۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
خواسته مردم اصفهان در زمینه عدالت آبی بحق است
رئیسی در دیدار با نخبگان:

خواسته مردم اصفهان در زمینه عدالت آبی بحق است

اصفهان - رئیس جمهور با بیان اینکه خواسته بحق مردم اصفهان تحقق عدالت آبی است، گفت: راهکارهایی که بتوان از وضعیت فعلی خارج شویم را مدنظر قرار می‌دهیم تا آب به طور همیشگی در زاینده‌رود جریان پیدا کند. 

به گزارش خبرنگار بازار، سید ابراهیم رئیسی عصر پنج شنبه در دیدار با نخبگان و اعضای هیئت علمی اصفهان با تبریک ایام ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: هیچ کوی و برزنی در اصفهان نیست که نشانی از شهادت و ایثار اصفهانی ها نداشته باشد و باید اصفهان به عنوان شهر شهید، شهادت، ایثار ولایتمداری در کشور به درستی معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام کرده است و بیشترین شهید دفاع مقدس را دارد، گفت: عطر شهدا از همه جای اصفهان قابل استشمام است و به فرموده رهبری گوش شنوا می خواهد تا پیام شهدا درباره عدالت اجتماعی، اخلاق معنویت، عقلانیت و توجه به مظاهر انسانی را درک کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: باید از این ارزشها صیانت کنیم، با وجود همه فداکاری ها از ابتدای انقلاب تاکنون، هنوز راه بسیار داریم و باید با استفاده از عبرت‌های گذشته و آنچه تاکنون بر ما گذشته است گامهای آتی را استوار برداریم.

وی ادامه داد: لازم است آنچه رهبری، در بیانیه گام دوم انقلاب تبیین کردند، در حوزه‌های سبک زندگی اسلامی، عدالت اجتماعی، علم و فناوری، عزت ملی، اقتصاد آزادی و همه مظاهر علمی با مشارکت همگانی و با حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی انقلاب به نتیجه برسد.

منکر حقانیت مردم اصفهان در زمینه مطالبات آبی نیستیم
رئیسی با اشاره به بازدید خود از مناطق شرق اصفهان و تالاب گاوخونی و حضور در میان مردم، اظهار کرد: در این دیدارها به حقابه‌ها از زاینده‌رود و پیشینه و اسناد کشاورزان و مصوبات شورای عالی آب اشاره شد؛ ما منکر هیچ‌کدام نیستیم اما آنچه مسلم است بهره‌برداری از آب به شکل مطلوب نیست و کمبود نزولات آسمانی نیز مزید بر علت شده است. 

خواسته مردم اصفهان تحقق عدالت آبی است
وی با بیان اینکه خواسته مردم اصفهان تحقق عدالت است، افزود: طرحی جامع و کامل با درنظر گرفتن تمام اولویت‌ها و حقوق‌ها و راههای برون‌رفت از این وضعیت برای معضل آب دردست تدوین است؛ همه راهکارهایی که بتوان از این وضعیت خارج شویم را مدنظر قرار می‌دهیم تا آب به طور همیشگی در زاینده‌رود جریان پیدا کند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: در این خصوص التزاماتی وجود دارد و باید همگان نسبت به رعایت مقررات و مقابله با سوءاستفاده‌ها از آن همت کنند؛ همه باید به الگوی کشت پایبند باشند. 

وی تاکید کرد: دولت هر طرح و راهی که برای رفع مشکل آب استان بتوان اجرایی کرد را در دستورکار قرار داده و از کنار مشکلات نمی‌گذریم به همین دلیل بوده که تاکید داشتیم روزی به اصفهان بیاییم که آب در رودخانه جاری نباشد تا بتوانیم مشکل را لمس کنیم و بدانیم چه بر مردم می‌گذرد. 

متخصصان نظرات خود را منعکس کنند
وی با تاکید بر اینکه اگر با مردم شفاف باشیم، بر مبنای عدالت رفتار کنیم و این رویه تبیین شود، ابتدا خداوند و سپس مردم نیز از دولت حمایت خواهند کرد، گفت: اساتید متخصص نظرات خود را از ابعاد فنی و حقوقی منعکس کنند تا اگر کمبودی نیز وجود دارد با تحقق عدالت، دلنشین شود.

بخش خصوصی در فرهنگ و اقتصاد فعال شود 
رئیسی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی علما و فرهیختگان استان، گفت: اصفهان استانی فرهنگی بوده و هویت آن با علم فرهنگ و هنر عجین شده است لذا اگر قرار است گردشگری استان توسعه یابد، باید این هویت مدنظر باشد. 

وی با اشاره به تاکید رهبری در مقابله با هویت‌زدایی از کشور، ادامه داد: هویت و شناسنامه اصفهان دین‌داری، ولایتمداری، شهادت و ایثار است بنابراین نباید این هویت و مدنیت مخدوش شود. توسعه‌یافتگی یک ضرورت است اما نباید هویت و اصالت استان را زیرسوال ببرد. 

رئیس جمهور از نهادهایی که در حوزه فرهنگ از بودجه دولتی استفاده می‌کنند خواست تا از مجموعه‌ها و نهادهای مردمی حمایت کنند و اظهار کرد: دولت باید در فرهنگ و اقتصاد نقش پشتیبان را داشته باشد زیرا ما وظیفه هدایت حمایت و نظارت را به عهده داریم و تاکید می‌کنیم که بخش خصوصی در این دو حوزه فعال و حمایت شود. 

وی خاطرنشان کرد: دولت باید خود را سفره مردم به عنوان متصدی دور کرده و به فعالان اقتصادی تسهیلات دهد و صرفا نقش نظارتی خود را بر اقتصاد داشته باشد. 

عرصه فضای مجازی نباید تنگ شود 
رئیسی با اشاره به لزوم مدیریت فضای مجازی، گفت: نباید در این خصوص برای کسب‌وکارها محدودیت ایجاد شود اما باید جلوی در آن مانند همه بخش‌ها گرفته شود. مقابله با فساد به این معنی نیست که عرصه آنقدر تنگ شود که افرادی که می‌خواهند سالم فعالیت کنند محدود شوند.. 

وی اضافه کرد: فضای مجازی که دست‌ساخته بشر است و بخش مهمی از زندگی مردم را به خود اختصاص داد؛ استفاده از ان، ارتباطات را نیز فراگیر کرده اما باید به نحوی باشد که مفاسد آن زندگی مردم را تهدید نکرده، جرم در آن اتفاق نیفتد و سبب ازبین بردن مظاهر انسانی نشود. 

لزوم استفاده از نیروهای انقلابی تحولگرا در دولت 
رییس جمهور تصریح کرد: استفاده از نیروی جوان و انقلابی در بخش‌های مختلف مورد تاکید من است زیرا تغییر وضعیت در کندی کارها ابتدا باید در نیروهای موجود باشد و در این امر لازم است از نیروهای تحولگرا استفاده کنیم تا چنین افرادی بتوانند یک مجموعه را متحول کنند. 

وی با بیان اینکه بیمه درمان ناباروری در دولت سیزدهم پا گرفت، خاطرنشان کرد: حمایت از درمان ناباروری آعاز شده است؛ بیش از پنج میلیون نفر از کسانی که امکان پرداخت حق بیمه نداشتند نیز در قالب بیمه سلامت تحت پوشش درمان رایگان هستند. 

نباید اتاق‌های اقتصادی در مقابل تصمیم‌های خلق‌الساعه باشند 
رئیسی با تاکید بر اینکه نباید اتاق‌های اقتصادی در مقابل تصمیم‌های خلق‌الساعه قرار گیرند، تصریح کرد: اقتصاد باید قابل پیش بینی باشد؛ این امر حتی در خصوص کشاورزان نیز وجود دارد چون اگر چنین نکنیم، اقتصاد روستا غیرفعال می‌شود و روستایی به حاشیه شهرها می‌آید. روستاییان باید پشتوانه اقتصادی داشته باشند و محصول به قیمت خوب از ان‌ها خریداری شود بدین سبب با کمک کشاورزان دنبال فعال کردن اقتصاد روستا هستیم. 

وی افزود: مشکلات موجود در قانون مالیات و نیز اشکالات در اجرا باید به نحوی باشد که کسب‌وکارها اسیب نبینند؛ نباید به این نگاه کرد که حجم داد و ستد چقدر بوده و از آن درصدی را به مالیات اختصاص داد. 

رئیس جمهور تاکید کرد: حساب تجاری بسیاری از صاحبان کسب و کار از حساب شخصی جدا نیست و این موصوع را قبول داریم بنابراین ممیزهای مالیاتی باید به اصناف اعتماد کنند مگر اینکه خلاف آن اثبات شود. اساس باید اعتماد باشد و من یقین دارم اصناف نیز همراهی خواهند کرد. 

وی ادامه داد: دولت مردمی فقط این نیست که احوال مردم را بپرسد  بلکه مردم باید احساس کنند که دولت قرار است با نظر آن‌ها مسیر خود را مشخص کند. اگر یک نفر خلافی کرد بحث آن جداست. 

رئیسی تصریح کرد: استفاده از حساب‌های الکترونیک شفافیت را بالا می‌برد؛ همچنین باید افرادی که می‌خواهند با کسب‌وکارهای بزرگ از دادن مالیات فرار کنند شناسایی شوند. در این خصوص اصناف و مجموعه‌ها باید افرادی که خلاف قانون عمل می‌کنند را خود معرفی کنند. 

آسیب‌های اجتماعی موجود زیبنده اصفهان نیست 
وی با تاکید بر اینکه اصفهان از آسیب‌های اجتماعی بسیاری رنج می‌برد، گفت: چند تیم را برای گزارش وضعیت حاشیه شهر مامور کرد و پس از حصور آن‌ها در مناطق مختلف اصفهان، گزارش‌هایی به دستم رسید که متاثر شدم. کمبودها و حاشیه‌نشینی‌ها که در حواشی اصفهان وجود دارد زیبنده این شهر و کشور نیست. 

رئیس جمهور تاکید کرد: محور دولت عدالت است بنابراین وحود فقر، فساد و تبعیض زیبنده هیچ کدام یک از شهرها نیست.

وی ادامه داد: استاندار نباید منتظر مرکز باشد. من در شهرستان، استان و مرکز کار کرده‌ام معتقدم وظایف زیادی در استان‌ها وجود دارد؛ سلسله مراتب و تخصیص اعتبارات را می‌دانیم اما باید اختیارات استان نیز جدی گرفته شود بدین ترتیب استانداران نباید خیلی آقا اجازه کنند چون دستشان باز است. 

رییس جمهور از استاندار اصفهان خواست تا ارتباط خود را با نخبگان و فرهیختگان حفظ کرده و بر ایجاد حلقه‌های مشورتی اهتمام ورزد.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha