: این مرکز در سال جاری از ۱۶ استارتاپ معدنی حمایت می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، حسین منصوری مدیر مرکز ایمینو گفت: از جمله برنامه‌های این مرکز در سال‌جاری، سنجش و تعیین وضعیت تیم‌های استارتاپی موجود و تسهیلگری و هدایت آن‌ها است.

وی افزود: طی امسال، ۱۶ استارتاپ در مرحله پیش‌شتابدهی تا سقف ۵۰ میلیون و شتابدهی ۲۵۰ میلیون، میزبانی از کارآفرین‌ها، مدیران کارآفرین، انجمن‌های تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی، جذب و آموزش کارآموزان علاقه‌مند به نوآوری، پیاده‌سازی پلتفرم شتابدهی ماین‌هاب است.

مدیر مرکز ایمینو با بیان اینکه این مرکز به عنوان مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی از شهریور ۹۹ اقدام به سیاستگذاری، تسهیلگری، شبکه‌سازی و توسعه بازار کرده است، گفت: این اقدامات در راستای ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب و کارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و توسعه زیست بوم فناوری‌های پیشران انقلاب صنعتی چهارم است.

وی افزود: در این مسیر، اولویت تعریف با فناوری‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین و فناوری‌های هاب تعریف و زنجیره ارزش خدمات است.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه ایمینو طی ۲ سال گذشته درصدد بوده با زیرساخت‌های لازم برای توسعه زیست بوم نوآوری در بخش معدن فعالیت کند، گفت: چالش‌هایی بر سر راه زیست بوم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی وجود دارد که بخشی از آن‌ها به سیاستگذاری‌های کلان، برخی به قوانین دور از نگاه کارشناسی برمی گردد. از سویی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد ندارند.

منصوری با بیان اینکه این چالش‌ها باعث شده بستر حمایتی واقعی و کارشناسانه‌ای برای ترویج نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی و اغلب صنایع استراتژیک ایجاد شود، ادامه داد: سنتی بودن صنعت و نقش پررنگ دولت، اختصاص منابع مالی ناکافی، یارانه‌های انرژی، چالش‌های مدیریت ریسک، چالش‌های مالکیت فکری، سرعت تغییر قوانین و مجوزهای چندگانه، دانش ناکافی و بی اعتمادی به اکوسیستم استارتاپی و نبود حمایت کافی نهادهای قانونگذار نیز به توسعه طرح‌های نوآورانه و فناورانه لطمه وارد کرده است.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی افزود: عطش صنایع معدنی به پیشرفت تکنولوژی شدت گرفته و رقابت میان بازیگران صنعت معدنکاری جهان بسیار گسترده‌تر از گذشته شده است. رشد تقاضای جهانی، افزایش شهرنشینی و توسعه سریع اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفت‌های فناورانه را نمی‌توان نادیده گرفت چرا که همین روند موجب افزایش تقاضا برای منابع معدنی شده است.

وی اضافه کرد: بنگاه‌های بزرگ معدنی دنیا به دنبال کاهش نرخ کشف سنگ‌های با کیفیت بالا و قابل دسترس به استفاده از طرح‌های نوآورانه در راستای ارتقای اکتشاف و بهبود استخراج مواد معدنی کمیاب مانند طلا روی آورده‌اند.

منصوری با اشاره به ایجاد ۳ تریلیون دلار ارزش اقتصادی توسط استارتاپ‌های جهانی، افزود: از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ استارتاپ‌های جهانی ۳ تریلیون دلار ارزش اقتصادی ایجاد کرده‌اند که نسبت به دوره دو ساله قبلی این ارزش رشد ۲.۶ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۲ نیز نزدیک به ۳۷۵ میلیارد دلار، سرمایه گذاری خطرپذیر در جهان رخ داده و سهم اقتصاد استارتاپی از اقتصاد کشورهای فرانسه، برزیل و بریتانیا بزرگتر شده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha